Crowket Op deze twee plaatjes kan je ongeveer zien op welke positie het hotel zou komen en wat me opvalt is dat de ingang totaal niet recht op de promenade staat. Of ik zie het verkeerd.

Volgens mij is de promenade en zelfs de spoorwegovergang nog net niet te zien op de bovenste foto.

Crowket Op deze twee plaatjes kan je ongeveer zien op welke positie het hotel zou komen en wat me opvalt is dat de ingang totaal niet recht op de promenade staat. Of ik zie het verkeerd.

Dat viel mij ook al op, en helaas hebben we vaker met ontwerpen van Karel Willemen gezien dat deze niet goed worden ingepast in de bestaande omgeving, qua impact en infrastructuur. Denk aan De Vliegende Hollander die niet goed uitkwam op de bestaande vijver en Station de Oost wat in een enorm rare hoek op het Ruigrijkplein staat.

Verder lijkt het op de birds-eye tekening ook wel alsof de linker ingang van het Huys niet meer prominent gebruikt gaat worden, maar dat de grote bezoekersstroom voortaan langs het Theater, om Efteldingen heen, het Dwarrelplein op wordt geleid. Een interessante, maar logistieke rare, keuze. Dan nog de stoomtrein die eventueel ook redelijk ongunstig vlak achter dit hotel gaat lopen, het blijft een apart project zo.

Ik heb het inmiddels even laten bezinken. Het hotel ziet er oké uit. Echt origineel is het niet en de kleuren had ik liever wat donkerder en natuurlijker willen zien. Het plein met het groen en water vindt ik echt een pluspunt. Dat zal de sfeer wel echt goed doen.

Ik ben wel bang dat het gebied allemaal wat opgekropt aanvoelt straks. Hopelijk heb ik het mis. Op een vrij kleine oppervlakte heb je nu 3 flinke gebouwen met allemaal een andere stijl. Het huidige entreegebouw samen met het theater vond ik nog prima eigenlijk maar nu er ook een hotel aan de andere kant komt te staan ben ik bang dat het allemaal too much is.

Maar we zullen zien hoe dit straks aan zal voelen. 😊

The_Bullgod Het is inderdaad lastig te zien. Bovenin zie je een klein stukje van de aanloop naar het spoor.

Tim Ben ook geen fan van het idee dat de "arme" daggasten geconfronteerd worden met het luxe hotel voor de rijke mensen. Voelt niet erg als des Eftelings.

Als "arme" kun je je de Efteling tegenwoordig toch al niet veroorloven 😜

Nee alle gekheid op een stokje, dit is toch wel een beetje onzin-argument. Wat te denken van alle andere 'rijke' architectuur in het park, er staat notabene een paleis. Nee hoor, dit kan prima.

Niek Een onzin-argument zou ik het niet noemen. De Efteling heeft al vaker laten weten: "Alle bezoekers zijn gelijk voor ons." Dat is ook een reden waarom ze geen betaalde voorsteekpasjes invoeren. De ervaring moet voor iedereen evenwaardig zijn. Dat alle bezoekers door een hotel moeten waar 99.5% niet de binnenkant van mag zien voelt een beetje wrang. Maar goed, het zal aan mij liggen.

On-topic: Vreemd dat er zo'n knik zit tussen de Promenade en het plein. Zou er een soort kruispunt komen net na het hotel?

Tim maar je hebt toch geen enkel nadeel als daggast om onder een hotel door te “moeten” lopen? In tegendeel juist: het voegt visueel iets toe aan je dag Efteling. Net zoals het Disneyland Hotel, Hotel Charles Lindbergh of de Pairi Daiza hotels voor iedere bezoeker iets toevoegen aan zijn of haar dag. Zonder dit hotel blijft de ingang nog steeds zo rommelig als nu. En het mooie is: je hoeft er geen cent extra voor te betalen om er te van genieten. In tegendeel: door de hoge extra inkomsten kan de Efteling weer meer investeren, waar jij als daggast dus van profiteert zonder er daadwerkelijk aan mee te betalen.

Dan moet de Efteling ook alle souvenirs boven de 10€ uit de schappen halen, en het wapen van Raveleijn sluiten om enkel friet met snacks te verkopen, want daar is dan ook niemand gelijk volgend deze beredenering.

Tim De ervaring moet voor iedereen evenwaardig zijn.

Dit is het al vele jaren niet meer. Iedere daggast is nog steeds gelijk, al zou het hele park vol staan met hotels. Als hotelgast heb je wél een streepje voor, dan mag je immers al jaar en dag eerder het park in en heb je zo een voordeel ten opzichte van andere bezoekers. Net zoals dat in Walt Disney World momenteel het enige voordeel is voor hotelgasten. Dat opwerpen als argument is in mijn ogen wél valide, maar enkel een gebouw wat in het park staat zeker niet.

Tim Dat alle bezoekers door een hotel moeten waar 99.5% niet de binnenkant van mag zien voelt een beetje wrang.

Hoezo? Dat hotel betaal je voor indien je dat wilt. Dat is in elk park zo, in Disneyland kan ik ook niet genieten van het hotel als ik dat niet heb geboekt. Zo werkt het principe van een hotel: je betaalt om daar te overnachten, en dus de binnenkant van dat hotel te zien. Als parkbezoeker loop je enkel onder de poort door en eventueel in publieke ruimtes die bedoeld zijn voor parkbezoekers. Dat is dus voor elke parkbezoeker gelijk. Ik heb nog nooit iemand op eenzelfde manier horen klagen over het Disneylandhotel, wat overduidelijk hét voorbeeld is voor dit hotel. Het klinkt in mijn oren eigenlijk een beetje alsof jij daar vanwege financiële overwegingen nooit zult slapen, en dat je daarom baalt dat je het nooit zult zien van binnen.

Tim Maar goed, het zal aan mij liggen.

Dat denk ik wel ja.

Niek Het is in mijn ogen iets te duidelijk een hotel dat als extra functie een toegangspoort is. In raveleijn zitten ook kantoren maar die zitten netjes verstopt.

Tim Vreemd dat er zo'n knik zit tussen de Promenade en het plein. Zou er een soort kruispunt komen net na het hotel?

Wat als het hotel verhoogd is (zo te zien aan de laan vanaf het parkeerterrein naar hotel), en aan de andere kant van het hotel een plein gebouwd is over het spoor heen? Ik denk dat de 'knik' in de Pardoespromenade te maken heeft met het feit dat het hotel hoger ligt en dat de Pardoespromenade daardoor nog meer 'geknikt' lijkt op tekening. Kijk eens goed naar de verhouding van de Pardoespromenade op de tekening. Lijkt me wat smal namelijk. Dus mijn vermoeden is dat het hotel flink wat hoger ligt vanaf die kant. Even verder dromen hoor, maar onder het plein een nieuw station?

• Niek heeft hierop gereageerd.
              • Tim vindt dit leuk.

Tim Het is in mijn ogen iets te duidelijk een hotel dat als extra functie een toegangspoort is. In raveleijn zitten ook kantoren maar die zitten netjes verstopt.

Het is natuurlijk ook wel handig dat mensen zien dat er een hotel is. Kantoren wil je uit het oog hebben, maar een hotel moet natuurlijk ook zichtbaar zijn, zodat mensen weten dat het bestaat. Je kunt het wel verstoppen, maar een hotel verkoopt zich natuurlijk het beste als de miljoenen mensen die er onderdoor lopen ook weten dat dit een hotel is.
                Maar er zit natuurlijk wel een tussenweg in.

Pascal-Manu Even verder dromen hoor, maar onder het plein een nieuw station?

Ga daar maar niet van uit, dat is te duur. Ik vermoed dat de spoorlijn hooguit verplaatst wordt om netjes langs het hotel te lopen 🙂

Niek Ga daar maar niet van uit, dat is te duur

Oke, ook al zou er geen station komen... Ik lees uit reacties dat mensen onder ons vermoeden dat er dingen wegbezuinigt zullen worden, dat er weinig vertrouwen is in het uiterlijk, dat bepaalde dingen te duur zijn etc. etc. Maar zou je echt denken dat de Efteling een hotel afraffelt op zo'n prominente plek? Kijk, ik snap dat mensen, gezien het vervangen van de Bob naar Max & Moritz, een vernieuwde Python, Nest i.p.v. Polka Marina etc. het vertrouwen kwijt is geraakt in de Efteling de laatste jaren. Maar ik denk echt, in tegenstelling tot wat anderen denken, dat dit dus echt een mega investering gaat worden. De kantoren- en Raveleijn heeft destijds ook € 35.000.000,- gekost. Raveleijn (de arena) zelf ziet er tot in de puntjes perfect uit. De kantoren zijde heeft al de uitstraling van een chique hotel. Wat is er mis met ons vertrouwen mensen.

Niek Zelfs in het Disneyland hotel mag je naar binnen, ook al heb je geen kamer geboekt. Net als in de hotels van EP en zo'n beetje ieder ander pretparkhotel kun je daar ook heel goed genieten van een lekker natje en droogje. De enige reden die ik zou kunnen verzinnen waarom iemand het hotel niet in zou mogen is wanneer je zo'n persoon bent die met een campingsmoking en een handtasje rondloopt en bij de deur geweigerd wordt vanwege ongepaste kleding. Maar dat is een eigen keuze...

Pascal-Manu De kantoren- en Raveleijn heeft destijds ook € 35.000.000,- gekost. Raveleijn (de arena) zelf ziet er tot in de puntjes perfect uit. De kantoren zijde heeft al de uitstraling van een chique hotel. Wat is er mis met ons vertrouwen mensen.

Dat was letterlijk onder een ander management die een andere visie had op het park en investeringen.

Progress Boooooo, flauwe opmerking!

Het hotel is niet geheel onverwachts geïnspireerd op andere bestaande gebouwen, maar het geheel ziet er prima ok uit. Erg fijn dat het plein op de schop gaat en hierdoor wat beter wordt neergezet voor de gewone bezoeker. Ik vraag mij persoonlijk wel af of de tunnel die nu ontstaat wel groot genoeg is om de mensen massa's op een normale dag aan kunnen. Zonder dat het een krap gevoel gaat geven.

Snelle vraag, ik heb ooit eens gehoord dat Bosrijk en Loonsche Land gedeeltelijk gefinancierd waren door de provincie, klopt dit? Zo ja, zou de provincie hier ook geld in investeren.

Komt het typisch Eftelings op me over? Nee. Had ik het graag net wat meer in de stijl van het theater gezien? Ja. Maar negatief ben ik er allerminst over. Het komt over als een mooi statig hotel en het is sowieso al veel beter dan die "Las Vegas kubus" op de hoek bij de Horst 🙂
                        Ook fijn dat het niet zo kolossaal oogt, dat maakt de wandeling er naartoe al prettiger.
                        Dat er mogelijk is gekozen om voortaan via het theaterplein uit het Huis te komen is eigenlijk wel een mooie zet. Dat gedeelte ligt er altijd zo vergeten bij.

Pascal-Manu Ik zeg alleen dat dat een andere tijd was. Natuurlijk hoeft dat geen reden te zijn om nu geen vertrouwen te hebben. Ik wil het voorlopig allemaal nog even afwachten hoe het gaat worden. De Efteling heeft met de laatste projecten laten zien behoorlijk wisselvallig te kunnen zijn in kwaliteit en realisatie. Dat maakt mij licht sceptisch hoe een project als dit op deze prominente plaats gaat worden.