Bedankt voor de extra uitleg 😃 Voordat ik jullie met mijn volgende reeks vragen ga lastig vallen, wil ik eerst kort uitleggen waarom ik zo vaak terugkom op dit onderwerp.
Eerder in dit topic verwees ik naar de Reportage van Radar over groeiremmende hormonen en de schadelijke bijwerkingen bij vrouwen. In België heeft dit onderwerp nooit uitgebreid de media gehaald. Dat vind ik jammer want ook hier in België hebben meerdere meisjes - waaronder ikzelf - dit middel toegediend gekregen. Ik overweeg nu een poging om ook een Belgische reportage te maken. Of dit echt zal lukken weet ik niet, maar ik heb al iemand gevonden die mij hierbij misschien wil helpen.
Ik denk dat ik in een eventuele reportage over groeiremming ook heel kort iets ga zeggen over die limiet van 1m95cm in sommige attracties. Dit is slechts een detail maar misschien vermeld ik het toch heel kort even. Als ik de vraag krijg welke nadelen ik voor mezelf had gezien zal ik trouwens wel moeten ... omdat het voor mij persoonlijk het enige echte nadeel is (voor al het andere had ik wel een oplossing gevonden).
Hoewel ik er dus niet heel diep op in wil gaan, vind ik het wel belangrijk om voldoende achtergrondkennis te hebben. Ik wil absoluut geen uitspraken doen die onjuist zijn. Vandaar dus mijn vele vragen hierover.
De vragen van vandaag :
1) Vekoma heeft met FLY een coaster met een limiet van 2m05cm gebouwd. Was dit een eenmalige actie van hen? Of denken jullie dat Vekoma in de toekomst nog meer attracties met een maximum van 2m05cm zal bouwen? Denken jullie dat Vekoma de limiet van 1m95cm definitief heeft losgelaten?
2) Met Taron heeft Intamin bewezen dat ze een achtbaan zonder maximumlengte kunnen bouwen. Waarom hebben ze dit bij andere recente banen (Kondaa, Taiga, etc) niet gedaan? Zeker bij Kondaa vraag ik mij dit af, want ik geloof nooit dat ze na de oplevering van Taron al hun berekeningen voor lengte-eisen zomaar in de vuilnisbak hebben gegooid. Ik weet dat Taron custom was, maar geldt dat niet alleen voor de lay-out? Volgens mij wordt maximumlengte grotendeels bepaald door treintype en beugeltype. Als PHL geen patent heeft op die twee dingen, dan kan Intamin die toch op al hun banen gebruiken? En waarom hebben zo veel van hun nieuwe banen dan nog steeds die limiet van 1m95cm? Of zijn de krachten tijdens de rit daar zoveel sterker?
Kortom, kan iemand mij eens uitleggen waarom Intamin het bij Taron wél kan en bij veel van hun andere achtbanen niet?