Progress Ik hoop het Tonnie. Maar de gang naar ‘normaal’ is nog lang niet ‘normaal’. We weten niet wanneer er een vaccin is en we weten ook niet hoe goed het gaat werken áls het er is. Sowieso is er nog bedroevend weinig bekend over immuniteit; het kan zomaar zijn dat één inenting niet voldoende gaat zijn. Die gang naar normaal zou dus nog best wel eens lang kunnen duren. En zoals ik al aangaf: ik zie het nog wel gebeuren dat we voor die tijd weer steviger maatregelen krijgen. De Efteling is jaarrond open, dus voelt het ook hard als ze deze winter nog een keer dicht zouden moeten.
Het is an sich een andere discussie, maar je bent hier veel te pessimistisch over.
De maatregelen nu zijn vooral om oudere en risico groepen te beschermen en we geen manier hebben om dat anders te doen, je ziet dat het huidige corona virus (zoals ook verwacht werd) veranderd waarbij het besmettelijker is, maar een minder heftige ziekte geeft, hierdoor zie je dat nu de besmettingen hard oplopen, maar de opnames nog in verhouding achter blijven (maar die uiteindelijk ook gaan oplopen).
Wanneer je dus kan starten met vaccineren en dit vanuit een goed plan strategisch doet, in combinatie met tijdelijke risico groepen beschermen kan je snel met wat maatregelen veel weer loslaten en zet je heel snel de gang naar normaal in.
Progress En over het ‘klagen’ van Fons en vertellen hoe slecht het gaat... waar klaagt hij nu precies?
Het punt wat ik probeerde te maken (en wat je compleet lijkt te ontgaan) is niet perse het woord "klagen" waar je zo vol op in gaat, het punt gaat er mij om dat er iets niet klopt.
De Efteling kan geen gebruik meer maken van de staatssteun zeggen ze, dus dan hebben ze over deze periodes minder dan 20% omzet verlies.... (en dat is echt niet zo slecht voor de sector waar ze in zitten)
in de NOW-1 periode waren ze compleet gesloten, dat geeft een dreun, maar ze hebben daardoor wel een groot deel van de kosten vergoed gekregen, dus dat zal vast iets gekost hebben, en ongetwijfeld doet dat pijn, maar voor een park met de financiële positie als de Efteling mag dat echt niet opeens dit paniekvoetbal rechtvaardigen.
Alfa hier spreken we over een maandenlange sluiting en daarna ook maar een beperkte capaciteit van ten hoogste 40%. Reisbeperkingen alom waardoor een deel van je doelgroep gewoon het park niet kan bereiken. Terwijl de kosten wel blijven doorlopen. Menig bedrijven gaan gewoon failiet bij dergelijke omstandigheden. Dat de Efteling nu niet in staat is om te investeren hoeft daarom absoluut niet te verwonderen. Geen enkel park in de wereld zal het nu in zijn hoofd halen om de komende jaren fors te investeren. Schadebeperking en behoud is de eerste prioriteit. Alle attracties in Europa die dit jaar en volgend jaar openen zijn projecten die al lang vóór corona besteld en klaar waren en waarbij de annulering van het project teveel geld kost, dat kan je dus absoluut niet vergelijken met een volledig nieuw gedeelte dat nu ontworpen wordt.
Er is alleen een kleine maar....
Als het zo gigantisch dramatisch is, waarom vragen ze dan onder de steunregelingen geen compensatie aan?
onder de streep valt het dus heel erg mee op t moment.
Alfa Reken er maar op dat je de komende 5 jaar overal maar weinig nieuws zal zien verschijnen.
De komende 1 en 2 jaar op veel plekken uitbreidingen komen die al mogelijk in gang waren gezet (alhoewel een Moviepark nog mee lijkt te vallen), Daarnaast lijkt DLP weer begonnen te zijn aan het Frozen deel (wat al aangekondigd was maar nog geen bouw vorderingen)
Alfa Efteling verliest dus niet door nu even niet te investeren, het maakt het enkel financieel gezonder.
Andere parken die wel nieuwe dingen hebben (al dan niet noodgedwongen) kunnen dus komend jaar (wanneer we weer naar normaal gaan) juist bezoekers weg trekken bij de Efteling, dus daar lopen ze zeker een risico.
Alfa Liever dat dan een faillissement over enkele maanden Een faillissement over enkele maanden?
Je snapt toch zelf wel dat dit echt totale nonsens is wat je schrijft?
Convival Met mijn eigen bedrijf loop ik 90% van mijn jaaromzet mis. Van die 10% kan ik echt geen jaar overleven hoor. Hoe zou het voor jou zijn als jij 90% van je inkomen moet missen sinds februari? Het verbaast mij niets dat de Efteling flink achteruit is gegaan qua financiën en dat ze het moeilijk hebben.
De Efteling heeft alleen de gesloten maanden een forse omzet daling gehad (en die is ook deels gecompenseerd), de overige maanden heeft de Efteling minder dan 20% daling gehad, want ze kunnen geen steun meer aanvragen.