Timv1999 Dat de markt veranderd betekend niet dat ze er persee in mee moeten gaan.
Zo werkt het niet. Je kunt maar tot zekere zin niet meegaan met de markt. Ja authentiek zijn wordt daadwerkelijk beloond. Maar als jij niet aanpast aan de huidige samenleving met bijvoorbeeld digitalisering. Dan overleef je het niet.
Hiermee zie je dus direct het grote probleem waar de Efteling mee worstelt. Ze willen niet commercieel zijn, maar het moet. En daardoor moeten ze ook telkens opnieuw het wiel vinden. Andere parken lopen in dat opzicht veel minder tegen beperkingen aan. Zowel qua commercie als qua natuur.
Voorbeeld is bijvoorbeeld een evenementenzaal. Ik weet vanwege mijn vakgebied dat de Efteling heel graag een grote evenementen zaal wil. Dat is namelijk een goudmijn. Maar dat kost ruimte, die ruimte hebben ze niet. Je kunt dit niet kwijt in de ruimtes die ze nu hebben maar je kunt de ruimte er ook niet bijbouwen want dat heeft impact op toekomstige uitbreidingen.
Zowel bedden, als attracties. Dit was een ideale plek geweest voor een congreszaal maar op een of andere rare manier er niet in verwerkt. Veel makkelijker om je hotel terug te verdienen. Maar kost enorm veel ruimte. Iets wat de hotels van bijv Parc Asterix en Europa park wel hebben. Waardoor je ook meer kun investeren in een hotel.
Ze hadden vast met alle toeters en bellen willen uitpakken. Maar commercieel gezien is dat gewoon heel lastig bij een hotel gericht op enkel kamers. Daarom verbaasd me deze locatie ook niet, want het hotel op deze plek neer zetten krijg je toch nog extra inkomsten uit bijvoorbeeld de twee restaurants en de koffie corner.
Ergo; ja je wilt als park je identiteit niet kwijt. Maar de markt is niet iets waar je tegen kunt verzetten. Het is een gegeven en daarin moet je meegaan.