Het is eigenlijk een heel nietszeggende tekening. Het meeste is er te concept ingezet, zoals het station. Uit het eiland van de vijf zintuigen (helaas na Efteling Grand Hotel weer een saaie op andere dingen voortbouwende naam) kan je helaas ook niks opmaken hoe de tuinen er uit gaan zien. Eigenlijk laat het vooral zien hoe enorm het hotel is, en hoe onlogisch die eigenlijk voor mijn gevoel geplaatst is. Ook blijf ik de vorm erg jammer vinden, het is gewoon een blok met wat aangeplakte torentjes. Mij bekruipt zelf het gevoel dat Sander de hoofdontwerper is, maar niks over de vorm van het gebouw helaas kon zeggen.

Ruubje Dan heb je ook wel flink moeite moeten doen om dat groen zo op de plaat te krijgen. Het was een grote bende dat plein en ik ben echt blij dat dit eindelijk verleden tijd is! Het plein was echt Efteling onwaardig!

Ik snap de naam Eiland van de Vijf Zintuigen nog niet helemaal. Waarom een eiland? Alleen omdat er meer waterpartijen worden aangelegd?

Sanders toelichting in de blog is mooi, maar sluit voor mij (nog) niet aan bij een eiland. Waarom zou deze naam gekozen zijn en kon het niet gewoon Dwarrelplein blijven?

Ja plein van de vijf zintuigen was niet veel onlogischer geweest

vncnt96 mijn gevoel is dat ze voor de toekomst het vroegere uitrijk toch willen gaan creëren. Wellicht iets anders ingevuld dan ooit bedacht, maar toch. In de blog geven ze ook aan dat het de kaft is van de dag. Daarnaast kiezen ze voor het eiland van de vijf zintuigen, omdat ze hvdvz toch als centraal onderdeel van het gebied willen houden vermoed ik.

• Japio heeft hierop gereageerd.
    • Tim vindt dit leuk.

Brabander Dat hele 'kaft van de dag' is echt een farce. Met een wat meer ontwikkeld Uitrijk krijgt het Huis van de Vijf Zintuigen een mooie verdeelfunctie, maar zolang dat er niet is, is het een soort rare anticlimax.

Ik krijg een beetje het gevoel dat er binnen een jaar nog een mooie concept-art gedropt wordt, met een uitbreiding richting de fietsenstalling, om het eiland van de vijf zintuigen, compleet te maken.

De oude fietsenstalling kan dan achter de nieuwe wandelwagen verhuur/garderobe. Zodra het hotel af is en de bouwplaats daar opgedoekt kan worden.

Hoe ze daar kunnen komen? Wellicht is er rekening mee gehouden in de aanrij route voor het nieuwe hotel, er zal ook geparkeerd moeten worden tzt

Zou dit een begrijpelijke stap vinden, aangezien t uitbreiden nog even op zich laat wachten.

Maar dit zijn mijn gedachtes, en gebaseerd op m’n eigen fantasie 🤓

Japio eens! Maar voor in de toekomst snap ik de benaming wel. Voor nu is het te veel voor wat het inhoudt

Japio Dat zou helemaal ideaal en prachtig zijn 🙂

Gaat de kaartcontrole voortaan ook plaatsvinden onder het hotel? Dan zou het eiland van de vijf zintuigen een soort hub worden waar je altijd heen kan, ook zonder ticket. Richting hotel en theater.

• R013 heeft hierop gereageerd.
          • R013 vindt dit leuk.

Jeroeen Ik denk nog steeds dat aan de rechterzijde van het theater ooit een 2nd gate komt ( waterpark of indoorpark?) Anders staat het hvd5z er een beetje voor niks😝

Stijngeene
            De kaartcontrole van het park zal inderdaad verhuizen naar de doorgang onder het hotel!

R013 maar dat houdt dus ook in dat je voortaan aquanura zal kunnen bekijken zonder ticket toch? Nu kun je namelijk nog vanuit het dwarrelplein richting aquanura lopen en ook via fata morgana’s het park betreden. Gaat dit dan op den duur verdwijnen?

R013 De kaartcontrole van het park zal inderdaad verhuizen naar de doorgang onder het hotel!

Op basis waarvan constateer je dit zo stellig? Ik heb dat nog niet eerder vernomen 🙂 Heb je een bron? De Efteling zelf heeft hier volgens mij ook geen uitspraken over gedaan, toch?

edit: ik heb even teruggelezen in de verschillende blogs van de Efteling en heb hun recente drie feitjes over het hotel nog even bekeken op Instagram, maar over de kaartcontrole wordt niets gezegd.

• R013 heeft hierop gereageerd.
              • R013 vindt dit leuk.

R013

Uitrijk kan dan toch dienen als verdeel hub, gezien de plannen waar ze uit mogen breiden. Vindt ik t vrij logisch als er juist daar een stukje uitrijk komt met aan het einde daarvan een second gate. En de huidige kaart controle wordt dan onder t hotel geplaatst. Dan is het hvdvz een mooie toegangspoort tot beide gebieden.

• R013 vindt dit leuk.

Ik vermoed dat de ticketcontrole in het huis blijft. Alle restaurant en shop toegangen bevinden zich of onder de poort of aan het oude dwarrelplein, en ook op beide delen gericht. Het lijkt me erg onlogisch om het restaurant alleen van buiten het park toegankelijk te maken...

Ook vermoed ik dat een ticketcontrole onder de poort een bottleneck zou zijn en een verslechtering op de ruimte die je bij het huis meer hebt.

Niek Ik dacht echt dat ergens meegekregen te hebben. We gaan het zien! Ik zou het een logische stap naar een entreeplein vinden.

Het is inderdaad nergens gezegd dat de ticketcontrole naar de poort onder het hotel gaat verhuizen, is het ook niet echt voor ingericht op dit moment, al had ik het wel toe kunnen juigen, HvdVZ als toegang tot de Wereld van De Efteling en dan de verschillende onderdelen aan dat plein, ingang park, Theater, een later uitrijk.

DaltonTerror Tegenwoordig zie je dat meer. Het zwembad op een eerste verdieping in plaats van in de grond, een soort van basin waaronder dan op het gelijkvloers de technische ruimte is. Zou veel handiger moeten zijn voor onderhoud en herstelling.

Daar zijn ook hele slechte ervaringen mee. ;-)
                https://www.hetkontakt.nl/klaroen/312488/zwembad-blokweer-in-alblasserdam-niet-open-voor-zomer-2023-met-

Het kan soms gemakkelijker zijn, architectonisch of vanwege de grondgesteldheid. De bouwkosten kunnen daardoor mogelijk lager zijn.
                De techniek is meestal naast de bassins gelegen, maar dat kun je ook in de verdiepte versie zo uitvoeren. Door een grote betonnen plaat neer te leggen, waarop je dan de bassins en technische ruimtes bouwt. Deze bouwkeuze is toegepast bij één van de grootste sportcomplexen in Nederland, de Sportboulevard Dordrecht. Daarvoor is gekozen vanwege de grondgesteldheid. In Alblasserdam is juist vanwege lagere bouwkosten gekozen voor het omhoog bouwen. Niks nieuws trouwens, want in het Limburgse Beek ligt een zwembad dat eind jaren zeventig al zo is uitgevoerd.

Niek Ik heb dit in de wandelgangen vernomen en had dit er even bij moeten zetten en niet als feit moeten brengen. Ik ga er alsnog van uit dat we vanaf 2024 onder het hotel gaan scannen!

• asuran heeft hierop gereageerd.

R013 opzich lijkt dit ook logisch, op de concepten die we steeds zagen(gelekte en officiële) zie je steeds ook een pad tussen het hotel en het hvdvz. Tussen die gebouwen zie je ook water en nieuwe floragedeeltes, ik zie ze daar geen hoog hek plaatsen want dat verpest weer de hele sfeer. Ik weet ook wel dat we de concepten met een korrel zout moeten nemen maar zoals ik al zei, een hoog stuk hekwerk zie ik niet gebeuren.