The_Bullgod Voor een B&M hypercoaster is het simpel: theming en speelsheid. Je merkt wel dat Toverland het liefst hun nieuwe rides zo veel mogelijk verwerkt in de omgeving en dat is met zo'n grote out and back enorm lastig, want dan moet je eigenlijk heel je gebied al gaan uitbreiden.
De baan zelf kan ook al veel toevoegen aan de theming, Dwervelwind is bijvoorbeeld compact opgebouwd naast bomen waardoor er minder speciale toevoegingen zoals huisjes of andere zaken nodig zijn om het er goed uit te laten zien. Fenix is dan weer redelijk laag opgebouwd waardoor ze het goed kunnen verwerken in het gebied, terwijl Troy gigantisch maar wel letterlijk de theming zelf is; hout.
Met de speelsheid bedoel ik vooral de manier waarop ze een layout kunnen samenstellen, en voor B&M zie ik daar persoonlijk niet enorm veel creativiteit in. Candymonium was de eerste hypercoaster (sinds tijden) waar ze uit hun comfortzone zijn gestapt door er een kleine outerbank in te stoppen na de helix, maar voor de rest blijft het gewoon een airtimehills-helixi-turnaround(s)-combinatie. Een Intamin, Mack of Vekoma hypercoaster hebben daarintegen wel meer mogelijkheden,... Zo kan je nog wel even doorbalanceren denk ik. Ik denk wel dat het volk zou trekken daar niet van, maar in mijn mening kan je dat geld en vooral ook die ruimte beter spenderen aan iets waar je nóg meer volk mee aantrekt.
Voor de Intamin Blitz heb je nog verschillende mogelijkheden aangezien deze in verschillende vormen komen, het ding is alleen dat wanneer iemand zegt "Ik wil een Intamin blitz in toverland" dat ze dan gelijk Taron bedoelen wat er maar een uurtje rijden vandaan ligt. Daar had ik zelf iets duidelijker in moeten zijn dat ik dat bedoelde, want iets zoals Maverick of iSpeed zou nog wel kunnen! Nu kan je trouwens ook wel zeggen van "Ja maar een hoop van de attracties op de lijst staan ook in de buurt!", en daar heb je zeker gelijk in, maar er zit voor mij toch een enorm groot verschil in "uniekheid" van een gigantische achtbaan die sprekend op de andere lijkt of een relatief kleine Zierer Family Freefall die standaard hetzelfde is.
Nederland heeft inderdaad zeker nog een goede launchcoaster nodig, de 4 (?) die er nu staan stellen tegenwoordig niet heel veel meer voor. Vandaar ook dat ik enorm hoop dat ze toch overwegen om eens te kijken naar zo'n Gerstlauer Infinity zoals Karacho, want dat ding is echt geweldig! Enige dingetje is dan wel dat ze dan 2 launchcoasters hebben, wat zeker kan, maar dan moeten ze er wel énorm zeker van zijn dat ze daarna geen ander soort lanceertype willen hebben aangezien 3 misschien iets te veel van het goede is voor een park zoals Toverland. Boosterbike zie ik ze in ieder geval de komende jaren niet slopen, die staat daar gewoon prima.
Een droptower moeten ze zeker nog toevoegen, die was ik vergeten op het lijstje te zetten. Intamin heeft inderdaad enorm goede droptowers, zolang het maar niet zo'n ding als High Fall in Movie Park wordt die je genitalien omzeep helpt... Als ze dat dan ook nog eens kunnen combineren met fatsoenlijk werkende onride muziek zoals Highlander hebben ze gewoon een enorm goede freefall in handen!
Lech Coaster lijkt mij ook een perfecte achtbaan voor Toverland, solide layout, valt prima te thematiseren en is lekker compact! Die valt onder het stukje "veel meer attracties die ze kunnen toevoegen" aangezien ik zelf nog nooit zo'n ding heb gedaan en er nog geen mening over heb, waardoor die als gevolg dus niet op de lijst staat. Juvelen ook prima voor families, alleen vind ik persoonlijk dat type net wat teveel op Boosterbike lijken ivm de positie. Mochten ze nu boosterbike ooit slopen is zo'n ding zeker welkom, maar dan komen we weer terug bij het stukje van "is 3 launchcoasters teveel?". Juvelen met ketting/tirelift zie ik niet echt gebeuren, maar aan de andere kant kunnen ze wel een familieachtbaan zoals Th13theen of Polar Explorer neerzetten met een droptrack!
En last but not least; hmmm ja, starflyer, wat moet ik daar nou op zeggen... die kan ook wel in het lijstje met "Veel meer attracties die ze kunnen toevoegen", want zo een heb ik er naar mijn weten ook nooit gedaan, maar dan ga je wel rekening moeten houden met de freefall. Je moet ze dan eigenlijk of zo ver mogelijk uit of zo dicht mogelijk bij elkaar zetten zodat het visueel geen eyesore wordt. Walibi Holland is misschien wel een betere kandidaat voor zo'n ding, die hebben al redelijk wat hoge constructies en geven niet zo zeer om immersive theming + uitzicht is veel fijner met de bomen en het gebrek aan loodsen. Het is tenslotte eigenlijk ook maar een kermisattractie...
Enorm lang verhaal kort: Zoals ik al zei ze kunnen nog enorm veel, maar persoonlijk zie ik er wel een aantal grenzen in als ze geen RCT park willen worden. Is uiteindelijk maar wat ik denk, ik ga ze niet stoppen als ze met wilde plannen afkomen.