Elk park krijgt kritiek en er zijn ook fans die bepaalde zaken recht praten terwijl kritiek soms begrijpelijk is. Ik moet er ook altijd om lachen dat er bij de Efteling vanuit wordt gegaan dat er een zwart-wit scenario is waarbij er enkel kritiek of enkel lof is of kan zijn. Wat mij betreft kan het allebei. Ik vind de Efteling een hartstikke leuk park maar ik kan 100 verbeterpunten noemen. Het is ook zo dat wanneer je de Efteling slecht vind dan wil dat nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is. In het algemeen blijven de bezoekers komen en zijn deze ook tevreden. Ik denk ook overigens dat de Efteling vaak het mikpunt is omdat iedereen er al vaker is geweest. Als je iets voor de 10de keer doet is het toch iets minder spectaculair dan wanneer je het de eerste keer doet. Dat gezegd hebbende zal ik deze discussie gebruiken om het "slechte van de Efteling" op te noemen. Ik ben namelijk van mening dat de Efteling in het algemeen een beetje overrated is.
Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van Niek en Michael over de wisselvalligheid en keuzes. Ik merk dat mijn (kwaliteits)beleving van de Efteling erg wisselvallig is. Mijn indrukken gaan van geweldig naar slecht en alles er tussen. Om dit toe te lichten: Ik kocht in het verleden tijdens de winterefteling altijd warme verse stroopwafels. De laatste keer dat ik dat ding kocht kreeg ik plots een ijskoud(want midden in de winter), droge en kant en klare stroopwafel (Volgens mij is dat tegenwoordig niet meer het geval). Dat doet afbreuk aan je dag. Maar ook zaken zoals de wachtrij en de draak bij Joris, het wachten in de regen bij Symbolica en de lelijke meanderingen in wachtrijen spelen daar in mee. Ook in Symbolica vind ik een aantal zaken bizar goed maar er zitten ook delen in die attractie die voor mij afbreuk doen aan de beleving. En zo zijn er nog meer voorbeelden die ik niet allemaal zal benoemen. Je kunt volgens mij beter overal een 7 scoren in plaats van dat je negens haalt maar ook onvoldoendes.
Ik ben het, om andere redenen, ook eens met Vriend_van_de_club wat betreft de investeringen en vernieuwingen. Wat mij betreft moet daar een factor 10 versnelling in komen ondanks dat de Efteling haar beperkingen zal hebben (buren/hoeveelheid bebouwing). Ik merk dat mijn beleving van de Efteling verslechterd is door de jaren heen. Als je de eerste keer te maken krijgt met een thema, attractie of beleving dan is dat leuk en spannend maar naarmate de tijd vordert word dat minder. Ik ben daarom geen voorstander van bouwen voor de eeuwigheid. De laatste keren dat ik in de Efteling was merkte ik dat de herhalingswaarde minder werd. Er veranderd weinig voor mijn gevoel en ik ben er al vaak geweest. Het valt mij ook op dat er best wel wat concurrenten zijn die voor mijn gevoel agressiever investeren en groeien. Zoals Phantasialand, Europapark maar ook kleinere parken zoals Toverland. Wat mij betreft mag de Efteling daarom ook best wat bestaande attracties radicaal upgraden. Maar ik ben hier wellicht een uitzondering want ik geef er helemaal niks om of iets "Eftelings", "Anton Piecks" of "voor de eeuwigheid" is.
Al met al is dit allemaal echter heel goed te verklaren want de Efteling heeft veel fans en veel Nederlanders gaan voor een bezoekje aan een pretpark als vanzelfsprekend naar de Efteling (lange leve de AH-kaartjes). Dat betekent ook dat er geen noodzaak is om zaken anders en/of beter te doen. Met hetgeen wat de Efteling doet komt het soms ook een beetje aanwaaien. Bij elke scheet staan ze in de publiciteit (Vergelijk dat met bijvoorbeeld Walibi en Toverland die zelfs met nieuwe attracties amper in de publiciteit komen), half Nederland gaat als vanzelfsprekend naar de Efteling en ze hebben een merknaam en reputatie opgebouwd waar geen enkel ander park in de buurt aan kan tippen. Dat is dan ook de reden dat ik de Efteling soms overrated vind. Er zijn genoeg andere parken waar de gemiddelde bezoeker een leuke dag kunt hebben en waar echt geweldige en unieke attracties staan. Dit is zeker het geval als je al vaker in de Efteling bent geweest, dan kan het best leuk zijn om nieuwe dingen te zien bij andere parken. Als je mij dwingt om een keuze voor een tripje te maken dan zullen voor mij een hoop andere parken voorlopig hoger op het lijstje staan omdat ik daar wat minder op uitgekeken ben. Maar als iemand mij morgen mee wil nemen naar de Efteling dan ga ik direct. Dat laat ook zien dat het niet zwart-wit is.