Hjalmar kan wel. Maar kost geld. En zo goed draaide die in Hong Kong ook niet hoor….

De Vliegende Hollander kost ook veel geld om draaiende te houden. Zolang dat prima is te verdedigen in je organisatie kan je hem gewoon dagelijks open gooien natuurlijk. Idem Paint The Night.

Ok, even daar gelaten dat een parade niet doorgaat vanwege het weer. Wat maakt deze parade zoveel technischer dan bijvoorbeeld een Fantillusion of Dreamlights? Er zitten toch gewoon dezelfde basis technieken in als in de andere dag/nacht parades?

Ik verwacht eerlijk gezegd geen Paint the Night meer in Disneyland Parijs. Dat was 'het plan' om als avond entertainment op te voeren gedurende de renovatie van het kasteel. Corona heeft daar natuurlijk roet in het eten gegooid.

In 2012 heeft Fantilusion 1 zomer gelijktijdig gedraaid met Disney Dreams. En dat was logistiek best een puzzel. Daarnaast is het in Parijs in de zomer zo lang licht, dan heb je niet eens de tijd om twee nachtshows uit te voeren, of je moet tot middernacht open blijven... Te kostbaar.

De kerst lichtjesparade die er nu zit aan te komen vind ik een fantastische ontwikkeling. In de winter is het namelijk wel lang genoeg donker om twee avond shows uit te voeren, daarnaast is Kerst natuurlijk hartstikke druk en is het extra entertainment meer dan welkom.

Simon In 2012 heeft Fantilusion 1 zomer gelijktijdig gedraaid met Disney Dreams. En dat was logistiek best een puzzel.

Ook in de vele jaren daarvoor was Fantillusion én een vuurwerkshow op een avond te zien tijdens de (zomer)vakanties. Fantasy in the Sky tot 2005, Wishes van 2005 tot 2007 en The Enchanted Fireworks van 2007 tot 2011. Het park bleef daarbij in de zomer inderdaad wel tot 24:00 i.p.v. het huidige 23:00.

Het enige wat ik me afvraag is, wanneer de nieuwe kerst parade komt, of de reguliere parade ook nog te zien zal zijn. Als de komst van Amerika de afgelopen jaren (naast opknapbeurten) iets liet zien waren het hogere prijzen en bezuinigingen op de hoeveelheid entertainment.

ppc-anoniem-1 Bedoel je Star On Parade? Daarvan verwacht ik dat hij uiteraard doorgaat, ook tijdens kerst. De kerst lichtjesparade is volgens mij wel bedoeld als vernieuwing van de huidige kerstparade. Maar, hoewel de muziek nogsteeds fantastisch is, de wagens al wel vrij oud worden. Maar wellicht gebruiken ze (enkele wagens) het overdag nog als kleinere parade, zoals nu ook de mini parades.

ppc-anoniem-1 bezuinigingen op de hoeveelheid entertainment.

Is het echt zoveel slechter dan voor de verkoop in 2017? Bedoel, het park heeft toch allerlei nieuwe seizoens entertainment gekregen? Pirates and princess, the lion king/jungle book evenement, Frozen evenement, vernieuwde Halloween parade (met die awesome phantom manor float), nieuw theater + show in Frontierland, en enorme hoeveelheid meet en Greet locaties, Avengers evenement, Avengers show en Mickey and the magician om maar een paar te noemen.

ja, niet alles wordt constant gebruikt. Waarschijnlijk kan het veel beter, maar om te zeggen dat entertainment echt achteruit is gegaan zou ik niet zo snel durven te zeggen.

Simon Inderdaad. Er is geen enkel Amerikaans park waar een seasonal én reguliere parade te zien is voor de gewone dagbezoeker. Op het moment dat de kerstparade om de hoek komt kijken in Anaheim is de normale parade niet te zien. In Disney World worden gek genoeg weer de seizoens parades enkel vertoond tijdens betaalde avonden.

Hjalmar het eerste jaar dat Amerika er was werden de kerst en Halloween evenement direct uit gekleed. De hele parade werd zelfs geschrapt tijdens Halloween en waar je voorheen Mickeys Big Band én Mickey and the Magician had is nu enkel Mickeys Big Band te zien. Ook is Goofy’s Incredible Christmas, een volwaardige eindshow met live performers, vervangen door 3 minuten toevoeging aan Surprise Mickey. Langzaam aan wordt het nu zeker weer steeds meer, maar het was nét na de overname zeker karig.

Waar voorheen theaters met Animagique en Cinemagique iedere dag van het jaar gevuld waren is er nu enkele maanden per jaar een show te zien. Voor de bezoeker in het hoogseizoen geen enkel probleem. Voor de bezoeker in het laagseizoen wel. Dat er nu overigens nog steeds geen enkele show opgevoerd wordt, terwijl het voor de Franse regelgeving wel gewoon mag, is ook best armoedig. Al zie je die trend in de Amerikaanse parken ook.

Los daarvan is Parijs wat mij betreft nog steeds het Disney resort met het beste entertainment voor de terugkerende bezoeker. In Amerika staan er spectaculaire shows op de planning, maar het probleem is dat die shows veelal al (decennia) lang draaien. In Tokyo is nu inmiddels alles vervangen voor een zoetsappige show met Mickey Mouse en verdwijnt live zang helaas steeds en steeds meer. Parijs heeft super tof entertainment, vaak met live zang, wat héél vaak wisselt. 🙌

ppc-anoniem-1 Dat van de amerikaanse parken wist ik niet. In het verleden draaide Stars On Parade altijd en tijdens elke dag van het jaar. De oude Kerstparade bestond uit 4 wagens, niet bepaald een complete parade die Stars On kan vervangen. Van de nieuwe kerstparade verwacht ik hetzelfde.

ppc-anoniem-1 Ok, dus Parijs heeft de beste entertainment, maar niet voldoende voor een dag bezoeker. Is dat niet ook gewoon een analyse van wat bezoekers willen/verwachten? Ik persoonlijk kijk bijvoorbeeld in het algemeen geen shows als ik een park bezoek, uitzonderingen daar gelaten. Zou mij niet verbazen dat de gemoedstoestand in Europa misschien hetzelfde is, op parades na omdat je er tegen aanloopt als die door het park trekt.

Anyway, terug naar 30 jaar Disneyland Paris, aangezien het topic daar over ging. Ik verwacht persoonlijks niets bijzonders buiten de standaard zaken die er eigenlijk altijd wel gedaan worden:

• Nieuwe avondshow in Disneyland Parc
              • Nieuw aankleding voor de characters
              • Avengers Campus
              • Nieuwe parade
              • Vernieuwde horeca + retail.

Ik zie Paint the Night niet meer komen, al zou het een leuke verrassing zijn voor Walt Disney Studios Park in de winter om het 20 jarig jubileum te vieren. Want ook dat park viert een verjaardag volgend jaar.

Hjalmar Ok, dus Parijs heeft de beste entertainment, maar niet voldoende voor een dag bezoeker.

Parijs heeft zoals ik schreef naar mijn mening het beste entertainment voor de terugkerende bezoeker. Helaas is het entertainment aanbod op veel momenten in het jaar erg karig, waardoor de dagbezoeker er vaak slecht vanaf komt.

Hjalmar Nieuwe parade

Bedoel je een volledig nieuwe parade? Normaliter vernieuwen ze hem eens in de 10 jaar dacht ik. Nu met Corona heeft de Parade natuurlijk nog 'maar' 3 jaar gedraaid. Ik verwacht hoogstens de al heel lang geleden beloofde extra prinsessen eindfloat 🙂

Simon De oude Kerstparade bestond uit 4 wagens, niet bepaald een complete parade die Stars On kan vervangen. Van de nieuwe kerstparade verwacht ik hetzelfde.

De kerstparade bestaat sinds 2016 uit 6 wagens. Stars on Parade bestaat uit 7 wagens. Zowel qua lengte als tijdsduur aardig aan elkaar gewaagd. Mocht de nieuwe parade dus net zo lang zijn (of wellicht 1 wagen langer dan de huidige kerstparade) dan kan ik me zeker voorstellen dat ze enkel de kerstparade op zullen voeren. Zeker nu het park in Amerikaanse handen is.

Hjalmar Ah dan ben ik benieuwd! Al hebben ze eerder met een verfkwast en een liedje op repeat een parade als nieuw verkocht. En het is pre-covid aankondiging. Stars on Parade is natuurlijk inmiddels 1,5 jaar niet te zien geweest dus van mij persoonlijk mag die nog wel even mee. Mary Poppins in Epcot en het theater in het Magic Kingdom zijn ook officieel aangekondigd maar uiteindelijk in stilte weer verdwenen. We gaan het zien! 😀 Aangezien er erg vaak wagens uit Tokyo worden overgenomen: jammer dat Dream Up in Tokyo nog draait, daar had ik graag wat wagens van in Parijs gezien. Wellicht dat ze nog wat mooie floats van 'Happiness is here' hebben staan...

Jailsamer Je stelt een vraag, en 4 mensen nemen de tijd om daar uitgebreid en inhoudelijk hun antwoord op te geven. Waar deze opmerking vandaan komt snap ik dus niet helemaal 🤷‍♂️

Zullen we het vriendelijk houden in de discussie? Graag terug naar het onderwerp 🙂

21 dagen later

Gio heeft net op zijn LinkedIn pagina een filmpje van een minuut geplaatst wat de aanloop is naar de festiviteiten rond de 30e verjaardag van Disneyland Paris.

Breaking news! 🤩 On April 12, 1992, Disneyland Paris officially welcomed guests for the first time after years of imagination, planning and development to bring Walt Disney’s magical dream to life in Europe. Three decades later, the resort has continued to expand with new stories, characters and adventures, including beloved franchises such as Pixar, Star Wars and MARVEL, becoming the number one tourist destination in Europe. Today, I’m super excited to share with you that we will kick off our 30th Anniversary Celebration in just 6 months, on March 6, 2022! More details will be announced soon… ✨

Bron : LinkedIn van Gio

Ik kan het filmpje elders nog niet vinden, dus maar even zo, het zijn de standaard slomo opgepoetste beelden van het resort, en veel superhelden en prinsessen. Het belangrijkste nieuws is denk wel dat de festiviteiten voor de 30e niet starten in April, maar al op 6 maart 2022, dat is over precies een half jaar.