Onder de pretparkfans kennen we het begrip van credits halen, dat betekent het bijhouden van alle achtbanen die je ooit hebt gedaan. Elke nieuwe achtbaan die je doet telt dan als een nieuwe credit. Ik vind het zelf ook leuk om nieuwe credits te halen en ze bij te houden op een mooi Excel documentje. Naast het verzamelen van nieuwe credits, vind ik het ook leuk om bingo’s af te strepen. Dit gebeurt er als je alle achtbanen in een park gedaan hebt. Een bingo halen is in de meeste parken vrij makkelijk en prima op 1 dag te doen, maar als je groter gaat kijken, bijvoorbeeld naar een heel gebied met meerdere parken, wordt het een uitdaging van een ander niveau.
Vanwege deze interesse ben ik op een nieuwe uitdaging voor mezelf gekomen: voor het einde van het jaar wil ik een bingo halen voor de hele Benelux (voor zover dat lukt natuurlijk). Oftewel een bingo van alle achtbanen die te vinden zijn in België, Nederland en Luxemburg. En met zo'n 30 attractieparken is dat toch een hele klus. De opgave is al iets makkelijker doordat ik de meeste al gehad heb. Maar ik wil ze natuurlijk allemaal hebben 😛 . En 30 parken is dan wel een aardige klus, maar zeker niet onmogelijk. Het idee kwam overigens door een video die youtuber Furtjuh een tijd geleden had gemaakt waarin hij alle achtbanen van Nederland wilde doen in 48 uur. Hierin telde hij echter alleen de grote jongens mee, en als pretparkfan weten wij wel beter. Voeg de Zuiderburen eraan toe, en je hebt een aardige bezigheidstherapie voor de komende tijd.
Voordat ik begin met het afstrepen, wil ik het ook even hebben over het verzamelen van credits. Want waarom doen we dat eigenlijk?
Ik heb er namelijk een theorie voor. Ik volg de studie gametechnologie aan de universiteit van Utrecht, dat is een aanpassing van de standaard informatica studie waarin de videogame industrie als uitgangspunt wordt genomen. Tijdens een college over het ontwerpen van games heb ik geleerd dat er 4 basis type gamers zijn zoals beschreven in een paper van dr. Richard Bartle. Dat zijn
- socializers, gamers die games spelen om sociale interactie te hebben met andere spelers en zo elkaar helpen, bijvoorbeeld Minecraft
- explorers, gamers die graag een nieuwe wereld willen ontdekken of een verhaal willen meekrijgen, denk aan open world games of games met een verhaallijn
- killers, gamers die andere spelers willen uitdagen of dwarsbomen, zit veel in player vs player spellen zoals Fortnite en Call of Duty multiplayer
- Achievers.
Achievers willen graag iets bereiken in het spel en ze willen het liefst het spel uitspelen. Als het even kan willen ze hun resultaten ook graag kunnen delen met andere mensen. Om een spel uit te spelen moet je zorgen dat je elke collectible (voorwerpen die je kan sparen) vindt, bijvoorbeeld elke gouden munt in een Mario spel. Maar het kan ook dat zij gewoon steeds een betere score willen behalen, zoals elke keer je rondetijden verbeteren in racegames. En dat komt ook terug in het credit verzamelen. Deze mensen willen steeds meer credits bij kunnen schrijven en hun scores kunnen vergelijken met medefans. Ik denk dat dit in de nature zit van veel mensen en videogames zijn zogezegd een goed middel om dit gedrag naar boven te laten komen bij mensen.
Als een jarenlang gamer reken ik mijzelf ook zeker tot de achievers. Zo ben ik groot fan van Assassin’s Creed games, en daarin doe ik altijd mijn best om elk meetellend schatkistje of relic of wat dan ook te verzamelen. Dit gedrag had ik al voor ik begon met het bijhouden van credits, maar ik weet wel dat het de reden is dat ik mijn credits ben gaan bijhouden. En het helpt ook niet mee dat je een website hebt zoals coast2coaster.com, wat iets teveel lijkt op een videogame wereldkaart met al z'n collectibles.
Een side-by-side van de Benelux in coast2coaster.com en een stuk map van Assassin's Creed Valhalla met collectibles. Snap je de vergelijking?
Dan is de volgende vraag: wat tel ik als een credit? Dit is een eeuwenoude vraag onder coasterfans en voor meningsverschillen kun je goed terecht in het forumtopic hierover. Voor dit topic geef ik alleen aan wat ik wel en niet meetel. In principe tel ik alles wat terug te vinden is op rcdb.com. Ook powered coasters, omdat die mij wel de ervaring bieden van een achtbaan. Echter vind ik dat rodelbanen en alpine coasters een vak apart zijn en daar heb ik een apart lijstje voor. Verder vind ik dat butterflies de titel van een achtbaan niet waard zijn (sorry Hoge Boekel en Sybrandy's).
Belangrijk voor dit topic: de SuperSplash in Plopsaland tel ik wel mee.
Volgens deze regels zijn dit de parken die ik nog moet bezoeken voor de bingo:
Nederland
✅ Amusementspark Tivoli
✅ Billybird Park Hemelrijk
✅ DippieDoe
☑️ Duinen Zathe (Spur heb ik al, alleen de London City coaster nog)
⬜ Kinderstad Heerlen
✅ Oud Valkeveen
⬜ Pannenkoekenhuis Voorst
⬜ Plopsa Indoor Coevorden
⬜ De Valkenier
⬜ De Waarbeek
België
✅ Bellewaerde
✅ Boudewijn Seapark
⬜ Mega Speelstad
⬜ Plopsa Coo
⬜ Plopsa Indoor Hasselt
✅ Plopsaland de Panne (voor alles gebouwd na 2003)
✅ Walibi Belgium (moet alleen nog Kondaa #HYPE)
Luxemburg
✅ Heeft geen achtbanen dus dat is snel gepiept 🙃
( Legenda : ⬜ = nog nooit bezocht | ☑️ = wel eerder bezocht maar geen bingo | ✅ = bingo compleet )
Verder wil ik ook de parken met alleen rodelbanen en alpine coasters doen als ik er toch in de buurt ben, maar ze horen in principe niet bij deze challenge. Er zijn ook een aantal Duitse parkjes die ik een bezoekje wil brengen in mijn challenge. Dat zijn in ieder geval Schloss Dankern (ligt pal naast Drenthe), Schloss Beck (dat parkje naast Movie Park Germany) en Kernies Familienpark (beter bekend als Wunderland Kalkar). Dus ook daar zullen jullie meer over gaan horen.