Ik geloof dat ik over het algemeen bekend sta als geen groot Efteling fan, en daar zijn verschillende redenen voor.
Persoonlijk denk ik dat kritieken die het park te verduren krijgt steeds groter zijn omdat zij zich willen meten met de top van de pretpark community. Een Disney of Universal park maar dan wel met de helft van het budget. Dit zorgt overduidelijk voor wat problemen tussen wat de realiteit is en wat de verwachting is die geschept wordt door management die zegt dat ze voor de 9+ ervaring willen bijvoorbeeld. Ik als persoon die werkzaam is binnen de sector zie dan vaak dingen die onbegrijpelijk zijn, keuzes die gemaakt worden niet ten behoeve van het park maar van wat het park vindt dat ze zouden moeten kunnen doen. Ik word heel blij van parken die durven te ontwikkelen en geld durven te investeren in nieuwe technieken, maar dan moet je wel met iets komen wat daadwerkelijk vernieuwend is. Het komt te vaak door dat er dan gekozen wordt voor de net niet oplossing die niet werkt voor het park maar tegen het park.
@Dennis en ik hebben hebben mijn partner twee jaar geleden naar het park gebracht voor een dagje. 100% Brits, had alleen ervaringen met Merlin en Disney en hij vond het park een schitterende ervaring. De vliegende hollander als hoogte punt waarbij sommige dingen gedateerd vond (Monsieur Cannibal en de "pijp" elfjes), maar wel genoot van de natuur en de verschillende attracties. Zijn kritiek was juist dat het park te weinig te bieden had voor een volle dag, hij miste een goede restaurant (ondanks dat wij bij Polle's hadden gegeten) en vond alle frituur mogelijkheden niet geweldig en het onderhoud was op sommige punten niet voldoende, voornamelijk in het sprookjesbos.
Laat dit nu net punten zijn waar de meeste mensen volgens mij wel last van hebben, bedoel de steenbok is gewoon de lokale Febo (bestaat dat eigenlijk nog?) met frituur kip. Daarbij schijnen mensen nogal een sterke mening te hebben rondom de karikaturen in het park de laatste tijd.
Is Efteling een slecht park? Nee, het is groen, heeft unieke en leuke attracties en biedt iets voor de hele familie. Vind ik dat ze bij de top horen van Europa? Misschien, ze hebben de bezoekers aantallen ervoor en de mindset. Soms voelt het gewoon aan als een Smart met trekhaak, het wil heel veel zijn maar het kan het net niet.