Park ligt gewoon onder een vergroot glas, en de bakken kritiek die komen zijn soms behoorlijk frustrerend om te lezen. Natuurlijk wil je dat als fan graag anders zien. Maar de praktijk is gewoon dat het niet om de abbohouders draait, maar om een totaal plaatje. En ja, de fransen en belgen die met geld smijten zullen iets belangrijker zijn dan truus uit delft of henk uit kaatsheuvel met een abbonnement.
Als ik soms lees wat sommige mensen verwacht hadden, is dat financieel niet gezond voor zo'n bedrijf. Er worden keuzes gemaakt die financieel kloppen. (en ja, ook daar ben ik het niet altijd mee eens, omdat in mijn optiek andere dingen meer voordelen bieden op de lange termijn) maar zo werkt een bedrijf nou eenmaal. En dan worden er voorbeelden bij getrokken van andere parken, maar voor het gemak wordt dan vergeten dat die totaal anders in elkaar zitten.
Wat horeca betreft wordt europapark vaak aangehaald, maar zij hebben meer geld om te investeren in horeca, omdat de attracties uit eigen fabriek komen rollen en dus iets lager kwa kosten zijn. En er zal vast gekeken zijn naar waar behoefte aan is. Als ik puur kijk naar de vraag die ik telkens krijg voor eten dan is dat 80% van de tijd; waar kan ik frietjes halen? Soms wordt pizza of pasta genoemd (die zouden echt beter aangeboden moeten worden in het park) Maar de rest is geen vraag naar.
Zou het goed lopen als je het aan biedt? Ongetwijfeld.
Is het de moeite waard om een goed lopend restaurant daarvoor helemaal om te bouwen, met de kans dat het minder om gaan zetten omdat het concept niet loopt zoals het was? Nee, dat is het niet. Frietjes met kip snacks is een veilige keuze. Bij een nieuw te bouwen horecapunt zou je dit wel kunnen doen.
Ook wat attracties betreft, er worden altijd voorbeelden van andere parken bijgehaald dat zoiets wel mooi is. Terwijl de kwaliteit van die theming vaak een stuk minder is, maar ten opzichte van de rest van het park straalt die ride enorm veel uit. Over de toevoegingen van afgelopen jaren (baron, symbolica, M&M, fabula) wordt dan wel lekker geklaagd af en toe. Zit er kwaliteits verschil in? vast. Maar bekijk het even prijs technisch en wat het moet doen.
Baron : moest de jeugd naar het park gaan trekken, dus moest meer moeite in gestoken worden. Prijs/kwaliteit was bijzonder goed, kostte niet zoveel vergeleken met wat je ervoor kreeg.
Symbolica: attractie lag al jaren op de plank in aangepaste vorm, moest een boost aan families geven. Attractie was enorm duur, en is ontzettend populair. de ride is in een duurdere periode dan de baron gebouwd, en dus is de prijs/kwaliteit van deze attractie gewoon okay. Het heeft gedaan wat het moest doen.
Fabula: pandadroom was gewoon ruk, en moest aangepast worden, restaurant octopus mistte omzet vanwege gebrek aan goede uitstroom van de attractie. Grootste kosten van de ombouw zit in het restaurant, niet zozeer in de film. Restaurant draait weer goed, attractie is weer voor een tijdje populair. Wat het moest doen, dat doet het. Is het wat je graag als fan wilt zien? nee. Maar wat het voor de efteling moet doen is gebeurt.
M&M: bob was op, moest snel een vervanger komen (een joris en de draakje geval) moest een instapmodel achtbaan zijn, capaciteit moet omhoog, en het moet thematisch goed zijn voor de kinderen. Prijs kaartje is vrij hoog, maar je hebt er wel 2 achtbanen staan in plaats van 1. Thematisch istie geschikt voor kinderen, en dus is het een waardige vervanger voor de bob zoals de efteling voor ogen had. Istie minder gethemed als bv de baron? ja beetje, maar niet zo enorm slecht als de python. Deze uitbreiding doet wat ie moet doen. Wedden dat straks over 3 dagen er gewoon rijen vol staan?
De 6 zwanen wordt enorm geprezen, maar voor een heel kort kijksprookje, en een heel kort rondvaartje istie enorm duur. Ik vind dat dus eerder een misser, die had echt wel wat minder mogen kosten. Maar het sprookje brengt levendigheid nabij de kleyne klaroen, er ontstaat daar een wachtrijtje, en dus zal de kleyne klaroen meer gaan omzetten, dus meer centjes. In dat opzicht een geslaagde zet.
Dusja, je kunt vinden wat je vindt. Maar in de praktijk werkt het niet zoals we het graag zouden willen zien. Ik vind het ook altijd wel leuk om te lezen wat andere graag zouden willen zien. Helaas wordt het vaak opgeschreven als feiten, terwijl het jouw mening is. en het gebrek aan realiteitszicht is wel storend af en toe. Je kunt wel een dikke gethemede B&M flyer willen die door een nep berg gaat. Maar dat gaat 'm gewoon niet worden. En tenslotte, de efteling is niet heilig, maar is net als hellendoorn, europapark, disneyland of phantasialand gewoon een pretpark. En elk park heeft zijn mindere en betere attracties 🙂