Michael Interessant stuk, dit had ik nog niet gelezen. Om eerlijk te zijn zie ik mij daar ook weleens de fout mee ingaan. Ik weet nog toen ik voor Aldi sollicitatiegesprekken moest afnemen dat er bijna iedere keer wanneer ik een gesprek moest aangaan met een jongen met een Arabische naam, dat er buiten één uitzondering enkel maar jongens met een petje/trainingspak/handtasje ongeïnteresseerd tegenover mij zaten. Na een tijdje ben je dan ook niet meer zo happig op het inclusief zijn.
Maar ik heb de afgelopen jaren lekker gereisd en daardoor ook kennis gemaakt met mensen buiten mijn eigen bubbel. Er is maar één uitgave waar je gegarandeerd rijker van wordt en dat is reizen. Ook al zijn er veel dikke Amerikanen, zijn Italianen niet altijd even goed met machines, hebben Duitsers geen humor, als je met een persoon spreekt kom je erachter dat je niet heel veel verschilt met andere personen die ook hun plezieren en zorgen hebben.
Ik denk dat er meer het probleem is dat mensen nooit echt de ruimte hebben gehad om duidelijk te maken wanneer er een kwetsende stereotiep was. Zo heb ik ook nooit (zelfs als kind niet) begrepen waarom er hankiepankie Shanghai gezongen werd als er iemand jarig was. Maar ik weet ook dat ik een Chinese klasgenoot had die er (volgens mij) niets over durfde te zeggen. En wanneer er nu eens een Surinamer/Antilliaan wat van zegt krijgt hij/zij te horen dat het te lang geleden is en dat die niet zo moet zeuren. Als daar eens openheid is komt, dan kunnen we verder kijken naar verdere discriminatie punten. Helaas is het niet mogelijk om daar een normaal gesprek over te voeren. Voor- en tegenstanders willen niet naar elkaar luisteren, enkel schreeuwen en dreigen.
Daar heb ik wel een twijfelpuntje bij en dat is de cancelcultuur die nu rondgaat waarin kunst, culturen en boeken uit het verleden de brandstapel op moet omdat er iets racistisch mee gemoeid gaat. Ik weet dat het niet veel hiermee te maken heeft, maar ik daag iedereen uit om een moment uit de geschiedenis te noemen waar de mensen die boeken en kunst aan het verbranden waren de "goeden" waren in de geschiedenis.