Tijd om een sliding te maken, want ik zie discussie over drukte en aanspreken.
Ik zelf heb maar een beperkt gebied om gasten aan te spreken. Namelijk die 10 vierkante meter voor de oliebollenkraam. Afgelopen zaterdag was het (naar mijn mening) geen goede dag. Ik heb de hele middag mensen 3 meter terug naar het vorige vak moeten sturen omdat men blijkbaar nodig vindt om de kinderen alvast naar het snoepgoed te laten kijken.
Na een beleefde vraag: hoort u tot het zelfde gezelschap? ''nee'' dan komt het vriendelijke verzoek; wilt u dan even achter de rode lijn wachten tot dit gezelschap klaar is? Terwijl ik dat zeg, komt er weer een ander gezelschap via de uitgang binnen. Je hebt verdomme de hele dag al te maken met rode en witte strepen. En alsnog vertik je het om toe te passen.
Na 4 uur politie agentje gespeeld te hebben ben je d'r ook wel klaar mee. Je krijgt alleen maar gezeik naar je kop van ''ja ik houdt toch afstand?'' Nee dat doe je niet, want degene die nu aan de beurt is moet nog terug om te kunnen betalen. Als ik om de 10 minuten een discussie van 5 minuten moet voeren over de afstand die niet gewaarborgd wordt dan is het einde zoek. Ik ben een oliebollenbakker, en geen politieagent.
Toegegeven, de rode kleur van de tape is inmiddels verkleurt en amper zichtbaar, daar heb ik al meldingen van gemaakt etc. Maar als gast ben je ZELF verantwoordelijk voor de afstand die je houdt.
Zaterdag liep de rij van de souvenirkar en de rij van de oliebollenkraam door elkaar heen. Dat was het moment waarop ik zoiets had van; meer piekdrukte moeten we niet hebben. Het enige wat ik dan zelf nog kan doen is een 2e kassa open gooien (wat eigenlijk niet kan, want afstand) en het 1e gezelschap door laten schuiven naar kassa 2, en het volgende gezelschap laten bestellen bij kassa 1. Zo gaat de rij 2x zo snel, verminder ik de piek drukte. Maar loop ik het risico dat ik de vraag naar oliebollen niet aankan, omdat ik zelf geen tijd heb om oliebollen bij te bakken.
Probeer met al die regels, al dat gedoe en gezeik maar de gouden middenweg te vinden. Persoonlijk denk ik dat het niet verantwoord is om meer gasten toe te laten in het park. Tenzij de 1,5 meter regel bij de regering weg gelaten wordt. Ook in andere branches is die 1,5 meter gewoon een probleem. Ga dan liever voor verplichte mondkapjes of iets.
En het vervelende vind ik zelf nog wel; ik kies er nu niet voor om in een overvolle efteling te zijn, ik sta er om mijn geld te verdienen. Maar al die bezoekers die dagelijks komen (en er zitten echt wel gevallen tussen waarbij ik denk; waarom ben jij niet thuis gebleven?) vinden het blijkbaar geen probleem. Houdt je gewoon aan de regels, denk zelf een beetje logisch na, en ga alsjeblieft geen drama ervan maken wanneer een medewerker je erop aanspreekt.
Ik heb echt enorme respect voor de BOA's in nederland die constant mensen aanspreken. Ik wil het ze niet na doen.