Amper nieuwtjes in die video, maar wel een leuk overzicht van de bouw tot nu toe, met volop goede beelden.
Disney bouwt Tron: Lightcycle Power Run in Magic Kingdom
Ondertussen heeft Bioreconstruct de topping-off gefotografeerd van Tron. Verwacht wordt dat de afbouw van de buitenkant gaat beginnen vanaf Oktober, wanneer de 2022 financiële jaar begint voor Disney.
Toch wel fijn om te zien dat het spoor van de trein klaar wordt gemaakt om te worden gelegd.
Hier nog een nieuwe video over de bouw :
De bouw gaat rustig verder en de grote kraan is nu weg uit het park.
Ligt dit aan mij, aan corona, of doen ze gewoon ontzettend lang over de Amerikaanse editie van deze coaster?
Volgens mij is dat best wel standaard voor Disney, bouwprojecten die zeer lang duren
- Bijgewerkt
Als er iemand traag bouwt is het inderdaad Disney. Maar deze 1:1 kopie van een attractie die ze al gebouwd hebben lijkt inderdaad oneindig lang te duren. Zeker aangezien 'ie niet in het park ligt en ze in dat opzicht onbelemmerd zijn. Ze zijn inmiddels al dik 2 jaar bezig. Toen we er in januari 2020 waren stond de baan én het showbuiding al volledig overeind. Al kan ik me ook voorstellen dat met alle mega projecten in Orlando die gaande zijn het lastig is om capaciteit in te kopen qua bouw. Universal zal, gezien het daar wél snel gaat, ongetwijfeld meer betalen
ppc-anoniem-1 Universal zal, gezien het daar wél snel gaat, ongetwijfeld meer betalen
Uche epic universe uche
Daar is ook nog niet veel meer gedaan dan het grondwerk. En eens. Project heeft op pauze gestaan, maar tegelijkertijd zit daar ook zeer weinig momentum in. Het zijn net de keuzes die gemaakt worden en wat prioriteit krijgt.
Dit project heeft ook stil gelegen.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-2 Een volledig nieuw park is natuurlijk iets anders dan een nieuwe attractie De Velocicoaster, een baan midden in het park, is in 2 jaar gebouwd. Óók ten tijde van de pandemie. In 1 jaar en 10 maanden hebben ze én Dragon Challenge gesloopt én Hagrids gebouwd. Dat nu met Tron, wat een kopie is welke zoals eerder aangegeven zich buiten de parkgrenzen bevindt, het na 2 jaar verre van af is is natuurlijk in vergelijking erg traag. Over Tron hebben ze straks dik 3 jaar gedaan. In 2,5 jaar heeft Universal Jaws gesloopt en het volledige Diagon Alley gebied met winkels, restaurants en de Gringotts attractie geopend.
De constructie van Shanghai Disney heeft 5 jaar en 2 maanden geduurd. Bij Universal Studios Beijing, wat ieder moment zijn deuren kan openen, staat de teller ondanks de Corona pandemie op 4 jaar en 8 maanden. Ook voor Epic Universe zal na ongeveer 5 jaar de poort openen. Qua nieuwe parken bouwen loopt het dus aardig gelijk op. Maar attracties bouwen doet Disney toch écht een heel stuk trager.
ppc-anoniem-1 De constructie van Shanghai Disney heeft 5 jaar en 2 maanden geduurd. Bij Universal Studios Beijing, wat ieder moment zijn deuren kan openen, staat de teller ondanks de Corona pandemie op 4 jaar en 8 maanden.
Ik neem aan dat je ook zelf wel het verschil in kwaliteit ziet tussen de bouw van Disney Shanghai en Universal Bejing, anders kan ik je een nieuwe bril adviseren ️
Kwaliteit kost tijd, toegegeven dat Disney voor sommige bouwprojecten wel heel erg veel tijd uittrekt, maar als je bekijkt wat er wordt neergezet dan is het vaak het wachten wel waard. Een achtbaan zoals Velocicoaster had in disney het Stempel Dinoland USA gekregen wat nu niet echt een toonbeeld is van kwaliteit. De baan is qua aankleding en integratie een andere orde dan dat TRON dat is of the Guardians achtbaan. Daarmee, nogmaals, ben ik het met je eens dat Disney zeker geen snelle bouwer is. Maar vaak qua afwerking en detaillering wel zoveel verder gaat dan universal dat je daar wel die extra tijd aan kwijt bent.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-2 Tron is een fantastische baan, maar dat enorme showbuilding dat vanuit alle hoeken in het park in het oog springt is naar mijn mening écht Disney onwaardig. Daar heb ik me in Shanghai erg aan gestoord en dat zal in Orlando ben ik bang niet anders zijn. In dat opzicht lijkt het verwijderen van 2 bestaande B&M's en het technisch geavanceerde Hagrid's er voor in de plaats bouwen me een stuk ingewikkelder dan een kopie van een bestaande attractie. Welke een achtbaan in een loods is met een plastic dome ervoor.
Het is niet mijn bedoeling om het een of ander moeilijker te laten lijken, maar het is écht niet zo dat projecten van Disney per definitie lastiger zijn qua bouw. En het is zeker niet zo dat Tron nu zo veel verfijnde details bevat. Het ziet er allemaal fantastisch gelikt en modern uit, maar als in de showbuilding, wachtrij en in het station de werkverlichting aanspringt blijft er niet zo veel meer van over.
Jammer dat Disney steeds meer de Universal kant op gaat en het accepteert dat grote showbuildings vanuit parkgrenzen te zien zijn zoals bij Tron en Guardians. Aan de andere kant lijkt Universal juist steeds beter te worden in échte sets en gigantische animatronics. Denk aan de fantastische Jurassic World attractie in Hollywood en de erg goede Secret Life of Pets darkride. Waar Disney steeds vaker voor schermen kiest kiest Universal steeds meer voor échte decors. Meer dan ooit zijn Universal en Disney aan elkaar gewaagd. Voor ons als pretparkfans natuurlijk niets anders dan positief
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-1 Universal zal, gezien het daar wél snel gaat, ongetwijfeld meer betalen
ppc-anoniem-1 Jammer dat Disney steeds meer de Universal kant op gaat
Je zwengelt zelf de Universal VS Disney discussie aan en dan vind je het jammer dat het die kant op gaat. Ik vind het prima hoor maar volgens mij ben je dit keer zelf de schuldige aan die zijstap
Zijn ze nu ook echt begonnen met het overkappen of zijn dit meer veiligheidsnetten die gespannen zijn / worden?
ppc-anoniem-2 de overkapping is nog niet begonnen, dit zijn de veiligheids netten voor het plaatsen van die kappen.
ik hoop stiekem, nu de cashflow weer begint te stromen dat de projecten flink zullen gaan versnellen en dat ze hem alsnog voor het eind van het jaar kunnen openen.
ppc-anoniem-2
Uit heel zijn mooie uitleg met vergelijkingen is dit hetgeen dat je er uit haalt om iets over te zeggen Niet altijd nodig om van die kleine "steekjes" te geven ^^
Maar back on topic : het duurt inderdaad láng Maar we krijgen er gelukkig ogenschijnend, want ik deed de ride nog niet, een top ride voor terug ! Althans wat ik van vele fans hoor...
Die loodsen die zichtbaar blijven vind ik voor parken van dergelijk niveau toch wel storend. Monsterbedragen voor klasse attracties en dan is het gewoonweg zonde dat daar niet meer aandacht aan wordt besteed. Nu, ik vraag me af of de gemiddelde dagbezoeker zich daar ook zo aan stoort zoals wij pretparkfans
Ik hoop dat men niet té veel begint te grijpen naar schermen, zolang het in balans blijftnof iets doet aan de storytelling/sfeer...its all good for me
MisterDream Uit heel zijn mooie uitleg met vergelijkingen is dit hetgeen dat je er uit haalt om iets over te zeggen
Niet altijd nodig om van die kleine "steekjes" te geven ^^
Geloof dat de pot hier de ketel verwijt dat die zwart ziet, een discussie binnen komen met een steek
Ik denk dat het enige verschil is tussen Disney en Universal is dat er niet gecommuniceerd wordt over de voortgang in constructie. Heel soms wordt er in een D23 conferentie bekent gemaakt hoe dingen gaan maar zelfs dan is het dan is het vooral een mooi weer show en een showcase van nieuwe technieken. Disney geeft een globale launch datum, maar zal maar in weinig instanties een exacte datum geven. Veel data die rond gaan zijn meer fan-based geruchten dan echt daadwerkelijk zaken die Disney bevestigd heeft.
En overigens is dat iets waar Universal zelf ook voorzichtiger mee is geworden.
Na de berg met aanloopproblemen met Hagrid's motorbike adventure die aan het begin van storing tot storing met net halve capaciteit reed omdat de systemen nog niet goed getest waren is de testperiode voor Velocicoaster een stuk langer geweest en zie je nu dat ze een baan operationeel hebben die relatief stabiel draait. De baan is op 7 mei open gegaan, maar dit is geen datum die al tijden in beton gegoten was, dit is pas op het laatste / een later moment gekozen, en ik kan ze geen ongelijk geven.
En de grotere projecten, zoals Epic Universe, hebben ook een half jaar tot een jaar stil gelegen, hier heeft Universal (denk bewust ivm aandeelhouders) wél over gecommuniceerd, maar Disney heeft besloten om de bouw-pauze bij TRON en Guardians stil te houden. En een deel van die bouw pauze lag ook niet aan Disney zelf maar aan de verschillende staten die nog regels moesten verzinnen over hoe te bouwen met Corona en hoe dit op een veilige manier te doen. En waar Universal duidelijk heeft gemaakt van we stoppen even met Epic Universe en we starten weer met Epic Universe heeft Disney ervoor gekozen om dit niet bekend te maken.
De enige attractie die op de lijst staat als jubileum attractie op het moment is Ratatouille en daarbij ook enkele nieuwe avondshows. TRON en Guardians staan niet (meer) op die lijst. Over Tron heeft het Disney opperhoofd recent het volgende vermeld:
In an interview with Josh D’Amaro, Chairman of Disney Parks, Experiences & Products, USA Today stated that TRON Lightcycle Run “isn’t expected to open during the park’s 50th birthday year.”
We kunnen er dus vanuit gaan dat de bouw is uitgesteld met in ieder geval een jaar maar ik gok er wel op dat de baan ergens rond oktober 2022 opent. Dit omdat het Halloween en Kerst seizoen de meest renderende seizoenen zijn voor Disney, zomer is leuk, winter is nog veel leuker. En dat uitstel zal zeker met Corona te maken hebben en de, zoals @Hjalmar al aangeeft tegenvallende inkomsten van 2020 en 2021.
Tegelijkertijd is een bouwproject zoals TRON of Guardians beoordelen lastig, theoretisch gezien kan het zijn dat de bouw in de hallen intussen klaar is en dat er alleen nog aan de buitenkant de afwerking moet doen. Ook dit is een project waarbij 80% van de werkzaamheden tijdens de bouw onzichtbaar zijn, het is heel lastig om te meten waar ze zijn met de bouw van de baan, dit was met projecten zoals Hagrid en Velocicoaster veel zichtbaarder.
En wat @ppc-anoniem-1 ook aangeeft, de Universal projecten kennen ook een flinke aanloop en nemen ook in normale tijden 2,5 tot 3 jaar in beslag wat ook zeker niet kort is. Gooi daar anderhalf jaar aan onzekerheid bij en je tijdlijn loopt aardig uit de klauwen. De Corona crisis heeft niet alleen organisatorisch een duit in het zakje gedaan (hoe te bouwen / wanneer mogen de parken weer open) maar ook financieel gezien hebben beide reuzen ook wel klappen gekregen.
En dat is alles wat ik erover kwijt wil, zeker door de grote hoeveelheid bouwprojecten in Orlando en de omgeving zullen we er rekening mee moeten houden dat tijdlijnen langer worden omdat er ook niet oneindig veel bouwvakkers zijn en zeker niet met specifieke expertises die nodig zijn om dergelijke attracties te bouwen. TRON bouwen is toch wat anders dan het bouwen van een (Amerikaans) rijtjeshuis