Ronny Ik hoef ook niet de hele dag op een terras te zitten😆

NielsC Volgens mij staat de capaciteit van de Goliath te laag ingesteld op de app want zowel bij mijn bezoek dit jaar als vorig jaar was de trein alleen in de voorste en achterste paar karretjes gevuld

Ik weet toevallig dat er achter de schermen een medewerker continu de capaciteit/wachtrijen beheert voor het virtuele wachten. Medewerkers kunnen namelijk bellen naar de fastlane als de fysieke wachtrij te kort dreigt te worden waardoor de wachttijd korter word voor mensen wie virtueel wachten.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

scagen ah raar dan dat Goliath's treinen altijd half leeg zijn dan.

Ook die medewerker zal eerst op de hoogte moeten worden gesteld van het hoge aantal no-shows en dan nog. Als je de virtuele wachttijd inkort komt niet gelijk iedereen opdraven. Als mensen net instappen bij Merlin of aan de andere kant van het park zijn duurt het even voor je wijzigingen effect hebben.

Heeft ook te maken dat in de avond meer no show is. Dus virtueel staan mensen te wachten die inmiddels al weg zijn.

9 dagen later

Vandaag laten de beperkingen van de virtuele wachtrij zich weer goed zien. Erg lange rijen voor de grote attracties, net een uur storing in het system waardoor er geen qr codes gescand kunnen worden, en nu hebben ze de hele virtuele rij uitgeschakeld en sta ik standby te wachten bij Goliath. Niet zo best geregeld, en hordes mensen die voor 'niks' gewacht hebben en erg boos zijn

Ja dat snap ik wel. Nog even volhouden tot aan de Halloween Fright Nights. 😉

Heb dit jaar enorm zitten twijfelen om naar walibi te gaan. Maar vanwege het gezeik met dit systeem en de verhalen die ik veelal heb gehoord dat mensen op een hele dag maar 3 attracties fysiek hebben kunnen doen heb ik besloten om walibi toch maar te skippen. Dan maar naar wildlands gegaan.

Dat je een virtuele wachtrij / fastpass aanbied, okay. Maar dat je het enorm gaat opdringen door die virtuele wachtrij verplicht te maken is gewoon not-done. Die geldgraaiers krijgen geen cent van me zolang dit systeem overeind staat. Ik heb nog meer waar voor mijn geld als een dag drievliet evenveel kost als een dagje walibi, het zij met minder goede attracties. Ik kan er op een dag wel overal 2 keer in. Iedereen in mijn omgeving die ik spreek die normaal jaarlijks wel naar walibi gaan geven ook aan door dit systeem enorm klaar te zijn met het park.

Als die 1.5 meter los gelaten wordt, zou men dan eindelijk de boel terug draaien naar standaard wachtrijen? Is er een mogelijkheid dat deze virtuele wachtrij een negatief effect heeft op het park zelf? Want persoonlijk had ik na de upgrade van Xpress, untamed en lost gravity juist 't gevoel van; ik wil dat park wel weer eens bezoeken. Maar het is o zo jammer dat een verplichte virtuele wachtrij (van ruim n uur per attractie) die praktisch overal op van toepassing is je zo enorm kan tegenhouden, omdat je gewoon al kunt zien dat je op 'n dag bijna niks kunt doen. In mijn herinnering stonden er voor corona sowieso nooit noemenswaardige rijen voor attracties in walibi, dus ik vraag me af in hoeverre dit nou nut heeft, en wat de toegevoegde waarde is, op het pushen van snacks/fastpasses kopen na dan.

Waarom je de term geldgraaiers gebruikt ontgaat mij. Het is een gratis systeem met het enige voordeel dat Walibi wellicht wat meer horeca omzet erdoor draait.

Daarbij denk ik dat veel mensen vergeten dat pretparken geen filantropische instellingen zijn er gewoon keihard geld verdient moet worden. Het personeel laat zich ook niet vrijwillig inzetten lijkt mij, en kan geen boodschappen doen van schouderklopjes.

Lizzzard Daarbij denk ik dat veel mensen vergeten dat pretparken geen filantropische instellingen zijn er gewoon keihard geld verdient moet worden.

Maar daarbij komt ook de keerzijde dat een pretpark eigenlijk een dienst aanbiedt, of simpelere gezegd, plezier. Het viel me op, de wachttijden in Walibi een beetje in de gaten houdende in de laatste weken, dat Walibi torenhoge wachttijden heeft, en dat verhalen over mensen die maar 3 grote attracties kunnen doen over de hele dag verspreid. Als dat het geval is dan heb je of een verkeerd systeem, of je laat gewoon teveel mensen toe in je park.

En natuurlijk, naar Walibi gaan is een keuze, maar wij als fans hebben wel een aardig idee van de statistieken. De normale dagjesbezoeker houdt, lijkt me, niet regelmatig de wachttijden in de gaten. Dus in dat geval kan ik de term "geldgraaiers" wel begrijpen, want Walibi lijkt de hele zomer al te draaien volgens een operationeel model waarbij gasten wel naar binnen kunnen, maar de rijen de spuitgaten uit lopen.

Lizzzard Waarom je de term geldgraaiers gebruikt ontgaat mij.

Mij ontgaat dat niet: in mijn omgeving hoor ik verschillende seinen van dagjesmensen dat ze hooguit vier grote attracties kunnen doen. Of je moet een voordringpas voor veel geld kopen. Ik begrijp dus wel waar het gevoel vandaan komt, hoewel ik ook begrijp dat Walibi een commercieel bedrijf is. Maar ik denk dat ze een grens overschrijden.
      Ik wacht in ieder geval wel tot het park weer in stand "normaal" staat.

Ik moet zeggen dat ik al een tijd te popelen sta Untamed nog eens te doen, het is er al die tijd nog niet van gekomen. Maar de vele negatieve verhalen over de operations op het moment met deze virtuele wachtrijen maakt dat het bezoek hier ook keer op keer uitgesteld wordt.

Hopelijk gaat het park volgend jaar weer op een stand met normale standby wachtrijen, maar met de huidige spookverhalen nodigt een bezoek niet echt uit.

Eduard Ik wacht in ieder geval wel tot het park weer in stand "normaal" staat.

Ben benieuwd of dat ooit nog gaat gebeuren eigenlijk . . .

Ondanks dat het systeem zeker niet vlekkeloos werkt en dat door de 1,5 meter regel Walibi gedag moet zeggen tegen ongeveer de helft van de beschikbare capaciteit. Dat helpt niet mee, maar met ook een beperkt aantal gasten in je park zou het effect niet zo heftig moeten zijn als nu. De wachttijden die je nu ziet zijn zelfs nog erger als was je tot 3-4 jaar terug op de drukste Halloween avonden zag. En op die avonden barst het park uit zijn voegen.

Ik vind het opmerkelijk en ergens vind ik het gek dat een virtuele wachtrij zo enorm veel pijn kan geven. Ik snap dat je rekening moet houden met duizenden reserveringen die je moet onderhouden en informeren, maar tegelijkertijd is Walibi hierin niet de eerste die hier rekening mee moet houden. Het boeken van tijdsloten is iets dat Disney al 22 jaar doet, en toen nog op een kaartje, maar het principe van capaciteit reserveren is niet anders geworden. En ik ben er ook van overtuigd dat wanneer parken die integratie goed voor elkaar hebben dat dit systeem prima kan werken. Zeker met huidige technieken kan je door middel van camera's en A.I. zien hoe de treinen dispatchen, welke stoelen bezet zijn, hoe hard je medewerkers doorwerken en zo je wachttijd aanpassen. Bovendien zou dit informatie moeten zijn voor teamleaders om op te sturen. Als een attractie 500 man per uur zou moeten wegdraaien (in corona tijd) en de dispatches zorgen voor 330 man per uur, dan zal je je personeel ook moeten motiveren om het beter te doen.

Maar door die A.I. kan je de reservering sturen, loopt het sneller door dan verwacht dan update je de reservering naar 15 minuten eerder dan gepland, en andersom ook, krijgt het personeel de gasten niet snel genoeg weg, dan zal je de reservering moeten vertragen. Door dit flexibel te doen voorkom je dat mensen eerst 1,5 uur wachten op de app om daarna nog 45 minuten in de rij te moeten staan.

Ondanks alle kritiek op het systeem op fora, facebook en andere (social) media hoor is eigenlijk maar weinig van Walibi. Ik neem aan dat zij die klachten ook krijgen en daarmee bezig zijn en het proberen te verbeteren. Ik ben ook wel benieuwd wat de verwachtingen van het park zijn als vanaf eind september die 1,5 meter worden opgeheven.

Maar ik denk serieus dat voor de E-ticket rides Walibi niet meer snel zal afstappen van het virtuele wachten.

ppc-anoniem-2 Ben benieuwd of dat ooit nog gaat gebeuren eigenlijk . . .

Als dit niet zo is weet ik waar ik niet meer moet zijn. Ik heb een ongelofelijke hekel om op deze manier een pretpark te moeten doorlopen en attracties te doen.

Eduard Als dit niet zo is weet ik waar ik niet meer moet zijn. Ik heb een ongelofelijke hekel om op deze manier een pretpark te moeten doorlopen en attracties te doen.

Heb je het al eens ergens geprobeerd waar het goed werkt? Ik neem namelijk aan dat de huidige situatie ook niet is hoe Walibi het wil. Geen idee hoe het intussen in Disneyland Paris loopt maar ik lees weinig klachten meer in tegenstelling tot in de eerste weken.

Ik ben het met je eens dat als het zo blijft zoals nu dat het een schande is voor een park als Walibi. Maar als het goed gaat werken, en je mag een uur virtueel wachten en daarna 10 minuten in de echte rij, dan ben ik er best voor te porren denk ik.

Maar goed, de enige ervaring die ik hiermee heb ik de mindervalide pas oplossing in Walt Disney World wat ook een virtuele rij was (50 minuten wachtrij bij Expedition Everest was 50 minuten later terugkomen als mindervalide bij de return post) En dat beviel eigenlijk wel heel goed.

Ik zie 2 redenen waarom Walibi dit niet als standaard wacht vorm gaat houden straks na corona tijd;

1. Je hebt elke dag extra personeel nodig voor de scanner posities. + Voor de pauzes.
            2. Het digitaal wachten was voor corona het eerste level van fastlane. (Met upgrades naar verkorte wachttijden die er nu ook zijn.) Veel mensen wie wel fan zijn geworden van dit systeem zijn potentieel sneller bereid om hier straks weer een x bedrag voor te betalen. Helemaal als ze zich realiseren dat ze dan bijvoorbeeld wel 2x in de rij van Untamed kunnen staan: fysiek en digitaal. En zo na een eerste rit via hun fastlane bijna meteen weer kunnen instappen.

Ik ga volgende week, voor het eerst sinds héle lange tijd, weer eens naar Walibi (in de tijd dat ik er nog kwam was het Six Flags). En na het kopen van mijn ticket, kreeg ik dus een mail dat ik mij kon/moest aanmelden voor de virtuele wachtrij.

Maar MOET ik voor elke attractie in die virtuele rij gaan staan, of kun je ook gewoon aansluiten?? Ik weet hier dus echt niets van, hoorde er vanavond voor het eerst van. Dus alle tips en info zijn welkom!! 😅

ppc-anoniem-2 Het boeken van tijdsloten is iets dat Disney al 22 jaar doet, en toen nog op een kaartje, maar het principe van capaciteit reserveren is niet anders geworden.

Het principe is bij Disney niet anders geworden, maar de principes van Walibi en Disney zijn niet zo makkelijk te vergelijken. Je moet niet vergeten dat Disney altijd een stand-by rij ernaast heeft lopen om mensen uit te halen. Daardoor komt het plannen van de fastpass toegang qua constante hoeveelheid niet zo precies. Je vult de rest immers op met stand-by rij. Soms loopt de gewone rij als een malle, soms sta je 10 minuten stil. Ook in de Disney parken krijgen ze die toestroom dus niet constant. Zelfs bij de nieuwe attracties welke enkel werken met virtuele rij krijgen ze die toestroom niet constant. Ze geven je geen indicatie van wachttijd maar geven je een ‘boarding group’ welke opgeroepen wordt op het moment dat deze ingaat.

Het huidige Walibi Systeem is dus niet zo makkelijk te vergelijken met het oude Disney systeem. Dat is waar de schoen nu wringt in Walibi. Op papier heeft een attractie een constante capaciteit, in theorie niet. Je moet dus constant de toestroom van de virtuele wachters bijsturen om zo niet alsnog een lange stand-by rij te hebben óf juist lege plekken in de treinen.

Er is geen enkel park ter wereld welke dat momenteel op deze schaal doet. Disney heeft dit momenteel bij Crush Coaster ingevoerd, maar daar krijg je bijna nog altijd een fysieke wachtrij van 45 minuten voor je kiezen, de buffer dus. Daarnaast is het een drama, zelfs als doorgewinterde fan, om überhaupt een virtueel plekje in de rij te bemachtigen in Parijs momenteel.

Van het principe virtueel wachten ben ik zeker in een park als Walibi Holland meer dan fan, met de rand voorwaarde dat de fysieke rij beperkt blijft. De grootste vooruitgang moet echter dan wel geboekt worden op het optimaliseren hiervan, want dat lijkt nu op veel dagen niet op orde.

Moby

De virtuele wachtrij geld alleen voor Condor, Crazy River, El Rio Grande, Goliath, Lost Gravity, Space Shot, Speed of Sound, UNTAMED en de Xpress.

Tips op basis van mijn eigen ervaring zijn:

• reserveer s' ochtends als je voor de ingang staat al de eerste attractie. Dan kun je daar meteen heen lopen en aansluiten.
              • zodra je code gescand is en je de rij inloopt verdwijnt de code weer (is ook niet meer nodig nadat die gescand is) en kun je al een volgende attractie reserveren nog voor dat je een rit hebt gemaakt.
              • hou er rekening mee dat de timer soms wat naar voren of naar achteren verspringt, dit heeft te maken met hoe snel de stand-by rij voor de attractie zelf gaat en kan door meerdere dingen beïnvloed raken. Bijvoorbeeld wanneer een minder validen instapt die meer tijd nodig heeft om in en uit te stappen dan staat de stand by rij langer stil en zal je virtueel ook wat langer moeten wachten.
              • wanneer je digitaal ergens voor wacht en een attractie schiet in storing dan krijg je daar niet direct melding van. In de app staat die dan als gesloten en als je een reservering had staan dan bevriest je timer. Heb je een QR code dan mag je vaak wel alsnog de rij in om daar de storing uit te wachten als je dat wilt, als je besluit niet te wachten en de (virtuele) wachtrij uit te stappen dan is het net als bij normale wachtrijen, je moet ergens anders dan wel achteraan aan sluiten.
              • je kunt digitaal maar in 1 wachtrij tegelijk staan, net zoals je normaal fysiek deed, maar je kan nu terwijl je voor bijv. Een uur moet wachten voor Goliath wel ondertussen 1 van de flatrides in het park doen, daar kan je wel meteen in de rij aansluiten en op die manier kan je dus wel in 2 wachtrijen tegelijkertijd staan. Je kan in dat uur ook rustig ergens zitten of wat eten als je wilt IPV in de cattlepen aan te staan schuiven.
              • wees niet te vroeg bij je gereserveerde attractie. Je kan er echt pas in als je de QR code hebt, en wanneer je die krijgt is die ook een half uur geldig. Je hoeft dus niet 5 min voor tijd al bij de scanner te gaan staan, want daar schiet je niks mee op.
              • hou er rekening mee dat er langere wachttijden zijn dan buiten corona tijd, dit komt doordat vele attracties (niet allemaal) met een mindere capaciteit draaien. En bij de grote attracties met reserveringen eveneens doordat iedereen in het park continu bij een grote attractie in de rij staat, of ze nou op het pad lopen of op de wc zitten in tegenstelling tot de non corona tijd waar enkel de mensen in de rij in de rij staan.