The_Bullgod Ook ik blijf het maar eens herhalen, als jij persoonlijk een keertje karikaturaal wordt neergezet, dan is dat inderdaad waarschijnlijk een grapje en dan kan je er voor kiezen om daar wel of geen aanstoot aan te nemen. Als jij als bevolkingsgroep keer op keer (dus niet één keertje) karikaturaal wordt neergezet dan doet dat pijn, vaak zijn er van jouw bevolkingsgroep geen positieve varianten in het park te vinden. Een Aziaat die alleen maar gezien wordt als een fotograferende, buigende spleetoog met een lange snor is een heel ander verhaal dan een mooi neergezette wereld uit 1001 nacht zoals in Fata Morgana, daar kan je als Arabier waarschijnlijk alleen maar trots op zijn.
Een oud-collega van mij was de enige in een heel klein dorp met een kleurtje. Daar werden altijd grappen over gemaakt, hij deed daar aan mee, ik deed daar aan mee, hij leek het grappig te vinden. We werkten in zwart pak en op een gegeven moment wil hij wat vragen aan mijn manager, die stond te kletsen met een dorpsgenoot. Mijn collega gaf de hele tijd aan zijn aandacht even een seconde te willen hebben. Na een paar minuten zegt mijn manager ineens; och joh, ik had je niet gezien, in het donker, met een zwart pak en dan ook nog eens zelf zwart zijn hahahahaha. Mijn collega lachte mee als een boer met kiespijn, kreeg van mijn manager wat hij nodig had en liep door. Vanaf dat moment had ik in de gaten dat je soms meedoet om zelf te overleven, ik heb met die jongen gepraat en ik heb op het werk een programmaatje opgezet over racisme en discriminatie op de werkvloer. Hij gaf in dit gesprek aan dat hij inderdaad om zichzelf te redden mee doet aan dit soort grappen.
Ik kwam er toen ook achter dat de zwarte medemens bovenstaande al jaren doet in het zwarte piet verhaal, dat de Chinese kinderen dit al hun hele leven doen als er hanky panky shanghai gezongen wordt. Er elke keer mee geconfronteerd worden dat je anders bent op een manier waar je niets aan kan doen is heel erg pijnlijk en in mijn ogen onvergeeflijk aan mensen die dit bewust doen. In vroegere tijden was men hier veel minder bewust van en werd het als normaal gezien, die geschiedenis kunnen we niet wissen, want geschiedenis kan je niet wissen. Wat je wel kan doen zijn de referenties aan die tijd die heden ten dagen nog gebruikt worden (dat zijn pretparkattracties, kinderboeken, films, gouden koetsen enz. enz. enz.) aanpassen.
Laten we met zijn allen proberen om de wereld leefbaar te maken en laten we dus ook dingen aanpassen waar mensen aanstoot aan nemen. En ja, dit geldt ook voor homoseksualiteit, lichaamsbouw, vrouw zijn, ergens in geloven. Een grap maken mag, maar probeer bij jezelf na te gaan hoe grappig het voor de persoon of bevolkingsgroep die de grap betreft is.