Vanavond heb ik opnieuw de Efteling bezocht. De eerste avond dat het park exclusief open was voor abonnementhouders. Op een paar opstartproblemen na heb ik me weer prima vermaakt.
Toch ben ik niet helemaal enthousiast. Sterker nog. Tussen 18:35 en 19:05 had je er als liefhebber van het park niks te zoeken! We hadden de mogelijkheid om tussen 18:30 en 19:15 het park te betreden en reden rond 18:40 de parkeerplaats op. Vak K werd gevuld. Ok, dat kan. Ik sta -zoals iedereen- graag meer vooraan, maar als je het treft sta je op dit vak ook lang niet gek.
Ondertussen wist ik dat ik een probleem had. Mijn abonnement, die ik gisteren nog gebruikt heb om de preview van Max en Moritz te kunnen bezoeken, kon ik nergens vinden. Thuis niet, in mijn tas niet, in de auto niet. Nergens. Afijn, even langs gastenservice dus...
Ware het niet dat de wachtrij voor het park, op het begin van vak K begon. De wachtrij naar het Huis van de Vijf zintuigen begon hier:
Het personeel heeft duidelijk goede instructies gekregen. Er is één manier om bij de ingang te komen, en geen andere. Uitzonderingen worden onder het toeziend oog van het personeel niet geaccepteerd. De vraag of ik via een andere parkeerlaan over de hoofdingang naar de gastenservice mocht werd dan ook negatief beantwoord. Ze mocht me niet doorlaten maar vertelde me wel 'Wat je na dat hek doet kan ik niet zien, maar ik moet je naar de achterkant van de rij sturen'.
Laat ik duidelijk zijn. Ik was geen zins van plan voor te dringen. Maar de rij liep naar een plek waar ik niks kon. Ik kon namelijk niet naar binnen zonder eerst langs de gastenservice te gaan. Daar kan ik via de zij-ingang niet komen. Ik heb de aanwijzing van het personeel op dit punt gevolgd maar in de rij op de parkeerplaats ben ik via de andere laan alsnog de rij gepasseerd. M'n vriendin en twee vrienden bleven in de wachtrij achter.
De volgende hindernis kwam in beeld. De ingang is vanaf de parkeerplaats in deze tijd afgezet met hekken. Daar moet je dus eerst een stukje omheen om bij de gastenservice te komen. Maar ook hier stond een medewerker te posten. Ik had het geluk dat deze persoon met een ouder gezin stond te bakkeleien. Ik zou eigenlijk willen dat ik niet gehoord had wat ze daar vertelde, maar aan de andere kant is dit wel de reden dat ik dit verhaal nu typ.
Terwijl ik mijn weg naar de gastenservice probeerde te vinden was dit gezin dat ook van plan. Ik gok dat de de mevrouw in dit gezelschap achterin de 60 was en ze vroeg of ze naar de gastenservice mocht lopen. 'Nee mevrouw, dan mag je daarachter (ze wees naar vak K) aansluiten.'. Toen de vrouw moedeloos de medewerker vertelde 'Maar dan kan ik niet helemaal niet meer lopen' zei de medewerker dat ze daar niks aan kon doen.
Efteling, ik hoop echt dat jullie dit forum gevonden hebben en dit lezen: Ja, het zijn rare tijden, en ja het is goed dat er een plan gemaakt is om de gasten in goede banen te sturen. Maar zo kun je toch niet met je (oudere) gasten omgaan?!
Ondertussen had ik de mazzel dat de medewerker met deze mensen in conclaaf was. Daardoor kon Ik er gelukkig wel met een mooei boog doorheen. Om in de 20 minuten durende wachtrij voor de gastenservice aan te sluiten.
Misschien zaten daar meer stommeriken zoals ik (die zijn abonnement verloren in het park, gelukkig gevonden), maar laat al deze mensen alsjeblieft aansluiten in deze rij, en stuur ze niet eerst in een rij waar men vervolgens helemaal niks kan.
Het meest idiote was de tijd dat men de hoofdparkeerplaats opende. Dit was rond 19:00 uur. Ik denk zo'n 5 minuten nadat ik aansloot. En raad eens? Vanaf dat moment mocht men wél via de hekken waar net nog mensen tegengehouden werden, de ingang betreden... Ongelofelijk!
Ik ben fan van het park. Van de natuur, de terrasjes en van veel attracties. Ik heb me vanavond ook weer goed vermaakt ín het park en er zijn veel medewerkers die de Brabantse gezelligheid uitstralen (een shout-out naar de gastdame buiten bij Polles keuken vanavond! Heerlijk!). Dat is allemaal heel fijn. Maar op momenten beschreven zoals hierboven sta ik moedeloos toe te kijken en typ ik dit bericht om iedereen op te roepen dat je op deze avonden beter óf vroeg (vóór 18:30 uur) of na 19:15 komt. Dan zie je de Efteling op zijn mooist.
Daartussen is het zienderogen zoeken naar een juiste balans tussen vertrekkende mensen (wat niemand meer deed op het moment dat dit gebeurde) en de vele (in dit geval allen abonnementhouders) die in hun shift het park willen betreden.
De beste weg hiervoor hebben ze nog niet gevonden. En dat mag op een eerste dag best. Maar er is een verschil tussen mensen en tussen robots. Efteling, laat het personeel, ook in deze tijden, soms alsjeblieft een beetje meer mens zijn. 🙏