Pascal-Manu Ik zeg alleen dat dat een andere tijd was. Natuurlijk hoeft dat geen reden te zijn om nu geen vertrouwen te hebben. Ik wil het voorlopig allemaal nog even afwachten hoe het gaat worden. De Efteling heeft met de laatste projecten laten zien behoorlijk wisselvallig te kunnen zijn in kwaliteit en realisatie. Dat maakt mij licht sceptisch hoe een project als dit op deze prominente plaats gaat worden.

Zo'n poort onder het hotel door gaat dus vergelijkbaar worden met de situatie in DisneySea, minus dan een flinke weenie (hier in de vorm van een vulkaan) die zich dan openbaart. Maar kijk de eerste minuten van dit filmpje eens (of helemaal, kan jou het schelen), kan echt heel vet worden in de Efteling. Met meer groen bovendien.

JorisR minus dan een flinke weenie (hier in de vorm van een vulkaan) die zich dan openbaart

In Kaatsheuvel openbaart zich een prachtige groene hamburgerdoos bij binnenkomst!

@Crowket mooie fly-over, heb het ontwerp er even snel overheen geplakt. Aanzicht klopt niet 100% maar vind het wel een redelijk goed beeld geven. Ik blijf erbij dat het een prachtige omgeving is geworden, maar het hotel vind ik gewoon echt niet passen. Vooral niet op die plek

Tim Hilarisch dat dit nu precies 10 jaar speelt in de Efteling. We kennen het niet meer zonder 🤣

JorisR voortdurende gezeur op dit forum over die Fabula-loods. Get over it kinders.

Ja, we kunnen erover ophouden als het miljoenen zou kosten om een gevel te metselen. Maar ik denk dat de meesten denken/hopen dat even een geveltje ervoor metselen niet veel kost en dus zomaar ooit op een dag opgepakt kan worden. Ik hoor ook bij die mensen die dat nog steeds hoopt.

JorisR k kan je werkelijk niet vertellen hoe genoeg ik heb van het voortdurende gezeur op dit forum over die Fabula-loods. Get over it kinders.

Nou, dat niet alleen hoor. Wekenlang zit iedereen te dromen/fantaseren hoe het gaat worden. Ik heb niemand horen klagen in de eerste instantie over de plek waar het gebouwd zou worden. Nu zijn er wat ontwerpen gelekt en iedereen loopt maar te klagen over o.a. de plek, het ontwerp, de Fabula loods. Zelfs als iemand er nog een positieve draai aan probeert te geven of door fantaseert, dan wordt je gewoon met de grond gelijk gemaakt.

Pascal-Manu Dat heb ik ook opgemerkt. Er worden ineens dingen bedacht puur om erover te zeiken.

Eerst was men bang dat het hotel het zicht van het HVDVZ zou verpesten, en dat een deel van het Sprookjesbos zou worden overschaduwd door het hotel. En nu kijkend naar het ontwerp zal dat niet zo zijn gelukkig. Maar dan komt men weer met dat de locatie niet goed is en dat het te groot zou zijn voor het Dwarrelplein (ik vind het zelf kleiner dan gedacht eigenlijk).

De vergelijking met het Disneyland Parijs hotel kan ik ergens wel snappen, maar dat gaat ook niet verder dan de torens zelf en dat het beide ingangen tot het park zijn/worden.

Spookbootje Ik wilde deze zelf ook maken, maar heb daar geen tijd voor gehad. Toch tof dat jij hem gemaakt hebt!

Raafi_17 Eerst was men bang dat het hotel het zicht van het HVDVZ zou verpesten, en dat een deel van het Sprookjesbos zou worden overschaduwd door het hotel. En nu kijkend naar het ontwerp zal dat niet zo zijn gelukkig.

dat ligt er geheel aan. Als ik van dat ontwerp uit ga, zul je het HVDVZ nagenoeg niet zien als je vanuit het park terugloopt richting ingang. Ook ben ik erg benieuwd hoe de 2 gebouwen tegenover elkaar staan qua hoogte als je het vanaf de grond bekijkt. Persoonlijk ben ik gewoon geen voorstander van het uiterlijk van het ontwerp (voelt niet passend in de Efteling, lijkt meer op iets wat Disney neer zou zetten), en de locatie van het gebouw vind ik geen beste zet (en ja ik weet het, het kan altijd erger).

Ik vind de aanzet die de Efteling wil maken om het entreegebied te vernieuwen erg goed, maar om er dan direct een hotel-resort neer te zetten vind ik wel erg ver gaand. Ik had dan liever een uitbreiding gezien van resort-gelegenheden bij het Huidige Efteling hotel en de hotel-ingang daar. Ze hebben genoeg mogelijkheden om daar mooie grote aanpassingen te doen. Genoeg dienst ruimte (wat inmiddels erg krap geworden is ook) om wat mee te doen. En zou natuurlijk mooi aansluiten op de uitbreiding van het park wat ze in die richting wilde doen

Ik denk dat dit hotel echt bijzonder gaaf moet zijn. Slapen met uitzicht op het park! Dat is toch heerlijk. Hoe vet zou het zijn als je in de nacht nog even die Pardoes Promenade over mag lopen? 🙂 Ik weet dat concepten, zeker als ze officieel nog niet zijn gepubliceerd, weinig tot niets zeggen. Ik wacht het nog even af, maar dit ziet er heerlijk uit.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe ze het entreeplein, het Huys van de 5 Zintuigen, alle randvoorzieningen, het hotel, Efteldingen en het theater (met facaliciteiten) met elkaar weten te verbinden. Eigenlijk blijft het theater behoorlijk 'uit de loop' liggen en is Efteldingen vrij klein.

Wat gaat er gebeuren met al die randfaciliteiten? Wat gaat onder het hotel, wat gaat onder het Huys en wat gaat richting het theater. Ik hoop van harte dat men met de herinrichting van het plein hier ook kritisch over na gaat denken. Want er is zoveel potentie overal!

Eftelflags Eigenlijk blijft het theater behoorlijk 'uit de loop' liggen

Behalve als het waar is wat sommigen hier zeggen: dat je alléén vanuit Het Huys rechts van de Efteldingen het plein op komt.

Dat kan nu, want Het Huys heeft straks zijn ticketcontrole-functie verloren, dus hoeft het niet meer per se zo te zijn dat je van alle kanten uit Het Huys moet kunnen lopen.

Wat een toffe impressie! Een hotel zoals op het plaatje overschaduwd de huidige ingang totaal niet. Sterker nog, ik durf wel te zeggen dat het huis van de vijf zintuigen alleen maar meer tot zijn recht komt met zo'n prachtige paleistuin erachter! Nu nog die winkel met z'n systeemplafond weghalen en we kunnen werkelijk gaan dwarrelen in een stukje park wat tegenwoordig toch wel een deceptie is na dat grandioze ingangsgebouw 😅

• Tvlfan heeft hierop gereageerd.

Pascal-Manu Ik heb niemand horen klagen in de eerste instantie over de plek waar het gebouwd zou worden.

Ik ga niet alles terugzoeken want ik heb ook andere hobbies maar ook aan het begin was daar wel commentaar op. Niet geheel over de locatie, maar de opmerking dat een torenflat de ingang zou ontsieren was er zeker. En zie hier. Een hotel van 6 bouwlagen, dus ik snap sommige commentaren wel. Dat heeft mijn gevoel doen omslaan, 20-25 meter hoog is niet in verhouding tot de res in en rond het Dwarrelplein. En die 20-25 meter hoogte op enkele meters van het sprookjesbos ga je ook in het sprookjesbos zien. Ook in de zomer.

Progress Ik vind het toch niet zo’n sterk idee. Het effect van het Hvd5Z zal een stuk minder zijn als er een hoog hotel vlak naast komt te staan.

Marco Maar ik zie de ideeën over een hotel naast de ingang persoonlijk ook niet zitten, misschien een sentiment dingetje.

Sjiebert Als liefhebber van de typische Eftelingsfeer stemt mij dat enorm droevig

Markske Ik twijfel ook heel erg of een hotel wel past op het Dwarrelplein.

Toch even gezocht in de eerste posts, zie ik ook wel wat negatievere opmerkingen of in ieder geval kanttekeningen dat het misschien niet het beste idee is. Maar buiten dat was iedereen positief inderdaad 😉

Raafi_17 De vergelijking met het Disneyland Parijs hotel kan ik ergens wel snappen, maar dat gaat ook niet verder dan de torens zelf en dat het beide ingangen tot het park zijn/worden.

En de wittige kleur in de wanden, de zelfde stijl ramen. Keuze om er ook een serre bij te bouwen (in Disney voor het zwembad, hier (hopelijk) een restaurant ofzo. De klok (ofzo) in de hoogste toren en toch ook in dit hotel wel een victoriaanse stijl. Dus er zijn naar mijn idee nog wel wat meer punten dan die je noemde. Maar goed, dat is ergens heel niet erg. Want het is een sterk design . . .

Het kan nog steeds zijn dat we met werkschetsen te maken hebben die uiteindelijk qua verhouding niet kloppen maar met deze schaal twijfel ik wel. Ht gaat dus voor mij nogmaals niet zozeer om de locatie maar meer om het formaat.

ppc-anoniem-1 In tegendeel juist: het voegt visueel iets toe aan je dag Efteling. Net zoals het Disneyland Hotel, Hotel Charles Lindbergh of de Pairi Daiza hotels voor iedere bezoeker iets toevoegen aan zijn of haar dag.

Visueel voegt het vooral goedkoop ogend toe. Jij als dagbezoeker kan dat soort goedkope gebouwen ergens anders ook wel zien. Het is behoorlijk op het asociale af wat je vooral bij studio100 zou verwachten. Het is geen toegangspoort, maar een verplichte passage (net zoals de bazaar bij fata morgana wat ook al een godvergeten zooi is en rommelig overkomt). De efteling wil een beleving verkopen maar laat het hiermee vooral die beleving teniet doen.
                Je hebt er niets aan dat je eventueel kan slapen bij het sprookjesbos als je tegelijkertijd vanuit het sprookjesbos dat gebouw moet aankijken.

Het is de zoveelste keuze wat totaal de plank mis slaat als het gaat om beleving, en vooral dingen probeert te verkopen die misplaatst zijn en waar jij als bezoeker niet mee geconfronteert hoeft te worden.

Wauw wat een mooie schets! Ik vind het juist een vooruitgang. zoals Thies zegt, helemaal mee eens. Hopelijk word er met het echt ontwerp wel rekening gehouden met de huidige promenade.

Ook meteen een goede reden om het dwarrelplein een flinke upgrade te geven, misschien dat hier iets gerealiseerd kan worden voor de hotel gasten na sluitingstijd?

Al met al een toffe schets, smaakt naar meer!

Eftelflags Een gerucht van enkele jaren terug is dat de gastenservice zou verhuizen naar de locatie waar nu souvenirwinkel Efteldingen zit. Vraag me af of ze dat nog van plan zijn.

• asuran heeft hierop gereageerd.

Ik vind het hotel wel wat hebben, hoop dat het kleur gebruik uiteindelijk wat warmer word. Het voelt zo koud aan, maar goed het is maar een schets en zolang er niks officieels aangekondigd wordt is het afwachten.

Vind alleen dat het theater nog steeds zo promt verloren er bij ligt. Het houdt er zo abrupt bij op. Mogelijk kunnen ze aan die zijde nog wat moois maken qua faciliteiten gebouw, wat het aantrekkelijker maakt om die kant op te gaan.

Tim ik vermoed van wel, dat winkeltje zal niet geschikt zijn als ze richting de 7 miljoen bezoekers per jaar willen, dat wordt veels te druk tijdens bijv de zomer, ze zullen in de toekomst iets groters moeten hebben, ik sla het zelf ook over als het erg druk is