Vrijdag 4 juni 2021 - Amusementspark Tivoli
Het heeft een tijd geduurd, maar eindelijk mogen we weer naar de parken toe! En om dit te vieren, wilde ik graag dit topic een goede schop naar boven geven met mijn eerste nieuwe credit van 2021.
Kleine side note voor ik verder ga. Dit is mijn eerste trip report, dus tips en tops zijn altijd welkom!
Vandaag zijn we in Berg en Dal, een klein dorpje in een bosrijke omgeving, gelegen tussen Nijmegen en de Duitse grens. Aan de rand van dit dorpje vinden wij het net zo kleine parkje Tivoli. Tivoli is een echt kinderpretpark, met een leuke collectie molentjes en andere schattige attracties. Vanaf de landweg rij je zo het parkeerterrein op, dus we kunnen lekker snel naar binnen.
De ingang van het park. Al zit die een beetje verstopt achter de uitgang van het park.
Om maar met de deur in huis te vallen, liep ik na het scannen van mijn ticket meteen door naar de achtbaan, de Zierer Tivoli die in het midden van het park staat. Onderweg kwam ik alvast een paar interessante dingen tegen waardoor ik toch ging balen dat ik geen kleingeld bij me had.
De oplossing als je niet naar Brussel toe mag.
Hey, deze ken ik ergens van.
Ik had bij de ingang zien staan dat de attracties op afwisselende tijden open zouden zijn, maar er was niet een tijdschema of iets dergelijks te vinden. Bij de wachtrij van de achtbaan bleek deze dicht te zijn, dus ik liep naar de werkneemster van de botsauto's om te vragen wanneer de achtbaan open gaat. De dame antwoordde vriendelijk dat ze na het rondje van de botsauto's de achtbaan open zou doen. De operators werkten hier eigenlijk bij meerdere attracties tegelijkertijd. Nu was dat totaal niet erg, het personeel was ontzettend vriendelijk en behulpzaam en op een doorsnee vrijdag waren er toch amper bezoekers in het park. Toen het botsauto ritje voorbij was, liepen de operator en de kinderen van de botsauto's meteen over naar de achtbaan, dus we konden lekker snel van start.
Een nieuwe credit. Zin in!
In het leven heb je front seat en back seat mensen.
De rit was prima, vrij schokkerig zoals je van een Zierer Tivoli kunt verwachten maar er zit wel lekker wat trekkracht in de eerste drop. Prima achtbaantje voor het park. Ik heb 4 rondjes gemaakt en hoewel het ontzettend leuk was om te zien dat het meisje voorin nog een keer wilde, heb ik toch maar besloten om het hierbij te laten. Credit 148 in de pocket, laten we kijken wat er voor de rest in het park te vinden is.
Direct naast de achtbaan vinden we 't Griezelbos, een kort spookhuis met een oerwoud thema. Helaas heb ik de attractie niet kunnen doen gezien hij deze dag nog gesloten moest blijven door de maatregelen, maar wat ik van onride video's heb gezien, leek dit een prima spookhuis voor kinderen. Paar skeletten en grotere dieren zoals een tijger is wel het meeste wat je daarin tegenkomt.
Helaas geen Jungle Cruise, maar wel een korte rit door de jungle!
Als we een klein beetje teruglopen richting de ingang, vinden we een heel schattige en unieke bootjesrit: de regenboogreis. De layout van deze rit is niet zo spannend, maar de setting is goed gedaan van Tivoli. Je begint de bootjestocht door een voor volwassenen wat krappe tunnel van bakstenen en een paar speakers voor muziek. We varen door langs een kleine bergwand richting het toppunt van de attractie, de regenboog kristalmijn. Het is een kleine darkride scène waarin je door een kleine mijngang vaart, langs enkele elfjes die kristal aan het loshakken zijn, en een elfje dat in Droomvlucht stijl een douche aan het nemen is. We varen de grot uit en komen langs een klein tafereel van een paar elfenhuisjes. Deze tweede helft van de bootjesrit, want vanaf hier varen we ook recht onder de Achtbaan door. Wat dat betreft hebben ze hier toch wel iets tofs van gemaakt.
Simpel maar leuk, tafereeltje aan de zijkant. Foto door Tivoli zelf gemaakt.
De vaargeul gaat recht onder de achtbaan door. Pas op voor je hoofd!
Ik besloot om door te gaan naar de achterkant van het park, en tijdens het lopen hoorde ik naast me opeens een stem die zei "pssst hey, druk op de knop om de code te kraken." Naast me zie ik een grote boog en de cijfers 1 t/m 9 in een kring op de grond staan. Ik zie op de boog een knop zitten die groen knipperde. Als je op de knop drukt, roept de stem een cijfercode op, en wanneer je op de juiste cijfers gaat staan, hoor je een klikgeluid. De cijfercode begint bij 3 cijfers, maar als je steeds de juiste code loopt, krijg je ook langere codes om te onthouden. Het apparaat houdt ook een highscore bij van de hele dag en laat horen hoever je bent gekomen. Dit is een goede keuze van Tivoli, een apparaat waardoor je in beweging blijft en je traint meteen je geheugen. De attractie is een Sona boog van het Nederlandse bedrijf Yalp en er zitten naast deze geheugentrainer nog meer spellen in die je kan doen.
Stap op de juiste cijfers om de code te kraken!
Helemaal achterin vinden wij de heftigste attractie van het park genaamd Bee Bee. Zoals de naam doet vermoeden is dit een Bee Bee molen van HUSS. Een tof apparaat, hij trekt aardig wat G-krachten en voor dit park is het een leuke toevoeging om kinderen alvast kennis te laten maken met grotere thrills. Door een tekort aan personeel moest ik even wachten totdat er iemand beschikbaar was om de attractie te openen, maar in de tussentijd kon ik ook kijken naar de verkeerstuin die ernaast ligt en hoe kinderen die onderweg vrijwel elke zijkant hebben geraakt hebben toch een rijbewijs krijgen. Het is wel tof dat de karretjes achterop een zitplek hebben voor mama of papa. Altijd genieten om kinderen zo blij te zien!
Ook de HUSS Bee Bee is er bij.
Papa, haal je knie weg, ik kan de spiegel niet zien!
Om de rest van het park kort samen te vatten heeft Tivoli naast deze attracties een mooie collectie speeltuinen, draaimolens en meerdere springkussens. Er zijn ook een aantal kleine rondrit attracties te vinden, waaronder een treintje dat door een boerderij heengaat. Achterin het park is een partytent opgezet waarin een klein toneelstukje wordt gedaan door de mascotte van het park, Toffi.
Je kan ook gratis midgetgolfen!
Tivoli heeft in coronatijd zijn openingsdagen in tweeΓ«n gedeeld, een ochtenddeel van 3 uur en een middagdeel van 4 uur. Hoewel ik toch binnen een uurtje was uitgekeken, is deze speeltuin zeker de moeite waard en kunnen kinderen hier de volle 3 / 4 uur heel goed vertoeven.
Maar als je zo snel bent uitgekeken, is er dan nog wel iets anders te doen? Jazeker, naast het pretparkje ligt namelijk een mooi bosrijk natuurgebied met een eigen pannenkoekenrestaurant, genaamd de Duivelsberg. Dit is de berg waar het dorp zijn naam aan te danken heeft en het is een prachtig natuurgebied om in rond te wandelen. De berg was vroeger onderdeel van Duitsland, maar na de Tweede Wereldoorlog is dit gebied aan Nederland gegeven. In tegenstelling tot andere grensgebieden, is dit stukje nooit meer teruggegeven aan Duitsland.
Prachtig bosrijke omgeving om een wandeling te maken.
De Duivelsberg heeft ondanks de prachtige omgeving een vrij lugubere geschiedenis. De berg is een populaire plek geweest om heksen te executeren, hetzij door ze op de brandstapel te gooien of door ze te verdrinken in een van de zwarte waterpoelen, die in de volksmond ook heksenkolken worden genoemd. Daarnaast is er ook gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het pannenkoekenhuis tegenover Tivoli speelt in op de verhalen rond de heksen uit het gebied. Voor mensen die er gevoelig voor zijn, kan het ook aanvoelen alsof het daar spookt en alsof mensen achtervolgd worden.
Duidelijke boodschap wat betreft de heksenverhalen hier.
Aan de overkant van de weg bij Tivoli kun je hier pannenkoeken bestellen in Pannenkoekenhuis de Heksendans, welke zijn naam dankt aan de volksverhalen uit de buurt.
Om even terug te komen op het park. Ik vond het een tof een leuk parkje, zeker voor de doelgroep. Het personeel is erg vriendelijk en hoewel ze niet heel veel hebben om mee te werken, is dit toch zeker een park waar je met kinderen een hele ochtend of middag kan vermaken. Een goed begin van de Bingo Challenge denk ik zo!