Je kan ook zeggen dat de tekst "Grand Hotel" in het Catalaans wordt uitgesproken, en dan wordt de letter d niet uitgesproken.
Het ligt er ook denk ik net maar aan wie je het vraagt, de ene persoon zal er een Franse draai aan geven, spreek je een Engelstalig persoon die zal dan meer neigen naar een eh in plaats van een a in het woord grand.
Mij persoonlijk boeit het niet zo, Gran, Grand, Grend.
Verder vindt ik de wat neutralere keus aan de binnenkant van de Efteling ook een prima zet, wil je in een thema slapen dan is daar het hotel voor aan de andere kant van het park.
Wil je wat neutraler dan zit je goed in het Grand Hotel, hou je meer van een bungalowvorm, dan ook heeft de Efteling een keus voor je.
En dat is onderaan de streep ook wel lekker, er valt wat te kiezen qua verblijf, als alles maar in een thema gegoten moet worden die aansluit bij de Efteling dan ben je snel klaar volgens mij, en gaan mensen al snel zeggen dat de Efteling het park van de muis achterna wilt gaan, omdat er overal maar een krul, een sprookje of Pardoes en Pardijn opgeplakt wordt.