In Qatar waren er een paar attracties met een maximum lengte van 1:80. Ik heb de indoor Rollerglider in Angry Birds World kunnen doen. Volgens mij omdat ik iets te snel/enthousiast de credits had afgetikt en ze geen zin hadden om ze terug te storten.
De 2e attractie was Fly with Flap in Doha Quest. Hier was de operator wat strenger, maar bij een 2e poging vroeg ik de schoenen uit te doen. Ik was ook zonder redelijk dikke zolen nog steeds te groot (wist ik wel, maar wilde het toch eens proberen) maar bij hoge uitzondering mocht ik er toch op. Ik moest dan tijdens de lift hill mijn benen wat omhoog houden om niet de track er onder te raken (die overigens met mijn lengte vrijwel onmogelijk te raken bleek te zijn, dus de marge is ruim).
Er is ook een soort Disco'coaster in Doha Quest die voor Maximaal 1m80 is.. maar die was sowieso de hele dag buiten gebruik, dus niet kunnen testen.
Het zal voor de meesten hier wellicht voor zich spreken, maar toch wil ik graag iedereen het volgende op het hart drukken: Bedenk altijd goed dat de ervaring van de één zeker geen garantie is voor een ander. De volgende keer kan het alsnog geweigerd worden. Dat iemand eens het geluk heeft een achtbaan te doen waar hij te groot voor is, of een kiddy coaster te doen waar normaliter geen volwassenen in mogen, betekent nog altijd niet dat andere personen ook dat recht hebben, of het geluk MOETEN hebben. Ik ben zelf ook op genoeg achtbanen geweigerd, terwijl er tal van grotere (of forsere) mensen zijn die ze wél hebben mogen doen. Die pech hoort er soms ook bij.
The_Joker Tijdens mijn bezoek vorig jaar oktober meegemaakt dat iemand die net iets te lang was bij het poortje werd gemeten en geen ritje kon doen. Maar dit kan natuurlijk een moment opname zijn geweest.
Ik blijf het raar vinden dat vandaag de dag nog altijd achtbanen worden geproduceerd waarbij een maximumlengte van 1m95 geldt.
Nederland zit volgens mij in de top 3 van grootste mensen ter wereld (gemiddeld genomen). En zelfs hier kijken we aardig op van iemand die boven de 1,95 is. Het percentage aan mensen die boven die 1,95 groot is, is dusdanig klein dat het zich amper/niet loont om daar de gehele fabricage van een trein op aan te gaan passen.
Ik heb wel het idee dat fabrikanten die met nieuwe treinen komen dat wél doen.. want als je toch een nieuw ontwerp maakt, kun je het meteen ook op grote mensen maken. Je ziet dit bijvoorbeeld bij de Nieuwe Intamin treinen die het gewoon kunnen (voorbeeld Taron).
Daarentegen wil dat nog niet zeggend at er nooit een lengte limiet is. Hyperion heeft hetzelfde systeem. De langte-limieten kunnen dan zijn omdat er supports in de weg hangen (zeker als een baan ergens ingevouwen moet worden kan dat een uitdaging zijn), of simpelweg vanwege locale regelgevingen (die kunnen ook soms héél gek zijn).