Tonnie Volgens vrij stevige geruchten is hij al geproduceerd en ligt de track ergens in opslag
Hmmm, heeft de Efteling de baan dan ook al (gedeeltelijk) betaald?
Tonnie Volgens vrij stevige geruchten is hij al geproduceerd en ligt de track ergens in opslag
Hmmm, heeft de Efteling de baan dan ook al (gedeeltelijk) betaald?
Tonnie Het is niet totaal onduidelijk. Als je kijkt naar de ontwikkelingen op gebied van vaccinaties en op gebied van hoe het virus veranderd dan kan je al inschatten dat in de loop van volgend jaar we de gang naar 'normaal' gaan inzetten.
Ik hoop het Tonnie. Maar de gang naar ‘normaal’ is nog lang niet ‘normaal’. We weten niet wanneer er een vaccin is en we weten ook niet hoe goed het gaat werken áls het er is. Sowieso is er nog bedroevend weinig bekend over immuniteit; het kan zomaar zijn dat één inenting niet voldoende gaat zijn. Die gang naar normaal zou dus nog best wel eens lang kunnen duren. En zoals ik al aangaf: ik zie het nog wel gebeuren dat we voor die tijd weer steviger maatregelen krijgen. De Efteling is jaarrond open, dus voelt het ook hard als ze deze winter nog een keer dicht zouden moeten.
Daarbij: nergens staat dat ze helemaal niets nieuws gaan doen he. Maar dat je in een onzekere tijd kiest voor het in het interview geschetste scenario 2, dus kleinere (en snellere?) uitbreidingen in plaats van een grote attractie in een gebied dat nog helemaal bouwrijp moet worden gemaakt en nog op het park moet worden aangesloten, vind ik niet vreemd. Het zou ook zomaar kunnen dat men na goedkeuring door de RvS al wel vast begint met bouwrijp maken. Alleen heeft de bezoeker daar nog niet zoveel aan.
En over het ‘klagen’ van Fons en vertellen hoe slecht het gaat... waar klaagt hij nu precies? Het eerste deel van het interview gaat volledig over het bestemmingsplan en de aanpassingen die de Efteling daarin heeft gedaan. Vind ik geen klagen eerlijk gezegd. Het enige wat hij verder zegt is dat ze geen recht hadden op het tweede steunpakket, dat ze een miljoen hebben uitgegeven aan coronamaatregelen, dat ze dit jaar verlies maken en dat ontslagen niet kunnen worden uitgesloten. Lijkt me precies het type informatie dat ik als krantenlezer uit een interview als dit wil halen. Als ik de economiepagina’s de laatste tijd bekijk heeft elke directeur een dergelijk verhaal. Jarenlang hebben we het als liefhebbers vervelend gevonden dat de Efteling zo weinig communiceerde... nu is er een directeur die gewoon vertelt hoe de stand van zaken is en vinden we dat er geklaagd wordt :-)
De onderstaande uitspraak zegt voor mij echt alles over de huidige Efteling en haar directievoering:
Vriend_van_de_club Je maakt daaruit op dat er daarvoor helemaal geen plan was of zo?
Het gaat hier over het openbaar maken van je lange termijnplannen, zodat iedereen (de overheid, de omwonenden en je concurrenten) een idee krijgt van wat je de komende 10-15 jaar van plan bent. En dat je daar vervolgens ook aan vast zit. Dat dat een nieuwe stap was voor de Efteling (en de gemeente en de provincie) wil natuurlijk niet meteen zeggen dat er intern helemaal geen lange termijn-plan lag. Waarschijnlijk niet zover uitgewerkt als voor zo’n wijziging bestemmingsplan nodig is, maar dat lijkt me niet vreemd.
De gemeente heeft de Efteling verzocht een alles omvattend uitbreidingsplan in te dienen. Het voordeel daarvan is dat áls het eenmaal is goedgekeurd, de Efteling de komende jaren veel minder van dit soort procedures hoeft te voeren. Het nadeel ervan zien we nu: omdat alles in één groot plan zit, dat veel langer nodig heeft om goedgekeurd te worden, wordt ook een uitbreiding waar omwonenden geen last van hebben (Strookrijk) vertraagd. Als men voor Strookrijk apart een vergunning had mogen aanvragen, was de attractie nu zo’n beetje klaar geweest.
Progress Je maakt daaruit op dat er daarvoor helemaal geen plan was of zo?
Fons zegt: ,,We moesten stoppen met korte termijn denken en twintig jaar vooruit kijken." Prima, dacht jurgens. ,, Doen we dat. Zetten we de grote lijnen uit". Daaruit maak ik op dat ze dit hebben gedaan voor het bestemmingsplan. Als ik naar de uitbreidingen van het park kijk van de afgelopen jaren dan weet ik 100 % zeker dat er geen helder masterplan ligt, als die er wel zou zijn dan zou het toch een belabberd plan zijn.
Ik heb toch altijd de indruk gehad dat de Efteling een financieel sterke positie had. Als het echt zo is dat het niet meer mogelijk is dan is dat wel zorgelijk. Ik heb daarom de indruk dat het wellicht een kwestie is van niet willen in plaats van niet kunnen.
Ik hoop dat men zich niet bindstaart op de huidige situatie. Dit soort beslissingen neem je op basis van de verwachtingen die je hebt voor de toekomst en niet op basis van de huidige situatie of het verleden. Daar komt nog bij dat investeringen in de pretparkbusiness essentieel zijn. Het is vooral een kwestie van lange termijn belangen afwegen tegen korte termijn belangen. Helaas lijken de korte termijn belangen ( wellicht noodzakelijk?) voorrang te krijgen. Maar voor de lange termijn gaat dit hoe dan ook gevolgen hebben. Zeker als andere parken wel mogelijkheden hebben om te groeien.
Vriend_van_de_club Heb je het bestemmingsplan gelezen? Enorm document waar tot in het kleinste detail beschreven staat wat er gaat gebeuren en wat de gevolgen zijn. Het enige dat er niet expliciet in staat is welke attracties er komen en wanneer precies.
Ik denk dat er geen enkel park is dat toekomstplannen op dit niveau heeft klaarliggen als daarom gevraagd wordt.
Daarbij is twintig jaar in de pretparkbranche een eeuwigheid. Denk jij dat er veel parken zo ver vooruit kijken?
NR92 Het is natuurlijk niet zo dat de spaarpot van de Efteling nu leeg is. En zoals ik al eerder aangaf: er wordt duidelijk gesproken van een scenario waarin men eerst kleinere (en snellere?) uitbreidingen toevoegt en daarna pas aan Strookrijk begint.
Bedenk ook: wat voor beeld geeft het als Jurgens nu roept dat het nieuwe circusgebied van tientallen miljoenen er gewoon gaat komen en volgende maand met het bericht komt dat er honderd man ontslagen moeten worden? Dan valt iedereen ook over de Efteling heen.
Wat die andere parken betreft: die maken nu hun geplande investeringen af, maar daar gaat het ook even wat rustiger worden denk ik. Kijk naar wat Disney allemaal al in de ijskast heeft gezet.
Ja heb ik gelezen, en ja bedrijven hebben een meerjaren begroting met idem dito lang lopende leningen.. Vooral de Efteling. (wellicht moet je de kvk gegevens van de Efteling er eens op naslaan). Daarnaast zijn er echt tal van voorbeelden van parken met minder bezoekers dan de Efteling met een uitgestippeld masterplan. Ik begrijp je manier van denken, maar je maakt een denkfout.
Goede beslissing. Er valt geen extra bezoekers binnen te trekken de komende 3 jaar. Die moesten namelijk komen uit het buitenland en voordat je die binnen krijgt ben je echt wel weer een tijd verder.
Vriend_van_de_club Maar kijken die masterplannen ook twintig jaar vooruit en zijn ze helemaal doorgerekend op milieu-effecten, verkeersstromen, aanzicht voor omwonenden en zaken als stikstofuitstoot? Dan ben ik heel benieuwd welke parken dat zijn.
Ik denk ook dat zaken die nú in het park geplaatst worden niet zoveel te maken hebben met wat de plannen voor de komende twintig jaar zijn. Maar misschien moet je iets concreter aangeven wat je precies bedoelt.
Plopsa is in 2005 begonnen met toekomstplannen voor het inkomplein. Een zone met aaneenschakeling van Entree + Indoorpark (Mayaland) + Theater + Waterpark + Hotel.
In 2007 is er in het masterplan al een zone aangewezen voor een hotel, deze winter gaat die dan uiteindelijk open.
Europa-Park is in 2004 begonnen met de verkenning en onderzoeken voor een Waterpark. Rulantica opende uiteindelijk in 2019 en daar liggen nu al vervolg fasen klaar.
Vriend_van_de_club Dank je, dat zijn goede voorbeelden en dat maakt het wat concreter!
Maar ik denk dus niet dat er de Efteling nog helemaal geen lange termijn-plannen had toen de gemeente er om vroeg. Men is toen alleen alles gaan samenvoegen tot één allesomvattend plan.
En, zonder iets aan je voorbeelden te willen afdoen, in beide gevallen gaat het om één gebied: voor Plopsa de entreezone en voor EP het waterpark. Ik zou dat vergelijkbaar vinden met een plan voor alleen het Strookrijkgebied in de Efteling (meerdere attracties en verblijf). Het huidige plan gaat natuurlijk een stuk verder, ook de westkant, parkeerplaatsen, verblijf en verkeersroutes zijn er in meegenomen. Dat zijn een stuk meer variabelen die elkaar beïnvloeden en dat zo’n allesomvattend plan niet direct klaar lag vind ik niet raar.
Begrijpelijk besluit dit. Deze investeringen zijn de eesrtkomende jaren nog niet terug te verdienen (in het meest gunstige Corona scenario) en waarschijnlijk nooit meer terug te verdienen in ieder minder gunstig scenario. Parken die hun plannen wel doorzetten zullen dat waarschijnlijk doen omdat na een belangenafweging bleek dat het ook te laat was om de stekker eruit te trekken.
Progress Ik denk dat Europa-Park, Rulantica echt ziet als een volwaardig park en daar zijn naast de inpassing van toekomstige hotels de zones aangewezen voor attracties die danwel binnen of buiten geplaatst moeten gaan worden.
Wat ik bij de Efteling een beetje mis is een heldere visie die niet enkel is gericht op het aantrekken van meer bezoekers maar meer gericht is op omzet maken in het park zelf. Meer aandacht voor de horeca en het beter inrichten van gebieden. Als ik kijk naar de uitbreidingen van de afgelopen jaren mis ik daar een heldere routing, nette winkels en goede horeca. Winkels waar iets leuks te vinden is voor alle leeftijden. Baron1898 bijvoorbeeld vind ik een hele nette attractie, maar daaromheen lopen te smalle paden voor het grote publiek, en vind ik het eigenlijk maar een klungelige verbinding maken met de rest van Ruigrijk. Ik mis daar ook een paar mooie horeca punten waar je kan gaan zitten en ook daar een volwaardige souvenir winkel die past bij zo'n grote attractie.
Een achtbaan cancel je niet zomaar bij een constructeur daar zullen wel flinke clausule's in zo een contract zitten. In een podcast ik weet niet meer welke zei er iemand wat als die van MPG de baan was voor Efteling. maar dat lijkt me sterk aangezien het voor de 25ste verjaardag was dat zal heus ook al ver van te voren gepland zijn geweest. Je hoort toch wel eens verhalen als een deal niet doorgaat dat het dan naar een ander park gaat zoals sky scream in Holiday park die hebben ze ook voor een leuke prijs op de kop getikt omdat die voor een chinese mall was bedoeld die al af bleek te zijn toen ze daar aankwamen met de track.
Ook Hurakan in Belantis lag al klaar om in Dubai opgebouwd te worden in een park dat er nooit gekomen is en kon Belantis toen voor een goede prijs overnemen. En de nieuwe baan in Flamingo Land, de 10-looper, heeft meerdere eigenaars gehad en was nooit eerder opgebouwd. Er zijn meer van dat soort verhalen. Ik kan me best voorstellen dat de baan voor MPG eerst voor de Efteling was bedoeld. Het lijkt te passen in de geruchten. Enige voorwaarde is wel dat het ook allemaal precies past in de hal waar Ice Age/Looney Tunes zat.
Denk niet dat de mpg achtbaan eerst voor de Efteling was, het is anders wel heel toevallig dat het in die loods past.
Vriend_van_de_club Wat ik bij de Efteling een beetje mis is een heldere visie die niet enkel is gericht op het aantrekken van meer bezoekers maar meer gericht is op omzet maken in het park zelf. Meer aandacht voor de horeca en het beter inrichten van gebieden.
Maar dit heeft toch niets te maken met een lange termijn-plan voor nieuwe parkdelen?
Het kan aan mij liggen, maar ik vind een uitspraak als “het geld is op” niet héél erg slim. Veel te negatief. Kan wel zo zijn... maar noem het niet zo. De komende jaren hoeven we dus nergens op te tellen. Het park staat dus gewoon stil.
En de schuld alleen geven aan Corona is mij ook een beetje te gemakkelijk. Daar kan het voor een bedrijf als de Efteling niet vanaf hangen. Als het wel zo is, dan is er toch iets behoorlijk mis in je organisatie. Je zou toch denken dat die wel een paar klappen kunnen hebben.