ppc-anoniem-2 Het boeken van tijdsloten is iets dat Disney al 22 jaar doet, en toen nog op een kaartje, maar het principe van capaciteit reserveren is niet anders geworden.
Het principe is bij Disney niet anders geworden, maar de principes van Walibi en Disney zijn niet zo makkelijk te vergelijken. Je moet niet vergeten dat Disney altijd een stand-by rij ernaast heeft lopen om mensen uit te halen. Daardoor komt het plannen van de fastpass toegang qua constante hoeveelheid niet zo precies. Je vult de rest immers op met stand-by rij. Soms loopt de gewone rij als een malle, soms sta je 10 minuten stil. Ook in de Disney parken krijgen ze die toestroom dus niet constant. Zelfs bij de nieuwe attracties welke enkel werken met virtuele rij krijgen ze die toestroom niet constant. Ze geven je geen indicatie van wachttijd maar geven je een ‘boarding group’ welke opgeroepen wordt op het moment dat deze ingaat.
Het huidige Walibi Systeem is dus niet zo makkelijk te vergelijken met het oude Disney systeem. Dat is waar de schoen nu wringt in Walibi. Op papier heeft een attractie een constante capaciteit, in theorie niet. Je moet dus constant de toestroom van de virtuele wachters bijsturen om zo niet alsnog een lange stand-by rij te hebben óf juist lege plekken in de treinen.
Er is geen enkel park ter wereld welke dat momenteel op deze schaal doet. Disney heeft dit momenteel bij Crush Coaster ingevoerd, maar daar krijg je bijna nog altijd een fysieke wachtrij van 45 minuten voor je kiezen, de buffer dus. Daarnaast is het een drama, zelfs als doorgewinterde fan, om überhaupt een virtueel plekje in de rij te bemachtigen in Parijs momenteel.
Van het principe virtueel wachten ben ik zeker in een park als Walibi Holland meer dan fan, met de rand voorwaarde dat de fysieke rij beperkt blijft. De grootste vooruitgang moet echter dan wel geboekt worden op het optimaliseren hiervan, want dat lijkt nu op veel dagen niet op orde.