Mark Een vorm van arrogantie, deze houding heeft ze immers ver gebracht.
De cultuur binnen het park, de top van het park komt uit eigen gelederen, dat vertroebelt heel erg het blikveld.
De enorme groei van de afgelopen jaren, dus vaker druk dus komen pijnpunten vaker naar boven.
Luiheid. De roots van het park in de Nederlandse cultuur, waarom willen verbeteren als de bezoekers toch wel komen?
Volgens mij is Fons Jurgens de eerste algemeen directeur in jaren die níet van buiten de Efteling komt, dus ik vind dat punt over de cultuur wat vreemd. Bestaat dit probleem voor jou dan ook bij de parken die nog een familiebedrijf zijn? Daar komt de top meestal ook voort uit het park zelf en over het algemeen zien we dat hier graag dacht ik.
Van de capaciteitsissues is het park zich zeker bewust; dat is de afgelopen jaren een speerpunt geweest. We hebben tal van maatregelen gezien: meer single riders rijen, meer groupers, wachtrijen die tot het einde van de dag open blijven, wisselstroken naar het park toe. En natuurlijk de jaarrond-openstelling die steeds meer begint bij te dragen aan de spreiding van bezoekers. Dit zijn zeker geen goedkope maatregelen, maar volgens mij werken ze wel: er staan zelden meer files op weg naar de Efteling en extreem lange wachtrijen waren er pre-corona ook steeds minder (terwijl men de doelstelling van vijf miljoen bezoeken twee jaar eerder dan gepland realiseerde). Ik zeg niet dat alles perfect is hoor, je noemt een aantal punten waar zeker nog verbetering mogelijk is. Je mening dat men dat uit luiheid of arrogantie maar zo laat deel ik echter niet.
Het verwijt van arrogantie en eigenwijsheid kan ik ook moeilijk rijmen met een van de interne doelstellingen voor 2030: “Externe samenwerking: we gaan de samenwerking zoeken met partijen die met hun specifieke expertise samen de beleving van de toekomst te creëren.” Voor mij klinkt dat alsof ze een beetje af willen van het wiel zelf willen uitvinden. We zien dat ze de laatste jaren gerenommeerde partners kiezen; GCI, Mack, B&M, Aardman. Ook op dit vlak zijn er zeker nog voorbeelden te geven waar het beter kan, dat geef ik direct toe. Maar vergeet niet dat dit doelstellingen voor 2030 zijn; het park heeft nog tien jaar de tijd om ze te behalen.
In dat licht wil ik toch nog even de 9+ aanhalen. Fons Jurgens heeft die doelstelling in een aantal interviews genoemd en sindsdien staan we als fans bij elke vermeende fout van de Efteling op die 9+ te wijzen. Ik snap dat, maar vind het ook een beetje makkelijk. Jurgens heeft volgens mij nergens beweerd dat ze die 9+ al halen; het is de waardering waar ze voor 2030 naar streven. Ook hier hebben ze dus nog tien jaar de tijd. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ze niet nú al naar die 9+ moeten streven, hoe eerder hoe beter. Het is alleen een beetje flauw om dat cijfer er bij élk pijnpuntje weer bij te slepen; het is een interne doelstelling, niet iets waarmee men geadverteerd heeft. Niemand ontkent dat er pijnpunten zijn, die zijn er namelijk in iedere organisatie. En laten we niet vergeten dat er veel momenten zijn waarop de service prima is. Een paar dagen geleden stond hier een bericht (ik meen van Annuh?) waarin een heel aantal 9+ ervaringen werden genoemd. Dat bericht lijkt nu verwijderd te zijn, waarom is me niet helemaal duidelijk. Wel jammer, want het gaf een mooi tegenwicht in dit topic.
Als laatste wil ik onder het kopje ‘luiheid’ toch nog even wijzen op een andere doelstelling voor 2030: “Duurzaamheid: de zorg voor onze (leef)omgeving is en blijft meer dan ooit een belangrijk onderdeel van de beleving van gasten. De Efteling heeft de ambitie uitgesproken om duurzaam te verwonderen en klimaatneutraal te zijn in 2030. Met aandacht voor energie, afval, mobiliteit en natuur.“
Het streven om over tien jaar klimaatneutraal te zijn is zeker geen voorbeeld van luiheid lijkt me. Het is een operatie die veel geld kost en waarvoor sommige processen opnieuw moeten worden ingericht. Als bezoeker merk je er natuurlijk niet zoveel van, maar ik denk wel dat het hier genoemd mag noemen. De komende jaren zal duurzaamheid immers steeds belangrijker worden voor ons allemaal.