Goedemorgen,

Is er bij iemand bekend wie de Interieurarchitect word. Ben wel benieuwd naar andere projecten van hun hand.

• Jabo heeft hierop gereageerd.

Roan
    Doet de Efteling niet alles in eigen huis ontwerpen?

• Roan heeft hierop gereageerd.

Jabo
      Volgens mij niet.
      Waarschijnlijk wel de schetsen, maar hebben ze geen eigen architecten voor dit soort projecten.

Dankjewel voor je reactie 👌

7 dagen later

Ik weet nog niet goed wat ik van de plaat moet vinden. Er is veel flora te zien, er staat een enorm gebouw én een nieuw station. Over het station ben ik misschien nog wel het meest enthousiast 😃

Paar details die vragen opwekken:

Is dit de oliebollenkraam? Of een ander gebouwtje?

Wat zien we hier? Een verkoopzuil?

Het spoor (en een nieuw station! 🥰) op een punt waar nu ook een pad loopt. Verdwijnt dat pad mogelijk?

Verder vind ik het jammer dat er geen mensen te zien zijn op de beelden. Dat maakt het toch wel statisch.

En ik ik snap gezien de bezoekersstromen dat de vijver vrijgehouden wordt. Maar zit het restaurant in het hotel op de begane grond, of op de eerste verdieping? Ik had verwacht dat je vanuit de serre in het nieuwe. hotel Aquanura kon zien. Als het op de begane grond zit dan kijk je tegen mensen aan ipv het water. 🙂

Nieuw station, toch, maar niet op de plaats waar ik eerst dacht dat die eventueel zou komen.
        Leuk: heel veel water en groen elementen. Zelf had ik iets meer hoge bomen verwacht. Maar wie weet.

Is de Pennenveer nu ook verplaatst, naar voor het theater? De looproute lijkt hiermee wel echt bevestigd. Bij binnenkomst rechtsom.

Nieuwe wegwijzers die mij doen denken aan die van vroeger. Die her en der door het park stonden. Ik zie er twee op deze tekening. Misschien meer door het park?

En ik mis een beetje het pad en de Aquanura-kijk-vlonder aan de 'Fabula Max Moritz' kant. Maar dit kan een artist impression zijn uiteraard.

Ten eerste wat een toffe tekening! Daarnaast vindt ik het station een hele slimme zet. Het zorgt ervoor dat het terras is afgesloten en daardoor een mooie tribune wordt met minimale loop stromen er doorheen.

Verder ben ik blij om te zien dat het stuk tussen het hotel en hvdvz een soort park lijkt te worden met minimale bebouwing.

Ook het gebruik van het stuk naast het theater lijkt nu een logischere invulling te krijgen. Hiervoor had je geen enkele reden om hier te komen. Wellicht ook nog ruimte om iets van horeca te plaatsen (een bar bijv)

Tenslotte lijken de proporties van het hotel met hvdvz goed uit te komen (in ieder geval op de tekening)

Station is puur ter illustratie. Staat nu op Looopings.

Het nieuwe station is nog verre van bevestigd he. Het lijkt me ook niet direct nodig op die plek.

John Ik verwacht dat dit in een latere fase gedaan zal worden.

Progress niet in tekst. En nu dus ook ontkent door de Efteling. Maar waarom zou men het delen in een plaat die je de wereld in slingert?

Tof om weer eens een nieuwtje te hebben!!

John Maar zit het restaurant in het hotel op de begane grond, of op de eerste verdieping?

Op beide verdiepingen.
            Ik vermoed op de bovenste verdieping een luxer restaurant met óp de serre een terras met mooi uitzicht.
            Het onderste restaurant minder luxe (allicht buffet?) met een groter terras maar met minder uitzicht.
            Hier lijkt ook vanaf de technische tekeningen géén hoogteverschil te zijn t.o.v. de vlonder ervoor waar bezoekers zouden kunnen gaan staan. Enkel met Crowd-control kan je dat op losse door dit pad leeg te laten. Ben benieuwd hoe dit uitgewerkt wordt.

Verder tof dat er een station getekend is. Óf ie er komt is natuurlijk afwachten, de inrichting aan die zijde moet dan wel compleet op de schop, het pad vanaf de promenade, langs achterzijde Fabula richting M&M plein wat er nu loopt (parallel aan het spoor) lijkt me dan compleet te verdwijnen. Je kiest dan al na HvdVZ om langs het theater richting Fata Morgana het park te betreden óf via de Promenade lijkt mij.

De ring rondom AquanurA is op de concept niet meer gesloten met een gemis van de vlonder aan Fabula zijde. Lijkt me eerlijk gezegd niet de waarheid te worden.

Enfin. De combi van Hotel en HvdVZ blijft spannend, vanuit deze concept blijft het hotel toch wel een flink gebouw en lijkt ie weer wat dicht op het hotel te staan. Dat is toch iets wat we pas kunnen gaan oordelen als het grotendeels af is lijkt mij.

Daarnaast meld het artikel weer een zwembad maar is die in de fundatie nog niet terug te vinden, hier moeten we snel meer uitsluitsel over gaan krijgen buiten als de funderingspalen geboord zijn.

De achterkant van het hotel doet me nu heel erg denken aan Droomvlucht. Overigens kan je over het hele gebouw referenties zien naar attracties in de Efteling. Kijk maar naar bijvoorbeeld de schoorstenen (Baron 1898).

John Waarschijnlijk wíl men het ooit wel, maar is het een budgetkwestie en weet men niet zeker of het kan. Niet heel vreemd in deze tijden waar de prijzen voor grondstoffen en energie én de waarde van de euro totaal onvoorspelbaar zijn geworden.

Daarnaast: het zijn concepten he. Als liefhebbers zijn we die een beetje als reclame/keiharde beloften gaan zien, maar dat is niet helemaal terecht. Er kan nog heel veel veranderen.

Progress Daarnaast: het zijn concepten he. Als liefhebbers zijn we die een beetje als reclame/keiharde beloften gaan zien, maar dat is niet helemaal terecht. Er kan nog heel veel veranderen.

De volgende keer gewoon wat kattenplaatjes maar delen dan?

Toch jammer dat er niet een hypercoaster ingetekend word net naast het hotel, die komt er ook niet, maar wel leuk om te tekenen. 🤷🏻‍♂️
                  Ik snap deze logica ook niet zo, teken dat station dan niet in, het zou echt een top idee zijn namelijk,
                  Alhoewel de fysieke afstand van spoor tussen deze plek en Station Marerijk niet heel lang is, is het wel een heel lang stuk lopen, en op deze manier is de trein ook weer aantrekkelijker, en meteen handig kwa afremmen voor de nieuwe overgang bij het hotel.
                  Plus, al die bomen die langs het spoor gesneuveld zijn de laatste jaren?

Michael Beetje flauw he.
                  Op dit moment hebben we voldoende aan een globaal idee toch? Misschien komt dat station er wel, misschien niet. Gaat het uiteindelijk voor iemand een dealbreaker zijn als het er niet komt?

Dat er uiteindelijk van concepten kan worden afgeweken is part of the deal en als liefhebber weet je dat. Kijk maar eens naar de concepten die Disney vrijgeeft, daar staan ook regelmatig dingen op die we op latere tekeningen of de uiteindelijke uitvoering niet meer zien.

Op de Instagram van Sander wordt een reactie met “Eindelijk een station!” geliked door Sander.. geen idee of dat een positief teken is?

Mooie tekening maar in mijn beleving was het nieuwe hotel langer uitgerekt, ben ook benieuwd hoe het nieuwe entree plein gaat werken en hoe het huis van de vijf zintuigen niet zijn functie gaat kwijt raken.