Demin Leuk dat je er over begint, ik vraag me al een tijdje af hoeveel grond om die boerderij nu in Toverland handen is gekomen. Zou iemand met die kennis dat kunnen uittekenen op zo'n satellietfoto? Alvast bedankt, want ook die info is handig om in te kunnen schatten wat de toekomst mogelijk brengt.

Ik heb via kadastralekaart.com gekeken hoe de percelen verdeeld liggen en het perceel waar de boerderij op ligt is ong. 16 hectare (net zo groot als het parkgedeelte van Toverland nu is (excl. parkeerplaatsen en backstage)).
Maar zoals de landbouwgrond rondom het perceel is ingericht heb ik het vermoeden dat de boer ook eigenaar was van een aantal omliggende percelen. Alles bij elkaar opgeteld kom je dan op 39 hectare.

The_Bullgod Voor een B&M hypercoaster is het simpel: theming en speelsheid. Je merkt wel dat Toverland het liefst hun nieuwe rides zo veel mogelijk verwerkt in de omgeving en dat is met zo'n grote out and back enorm lastig, want dan moet je eigenlijk heel je gebied al gaan uitbreiden.

De baan zelf kan ook al veel toevoegen aan de theming, Dwervelwind is bijvoorbeeld compact opgebouwd naast bomen waardoor er minder speciale toevoegingen zoals huisjes of andere zaken nodig zijn om het er goed uit te laten zien. Fenix is dan weer redelijk laag opgebouwd waardoor ze het goed kunnen verwerken in het gebied, terwijl Troy gigantisch maar wel letterlijk de theming zelf is; hout.

Met de speelsheid bedoel ik vooral de manier waarop ze een layout kunnen samenstellen, en voor B&M zie ik daar persoonlijk niet enorm veel creativiteit in. Candymonium was de eerste hypercoaster (sinds tijden) waar ze uit hun comfortzone zijn gestapt door er een kleine outerbank in te stoppen na de helix, maar voor de rest blijft het gewoon een airtimehills-helixi-turnaround(s)-combinatie. Een Intamin, Mack of Vekoma hypercoaster hebben daarintegen wel meer mogelijkheden,... Zo kan je nog wel even doorbalanceren denk ik. Ik denk wel dat het volk zou trekken daar niet van, maar in mijn mening kan je dat geld en vooral ook die ruimte beter spenderen aan iets waar je nóg meer volk mee aantrekt.

Voor de Intamin Blitz heb je nog verschillende mogelijkheden aangezien deze in verschillende vormen komen, het ding is alleen dat wanneer iemand zegt "Ik wil een Intamin blitz in toverland" dat ze dan gelijk Taron bedoelen wat er maar een uurtje rijden vandaan ligt. Daar had ik zelf iets duidelijker in moeten zijn dat ik dat bedoelde, want iets zoals Maverick of iSpeed zou nog wel kunnen! Nu kan je trouwens ook wel zeggen van "Ja maar een hoop van de attracties op de lijst staan ook in de buurt!", en daar heb je zeker gelijk in, maar er zit voor mij toch een enorm groot verschil in "uniekheid" van een gigantische achtbaan die sprekend op de andere lijkt of een relatief kleine Zierer Family Freefall die standaard hetzelfde is.

Nederland heeft inderdaad zeker nog een goede launchcoaster nodig, de 4 (?) die er nu staan stellen tegenwoordig niet heel veel meer voor. Vandaar ook dat ik enorm hoop dat ze toch overwegen om eens te kijken naar zo'n Gerstlauer Infinity zoals Karacho, want dat ding is echt geweldig! Enige dingetje is dan wel dat ze dan 2 launchcoasters hebben, wat zeker kan, maar dan moeten ze er wel énorm zeker van zijn dat ze daarna geen ander soort lanceertype willen hebben aangezien 3 misschien iets te veel van het goede is voor een park zoals Toverland. Boosterbike zie ik ze in ieder geval de komende jaren niet slopen, die staat daar gewoon prima.

Een droptower moeten ze zeker nog toevoegen, die was ik vergeten op het lijstje te zetten. Intamin heeft inderdaad enorm goede droptowers, zolang het maar niet zo'n ding als High Fall in Movie Park wordt die je genitalien omzeep helpt... Als ze dat dan ook nog eens kunnen combineren met fatsoenlijk werkende onride muziek zoals Highlander hebben ze gewoon een enorm goede freefall in handen!

Lech Coaster lijkt mij ook een perfecte achtbaan voor Toverland, solide layout, valt prima te thematiseren en is lekker compact! Die valt onder het stukje "veel meer attracties die ze kunnen toevoegen" aangezien ik zelf nog nooit zo'n ding heb gedaan en er nog geen mening over heb, waardoor die als gevolg dus niet op de lijst staat. Juvelen ook prima voor families, alleen vind ik persoonlijk dat type net wat teveel op Boosterbike lijken ivm de positie. Mochten ze nu boosterbike ooit slopen is zo'n ding zeker welkom, maar dan komen we weer terug bij het stukje van "is 3 launchcoasters teveel?". Juvelen met ketting/tirelift zie ik niet echt gebeuren, maar aan de andere kant kunnen ze wel een familieachtbaan zoals Th13theen of Polar Explorer neerzetten met een droptrack!

En last but not least; hmmm ja, starflyer, wat moet ik daar nou op zeggen... die kan ook wel in het lijstje met "Veel meer attracties die ze kunnen toevoegen", want zo een heb ik er naar mijn weten ook nooit gedaan, maar dan ga je wel rekening moeten houden met de freefall. Je moet ze dan eigenlijk of zo ver mogelijk uit of zo dicht mogelijk bij elkaar zetten zodat het visueel geen eyesore wordt. Walibi Holland is misschien wel een betere kandidaat voor zo'n ding, die hebben al redelijk wat hoge constructies en geven niet zo zeer om immersive theming + uitzicht is veel fijner met de bomen en het gebrek aan loodsen. Het is tenslotte eigenlijk ook maar een kermisattractie...

Enorm lang verhaal kort: Zoals ik al zei ze kunnen nog enorm veel, maar persoonlijk zie ik er wel een aantal grenzen in als ze geen RCT park willen worden. Is uiteindelijk maar wat ik denk, ik ga ze niet stoppen als ze met wilde plannen afkomen.

Silacide Ja dat een kleinere/compactere coaster makkelijker grotendeels te themen is, dat begrijpt iedereen wel.
    En dat geld ook voor de gebruikte layout. Een twister layout is compacter dan een out and back layout.
    En zoals je zelf ook eigenlijk al wel min of meer aanhaalt, zou een Vekoma Megacoaster wel iets kunnen zijn voor Toverland. Het hoeft echt niet speciaal een B&M baan te zijn. Maar behalve verder Mack Rides heb je niet veel andere mogelijkheden, wil je een unieke baan. De Intamin Megacoaster is niet echt uniek in de omgeving, dus daarom valt die voor mij al af, hoe goed deze baan over het algemeen ook mogen zijn.

En net als bij de Efteling vind ik hier die dooddoener om ALLES maar zo veel mogelijk te moeten thematiseren, waardoor heel veel juist goed bij park en doelgroep passende attracties af vallen, omdat deze niet helemaal te themen zijn, echt verschrikkelijk.
    Ondanks dat Toverland veel met theming bezig is bij de laatste uitbreidingen, hoeft naast een wachtrij en station echt niet alles aan een achtbaan gethematiseerd te worden. Met veel groen en goede landschaping kun je al een heel eind komen.
    En een megacoaster hoeft echt niet volledig bovengronds te staan, ook hier kun je al enorm veel doen met greppels en tunnels. Maar ja dat kost weer veel extra geld.

En over die Intamin Blitz coaster gesproken. Ja Taron is een Blitz coaster en ook een heel erg goede. Maar Intamin kan zeker wel een goede compacte custom layout ontwerpen. En ook die andere door jou genoemde layouts zijn erg goed.
    Maar ik zou dan zelf wel voor een layout kiezen met minimaal een inversie.
    En behalve een Intamin Blitz mag dit van mij ook wel zo'n next-gen launched Vekoma worden of de al genoemde Gerstlauer Infinity coaster met launch.
    Ja voor mij zijn dit coasters die genoeg verschillen met Boosterbike, omdat het veel meer thrillcoasters zijn.
    Een baan als Juvelen is dan inderdaad juist wel behoorlijk vergelijkbaar en zou dan geen echte toevoeging zijn.

En wat iedereen dan heeft tegen toren attracties omdat deze NIET echt te themen zijn, begrijp ik dus ook totaal niet.
    Van mij mag je gewoon kunnen zien wat voor attracties dit zijn. Ze hoeven echt niet volledig weggestopt te worden in een gebouw, of het moet natuurlijk een met Tower of Terror of Mystery Castle te vergelijken ride worden.
    En om een Starflyer als kermis attractie te bestempelen is ook weer zo'n dooddoener. Ja de allereerste gebouwde was er eentje voor op de kermis, maar nummer 2 staat gewoon in een pretpark, ook al vinden velen het Prater in Wenen ook een permanente kermis en is deze starflyer volgens mij ook van het verplaatsbare type.

Silacide Vandaar ook dat ik enorm hoop dat ze toch overwegen om eens te kijken naar zo'n Gerstlauer Infinity zoals Karacho, want dat ding is echt geweldig!

Tijdens de gesprekken die ik in het park wel eens heb gehad met TD en directie is tussen neus en lippen door duidelijk aangegeven dat het park niet op Gerstlauer attracties zit te wachten. Als ze dan toch voor een Gerstlauer baan kiezen zou ik een Family Coaster zoals Pégasse Express toejuichen; een dergelijke familie-achtbaan mist het park nog.

rick1898 TD en directie is tussen neus en lippen door duidelijk aangegeven dat het park niet op Gerstlauer attracties zit te wachte

Interessant vraag me af waarom ze deze attitude naar Gerstlauer hebben.

NielsC Gerstlauer staat bij mijn weten niet bekend om zijn onderhoudsvriendelijkheid. Dat zal de TD waarschijnlijk wel wat afschrikken om positief te zijn over het aanschaffen van een Gerstlauer Infinity.

Daarnaast zijn Gerstlauers nu ook niet echt een toonbeeld van A) aantrekkelijk ondersteunde banen en B) soepele coasters en C)betrouwbare coasters. Ook voor het ongeluk had The Smiler bijvoorbeeld al een slechte reputatie (terwijl ik t wel een toffe baan vind). Ik ken geen daarnaast geen enkele Eurofighter bijvoorbeeld die overal soepel is. En met kwaliteitscoasters zoals Booster Bike, Dwervelwind en Fenix, hebben ze een soepel en esthetisch aantrekkelijk aanbod. Een gerstlauer breekt wat mij betreft op meerdere vlakken met die traditie.

NielsC Vermoedelijk om de redenen die hierboven ook al aan worden gegeven. Zowel Troy, Dwervelwind, Boosterbike als Fenix zijn achtbanen waar de betrouwbaarheid (op wat kinderziektes na) relatief hoog is.

Het is voor een park aantrekkelijker meer te betalen bij de aanschaf van een attractie en zekerheid te hebben op het gebied van operationele betrouwbaarheid. Met andere woorden: een B&M is duur maar bedrijfsmatig gezien een veilige optie. Weinig down-time, het boekwerk dat erbij komt is gedetailleerder dan dat van een Boeing 737 en de verwachte levensduur van ieder specifiek onderdeel is vastgesteld. Zo kun je 'voorkomen in plaats van genezen' zonder een heel assortiment aan spare parts in huis te hebben. Hoewel Gerstlauer goede stappen zet, zitten zij nog midden in het optimalisatieproces wat betreft onderhoud.

Niek Een gerstlauer breekt wat mij betreft op meerdere vlakken met die traditie.

Wellicht, al zijn er uitzonderingen. Junker en Gold Rush bijvoorbeeld. Maar ik denk ook dat ik liever een next-gen Vekoma deze kant op zie komen dan een Gerstlauer infinity, al is het alleen maar omdat we al een paar Gerstlauers in Slagharen en Bobbejaanland hebben staan. Een Intamin Blitz is ook prima, maar ik zou niet zeggen dat Toverland echt een Intamin Blitz nodig heeft als een goedkopere Vekoma ook prima die lading dekt van een intense launch coaster, en Taron is ook een uur ofzo rijden van Sevenum vandaan.

Even voor mij beleving....ik ben nog nooit in Toverland geweest. Hoe groot is het nu? Slagharen grote, of meer ? Ben je er in 3 uur doorheen? Is het meer een grote speeltuin, of meer een Efteling?

Jailsamer Neuh, oversized speeltuin:

Even serieus: Toverland is een stuk groter dan Slagharen en ik kan er net een dag volmaken. Absoluut een aanrader! 🙂

Ik vind het opvallend dat de discussie nu vooral lijkt te gaan over welke achtbaantypes Toverland zou moeten kopen. Terwijl het park in mijn ogen veel meer behoefte heeft aan échte familie-attracties waar het hele gezin samen in kan. Voor oudere kinderen of volwassenen die niet van achtbanen houden is er vrij weinig te doen. Ik zou denken dat dat gat eerst moet worden opgevuld voordat er meer achtbanen worden geplaatst.

Een soort van Pegasé Express lijkt mij een waardevollere toevoeging in het aanbod dan bijvoorbeeld een STC. Omdat het park een goede family coaster mist in mijn ogen, waar heel de familie in kan. En uiteraard een darkride scoort ook altijd goed.

Progress er worden anders volop familie attracties genoemd, die het park zo toe mag voegen, zeker in een leuk thema.
              Maar Toverland zal zeker na Troy en Fenix meer thrillrides openen, anders hadden ze deze 2 coasters in eerste instantie nooit geplaatst

Tonnie de buis omleggen was in het geval van onze wijk een kostenpost van tientallen miljoenen dus ik verwacht niet dat je dat verleggen zomaar even regelt. Ondanks het feit dat het om woningen ging (die er zelfs gedeeltelijk al stonden) werd het toch als serieuze optie gezien om de buis er langsaf te leggen met alle gevolgen van dien. Dat zegt mij juist dat Toverland in zo'n geval al helemaal niet belangrijk gevonden zou worden. Het is een beetje zoals de bruinkoolmijn in Duitsland. Daar worden hele dorpen voor gesloopt.

Ik zou in die paarse zones toch niet met een gerust hart volbouwen als ik het bij Toverland voor het zeggen had.

De beschikbare ruimte die ze laten zien is behoorlijk groot. Een groot deel zal waarschijnlijk ingenomen worden door een vakantiepark, hotel, permanente camping en wie weet ook wel een zwembad en andere zaken waar gasten zich kunnen vermaken buiten de openingstijden van het attractiepark.

Dan nog blijft er een mooie ruimte over voor het park om lekker uit te breiden met extra gebieden. Toverland kennende zullen ze hierin een perfecte mix voor jong en oud gaan aanbieden. Komt er bijvoorbeeld een thrillride, dan zal dit vast wel worden aangevuld met attracties voor familie en de kleinste. En dat maakt dit park ook zo leuk.

Wat ik persoonlijk zou willen zien in een nieuw gebied is een echte goede parkshow. Denk hierbij aan het formaat van een Raveleijn. Daarbij zou ik graag een goede darkride willen zien, aangevuld met een supersplash en een droptoren. Uiteraard zullen er de nodige speeltoestellen geplaatst worden zodat ook de kleintjes niet vergeten worden. Dan is in mijn ogen het park echt goed compleet.

Die achtbaan mag dan wel weer in een daaropvolgende gebied komen. 😋

Jailsamer Even voor mij beleving....ik ben nog nooit in Toverland geweest. Hoe groot is het nu? Slagharen grote, of meer ? Ben je er in 3 uur doorheen? Is het meer een grote speeltuin, of meer een Efteling?

Qua dagbesteding is het nog geen Efteling, maar ik kan er met gemak een volle dag doorbrengen. Met een dikke houten GCI, een briljante B&M Wingcoaster, een rapid, boomstammenbaan, motorbike launchcoaster van Vekoma, een Mack Spinningcoaster, prachtig aangelegde gebieden EN twee hallen met indoorattracties is dit park mijn persoonlijke nummer 1.

En we hebben een echte publicatie:
              https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/externebijlagen/exb-2021-26919/1/bijlage/exb-2021-26919.pdf

Enkele opvallende dingen:

Op basis van wetenschappelijk onderzoek (Cornelis 2021) is een groeipotentieel van het bezoekersaantal voorToverland voor 2046 bepaald van maximaal 3.74 miljoen bezoekers per jaar, uitgaande van een resortgedachte (zie onder).

Duidelijk is dat Toverland zich een serieus doel heeft gesteld, en hierbij ook met verblijfsaccommodaties komt.

Wat verderop in het document komen de wat meer ingevulde plannen (8 mogelijke varianten).

Als je deze concepten zo bekijkt lijkt de richting mij vrij duidlijk, een fors groter park, en een hele forse inzet op verblijfsmogelijkheden, van camping, vakantiepark tot een hotel.

Ontzettend toffe plannen!! 😎

Hopen dat dit bestemmingsplan doorgang kan vinden.

Ik ben enorm fan van de camping op de huidige plaats door zijn ligging ten opzichte van het park en omdat ik daar kansen zie voor een vrij organische integratie tussen park en camping faciliteiten. Misschien is e.e.a. daar wel te combineren zoals het klimparcours 's avonds voor de camping open kunnen houden. Dus ik vind de modellen dat die camping daar ook blijft liggen op voorhand al beter dan de rest 😉

Het is inderdaad opvallend hoe Toverland gaat inzetten op verblijfsrecreatie met de camping, vakantiepark en hotels. Ik zou het mooi vinden als ze dat allemaal op lange termijn krijgen gerealiseerd. De modellen bieden weinig ruimte om te speculeren over een second gate en/of waterpark voor de toekomst volgens mij. Hoewel sommige rode vlakken zo extreem groot zijn dat het mij onmogelijk lijkt om dat allemaal in een enkel park te houden. Vooralsnog is het enige Natura2000 gebied op grofweg twee kilometer afstand en heeft men door het opkopen van de stikstofrechten van de boer alvast een voorschot kunnen nemen om daar het e.e.a. te kunnen compenseren.

Kunnen we trouwens op basis van de huidige modellen concluderen dat het plan om het hotel langs het meer achter Avalon te realiseren hiermee is komen te vervallen? Of zou dat hotel nog binnen het huidige bestemmingsplan en parkgrens vallen?