Tonnie Wij hebben heel wat gedoe gehad m.b.t. zo'n tracé dat om onze vinex-nieuwbouwwijk heen zou komen te lopen en waarbij de donkerpaarse lijn door de achtertuin van bepaalde woningen zou gaan. Dat betekende daar zelfs dat er geen bomen geplant mochten worden en dat er nog geen houten tuinhuisje mocht staan.

Eigenlijk kan je met je pretpark dus helemaal niks met die strook. Als je op streetview kijkt dan zie je ook dat er niets staat vanaf het zuiden:

En ook op de parkeerplaats lijken er geen bomen geplant te zijn boven de leiding. Je kan zo zien waar de buis loopt.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.
  • stef vindt dit leuk.

Wat een heerlijke parkbeelden in die video zeg!

Spiegelbeeld Niet helemaal waar. Er ligt wel een mooi natuurgebied naast, de Kroonerbergerheide, al is dat volgensmij geen natura2000 gebied zoals de Loonse en Drunense Duinen.

broodje123 En ik kan me ook een conflictje tussen Toverland en omwonenden herinneren vanwege overlast door de vuurwerkshows in de zomer. De buren wilden dat Toverland zou stoppen met vuurwerk, maar het park gaf aan dat dat onmogelijk was (“dat is als een timmerman vragen te stoppen met timmeren” was het verweer van het park). Er wonen dus echt wel wat mensen in de omgeving.

Ook al lijken de plannen nog extreem vaag en is de vraag wanneer Toverland überhaupt weer met nieuwe uitbreidingen kan komen, is het sowieso een goed idee om een bestemmingsplan procedure nu al te starten. Al zou het nog jaren duren voor er daadwerkelijk een schop de grond in gaat, de waarde van het park gaat natuurlijk flink omhoog zodra de bijbehorende ongebruikte grond al is goedgekeurd voor toekomstige uitbreiding. Interessant als de familie zou besluiten te verkopen (een scenario dat ik nog steeds niet uitsluit).

Ik hoop stiekem dat ze aan de west kant een waterpark gaan bouwen. Lijkt me ideaal als je in een hotel of vakantiepark verblijft. Na een dagje Toverland lekker ff een paar uurtjes zwemmen en glijden in een mooi aangekleed waterpark.

Wat attracties betreft zou ik graag het volgende willen zien...

• een powered inverted van Mack (zoals Arthur in Europapark)
        • een volledige darkride
        • een Madhouse (past bij het thema van Toverland: magie)
        • een Gyro Swing van Intamin
        • een goede Drop Tower (missen we voor mijn gevoel in Nederland)
        • een sublieme launch coaster van Intamin
        • zo'n family coaster van Gerstlauer

Jay-RideMaster Zo'n powered coaster van mack lijkt me inderdaad ook wel gaaf! Misschien kunnen ze zo'n ding wel in het al bestaande wunderwald verwerken zoals ze met Woudracer/Maximus Blitzbahn hebben gedaan, dan hoeven ze geen nieuwe loods meer te bouwen en kunnen ze gelijk een deel ervan aankleden. De vraag is alleen, wat voor een thema ga je er dan aan geven? Europa-park heeft het gewoon met een IP aangekleed, maar Toverland is nu niet bepaald een park dat films verwerkt in hun rides. Een gewone darkride kunnen ze in principe wel in Port Laguna neerzetten en daar een verhaal rond maken!

Er ligt wel een natura 2000 gebied in de buurt op zo'n 3 kilometer van het park. Het nationaal park Deurnese- en Mariapeel wat een hoogveengebied is. En volgens mij is hoogveen juist een van de kwetsbaarste natuur als het gaat om stikstofuitstoot, tot op zekere hoogte komt de enorme brand in het natuurgebied van vorig jaar (en zeker in de toekomst zonder maatregelen nog een keer voor gaat komen) voor een deel door de uitstoot van te veel stikstof in het natuurgebied . Dus het wordt voor Toverland nog een flinke kluif om met oog voor de omgeving uit willen bereiden, daar heeft de Efteling nu ook de gevolgen van ondervonden als het gaat om stikstof en de Loonse en Drunense duinen.

OlympiaLooping Eigenlijk kan je met je pretpark dus helemaal niks met die strook. Als je op streetview kijkt dan zie je ook dat er niets staat vanaf het zuiden:

Niet helemaal waar natuurlijk, want gek genoeg is de bestemming wonen "zwaarder" dan een pretpark waar tijdelijk mensen overheen lopen, oke, in beide gevallen mag je niet bouwen in die 70 meter, maar eromheen mag je als park in principe vrijwel alles.

Het trace zelf kan je niet veel mee, maar een deel is al parkeer voorziening, en je kan er bepaalde zaken overheen maken (paden etc)

Even wild gedacht kan je prima aan de andere kant van die strook een second gate maken of een vakantie park, of gewoon een los deel van het park waarbij je een verbindend pad maakt natuurlijk, mogelijkheden genoeg.

In het extreme geval zou je de gasleiding kunnen laten omleggen dat ze meer richting de N-weg komt te lopen.

Progress De buren wilden dat Toverland zou stoppen met vuurwerk, maar het park gaf aan dat dat onmogelijk was.

Vuurwerkgeluid kan enkele kilometers ver weg komen natuurlijk, terwijl de relevantie voor een zichtlijn oid niet die reikwijdte heeft natuurlijk.

Een deel van het gebied wat niet permanent bebouwd mag worden zou ook goed gebruikt kunnen worden voor een kampeerterrein. Gezien momenteel Toverland zich al heeft bewezen met de pop up camping zie ik nog altijd een vaste camping als mogelijkheid.

Tonnie In het extreme geval zou je de gasleiding kunnen laten omleggen

Als deze leiding onderdeel is van het landelijk transportnet, vraag ik mij af of je een reconstructie überhaupt voor elkaar krijgt. En als dat al lukt vermoed ik dat je voor het zelfde bedrag een hele mooi B&M kunt kopen en thematiseren.

Fijn dat de stappen worden gezet voor de toekomst. Afgelopen januari in dat gebied rondgelopen, en de lap grond die ze nu voor ogen hebben is echt gigantisch groot. Denk dat ze die in 20 jaar nog niet eens vol krijgen, maar ik zie ze het uiteraard wel graag proberen. 😃

Over het vuurwerk en de koeien van de boer: Die boerderij is inmiddels in handen van Toverland. De boer is uitgekocht. In de stal waar die koeien stonden zit nu het spookhuis Maison de la Magie.

scagen slapen boven op die leiding zal ook in een tentje niet mogen 😅

Ronny daarom ook in het extreme geval.
                  Overigens worden er geregeld stukken van dit soort leidingen omgelegd voor diverse projecten, maar meestal zijn dit dan wat bredere projecten en combineren ze het vaak met de vernieuwing.

Ik heb een beetje het gevoel dat ‘t hele hotel-idee aan die plas Caroline’s ding is geweest, maar dat ze de rest niet heeft weten te kunnen overtuigen. En wellicht heeft dat dan ook meegespeeld bij haar vertrek.

is natuurlijk maar speculeren vanuit een buikgevoel, maar goed.

denk ook zeker dat een hotel op den duur er moet komen, maar voor nu is de camping een prima budget oplossing. Kan het grote geld weer worden gestoken in attractie aanbod (iets dat nog steeds nodig is).

Simon Over het vuurwerk en de koeien van de boer

Afgelopen jaar kwamen de klachten van een groepje inwoners van het dorpje verderop. Zou hemelsbreed een kilometer of twee zijn. Geluid kan wel ver dragen, dus als je de wind ongunstig hebt dan kan ik me voorstellen dat je zoiets in je tuin of met een open raam wel hoort. Maar deze bewoners claimen het ook binnen met de ramen dicht te horen. Vraag me af of dat op zo een afstand nog mogelijk is.

Jup. Weet dat ze soms in Elburg klagen over geluid van HFN in Walibi. Bizar ver.

Zeker in een vlak land als Nederland kan geluid ver dragen. Weet wel dat TVL wat boeren tegemoet is gekomen.

Edit: beetje weggevallen reactie zag ik;
                  Ik vind het heel goed dat Toverland zo eerlijk en open is. Het geeft TVL ook echt direct een inzage welke groepen, belangen en bewoners je tegen gaat komen op de weg naar de procedure. Vind het echt heel slim dat een park eerlijk is en dit zo verder opzoekt.

Als pretparkfan kan ik alleen maar hopen dat alle pretparken zo groot en tof mogelijk worden. Hoewel ik echt van mening ben dat TVL vooral eerst binnen zijn huidige grenzen kritisch mag kijken naar de kwaliteit en naar het aanbod.

De boerderij en gronden waar nu ook een spookhuis in is gevestigd is inmiddels al in handen van Toverland. Ze hebben flink wat grond daar. Mits de juiste stappen worden genomen en men het financieel kan dragen kunnen daar mooie dingen gebeuren.

Gezien de... uitdagingen die de Efteling had met het aanpassen van hun bestemmingsplan lijkt me dit een goede manier om je buren mee te nemen in jouw toekomstvisie. En voor ons natuurlijk leuk om mee te kunnen gluren in de keuken.

Marvin Dat staat een beetje haaks op de wens voor een hotel achter Avalon waar al vaker over gesproken is. Zou de camping zo goed bevallen dat ze die eerder in een vaste vorm willen gaan aanbieden?

Dat zal vast een rol hebben gespeeld, vaste camping faciliteiten liggen m.i. nu inderdaad meer voor de hand dan gelijk een hotel. Maar ik denk dat je het vooral moet interpreteren als 'de wens voor een resort/hotel is nog steeds groot, maar waar/hoe groot/in welke vorm/etc. laten we afhangen van de omstandigheden van het moment'

Eftelflags Ze hebben flink wat grond daar.

Leuk dat je er over begint, ik vraag me al een tijdje af hoeveel grond om die boerderij nu in Toverland handen is gekomen. Zou iemand met die kennis dat kunnen uittekenen op zo'n satellietfoto? Alvast bedankt, want ook die info is handig om in te kunnen schatten wat de toekomst mogelijk brengt.

Silacide Hopelijk zit er ergens in die uitbreiding een Gerstlauer infinity coaster zoals bijvoorbeeld Karacho, zou wel ideaal zijn voor een park zoals Toverland! Aan de andere kant is het wel een park dat goede variatie heeft in type achtbanen, dus een invert is al iets realistischer...
                      Ik hoop zelf dat ze zeker nog een aantal van deze zaken gaan toevoegen in de toekomst:
                      Vekoma STC of SFC
                      Zierer Family Freefall
                      Gerstlauer Skyfly
                      Intamin Gyro Swing
                      Gerstlauer Infinity
                      Theming in de Fenix loods
                      Vekoma Family Boomerang
                      Zamperla Disc-O-Coaster
                      Trackless Darkride (zoals Mystic Manor zou wel episch zijn)
                      Naastgelegen Zwempark (Beetje zoals Hellendoorn het doet maar dan met theming, niet persé Rulantica level)
                      Gerstlauer Bobsled
                      Jetski ride (zoals die van Legoland)
                      Boosterbike station retheme (want de treinen zijn toch al vervangen) [#]
                      Heel veel bomen naast de loodsen zodat ze minder hard opvallen vanaf de paden (lijkt me beter dan verven)

Er zijn natuurlijk nog veel meer attracties die ze kunnen toevoegen, sommige mensen willen bijvoorbeeld een B&M hyper of een Intamin Blitz en dat lijkt me toch nét iets te onrealistisch. Ik hoop vooral dat ze die variatie behouden en ook niet te veel dezelfde attracties krijgen zoals de buurparken zodat het nog steeds een uniek aanbod blijft. Ze kunnen nog énorm veel doen met die ruimte, dus hopelijk gebruiken ze het verstandig en gaan ze geen geld verspillen.

Waarom zouden een B&M Hyper of een Intamin Blitz onrealistisch zijn? Dat werd ook gedacht voordat Fenix en Troy naar het park kwamen bij de eerste geruchten, maar ook deze zijn er gewoon gekomen.
                      En samen met jou lijstje aan andere attracties, zouden deze 2 genoemde banen er juist erg goed bij tussen kunnen passen in het gevarieerde aanbod.
                      Nederland mist namelijk nog steeds een vette launchcoaster en er mag ook wel een keer een coaster komen die hoger is dan onze oude Goliath. En momenteel zie ik dat eigenlijk alleen gebeuren in Toverland, of Walibi en CdA moeten ons gaan verrassen.

Ook een echt goede droptower, het liefst van Intamin, mag er van mij wel komen, want die missen we nog in Nederland.
                      Verder mag een baan als Lech Coaster hier ook wel komen, net als een baan als Juvelen.
                      En hoewel het landschap misschien niet zo uitnodigend is, zou ik ook wel graag een Funtime Starflyer in Toverland (of anders Walibi) zien.

Demin Leuk dat je er over begint, ik vraag me al een tijdje af hoeveel grond om die boerderij nu in Toverland handen is gekomen. Zou iemand met die kennis dat kunnen uittekenen op zo'n satellietfoto? Alvast bedankt, want ook die info is handig om in te kunnen schatten wat de toekomst mogelijk brengt.

Ik heb via kadastralekaart.com gekeken hoe de percelen verdeeld liggen en het perceel waar de boerderij op ligt is ong. 16 hectare (net zo groot als het parkgedeelte van Toverland nu is (excl. parkeerplaatsen en backstage)).
                        Maar zoals de landbouwgrond rondom het perceel is ingericht heb ik het vermoeden dat de boer ook eigenaar was van een aantal omliggende percelen. Alles bij elkaar opgeteld kom je dan op 39 hectare.

The_Bullgod Voor een B&M hypercoaster is het simpel: theming en speelsheid. Je merkt wel dat Toverland het liefst hun nieuwe rides zo veel mogelijk verwerkt in de omgeving en dat is met zo'n grote out and back enorm lastig, want dan moet je eigenlijk heel je gebied al gaan uitbreiden.

De baan zelf kan ook al veel toevoegen aan de theming, Dwervelwind is bijvoorbeeld compact opgebouwd naast bomen waardoor er minder speciale toevoegingen zoals huisjes of andere zaken nodig zijn om het er goed uit te laten zien. Fenix is dan weer redelijk laag opgebouwd waardoor ze het goed kunnen verwerken in het gebied, terwijl Troy gigantisch maar wel letterlijk de theming zelf is; hout.

Met de speelsheid bedoel ik vooral de manier waarop ze een layout kunnen samenstellen, en voor B&M zie ik daar persoonlijk niet enorm veel creativiteit in. Candymonium was de eerste hypercoaster (sinds tijden) waar ze uit hun comfortzone zijn gestapt door er een kleine outerbank in te stoppen na de helix, maar voor de rest blijft het gewoon een airtimehills-helixi-turnaround(s)-combinatie. Een Intamin, Mack of Vekoma hypercoaster hebben daarintegen wel meer mogelijkheden,... Zo kan je nog wel even doorbalanceren denk ik. Ik denk wel dat het volk zou trekken daar niet van, maar in mijn mening kan je dat geld en vooral ook die ruimte beter spenderen aan iets waar je nóg meer volk mee aantrekt.

Voor de Intamin Blitz heb je nog verschillende mogelijkheden aangezien deze in verschillende vormen komen, het ding is alleen dat wanneer iemand zegt "Ik wil een Intamin blitz in toverland" dat ze dan gelijk Taron bedoelen wat er maar een uurtje rijden vandaan ligt. Daar had ik zelf iets duidelijker in moeten zijn dat ik dat bedoelde, want iets zoals Maverick of iSpeed zou nog wel kunnen! Nu kan je trouwens ook wel zeggen van "Ja maar een hoop van de attracties op de lijst staan ook in de buurt!", en daar heb je zeker gelijk in, maar er zit voor mij toch een enorm groot verschil in "uniekheid" van een gigantische achtbaan die sprekend op de andere lijkt of een relatief kleine Zierer Family Freefall die standaard hetzelfde is.

Nederland heeft inderdaad zeker nog een goede launchcoaster nodig, de 4 (?) die er nu staan stellen tegenwoordig niet heel veel meer voor. Vandaar ook dat ik enorm hoop dat ze toch overwegen om eens te kijken naar zo'n Gerstlauer Infinity zoals Karacho, want dat ding is echt geweldig! Enige dingetje is dan wel dat ze dan 2 launchcoasters hebben, wat zeker kan, maar dan moeten ze er wel énorm zeker van zijn dat ze daarna geen ander soort lanceertype willen hebben aangezien 3 misschien iets te veel van het goede is voor een park zoals Toverland. Boosterbike zie ik ze in ieder geval de komende jaren niet slopen, die staat daar gewoon prima.

Een droptower moeten ze zeker nog toevoegen, die was ik vergeten op het lijstje te zetten. Intamin heeft inderdaad enorm goede droptowers, zolang het maar niet zo'n ding als High Fall in Movie Park wordt die je genitalien omzeep helpt... Als ze dat dan ook nog eens kunnen combineren met fatsoenlijk werkende onride muziek zoals Highlander hebben ze gewoon een enorm goede freefall in handen!

Lech Coaster lijkt mij ook een perfecte achtbaan voor Toverland, solide layout, valt prima te thematiseren en is lekker compact! Die valt onder het stukje "veel meer attracties die ze kunnen toevoegen" aangezien ik zelf nog nooit zo'n ding heb gedaan en er nog geen mening over heb, waardoor die als gevolg dus niet op de lijst staat. Juvelen ook prima voor families, alleen vind ik persoonlijk dat type net wat teveel op Boosterbike lijken ivm de positie. Mochten ze nu boosterbike ooit slopen is zo'n ding zeker welkom, maar dan komen we weer terug bij het stukje van "is 3 launchcoasters teveel?". Juvelen met ketting/tirelift zie ik niet echt gebeuren, maar aan de andere kant kunnen ze wel een familieachtbaan zoals Th13theen of Polar Explorer neerzetten met een droptrack!

En last but not least; hmmm ja, starflyer, wat moet ik daar nou op zeggen... die kan ook wel in het lijstje met "Veel meer attracties die ze kunnen toevoegen", want zo een heb ik er naar mijn weten ook nooit gedaan, maar dan ga je wel rekening moeten houden met de freefall. Je moet ze dan eigenlijk of zo ver mogelijk uit of zo dicht mogelijk bij elkaar zetten zodat het visueel geen eyesore wordt. Walibi Holland is misschien wel een betere kandidaat voor zo'n ding, die hebben al redelijk wat hoge constructies en geven niet zo zeer om immersive theming + uitzicht is veel fijner met de bomen en het gebrek aan loodsen. Het is tenslotte eigenlijk ook maar een kermisattractie...

Enorm lang verhaal kort: Zoals ik al zei ze kunnen nog enorm veel, maar persoonlijk zie ik er wel een aantal grenzen in als ze geen RCT park willen worden. Is uiteindelijk maar wat ik denk, ik ga ze niet stoppen als ze met wilde plannen afkomen.