Helemaal mee eens! Mooi hoor zo een democratisch land! De komende twee dagen zijn dan ook een feest voor de democratie wat dat betreft zodat iedereen in vrijheid zijn mening kan uiten over waar we met dit land heen willen de komende vier jaar.
Ben overigens benieuwd waarom je je zo aangesproken voelt op mijn reactie. Neemt ook niet weg dat je gelijk hebt dat ik inderdaad elk bericht zou afsluiten met positief nieuws en dat niet heb gedaan. Foutje maken we allemaal. Daarom geef ik je nu gewoon drie positieve feitjes en negeer ik de rest van je onzin over wetenschap.
Positief nieuwtje 1:
Het gat tussen aantal besmettingen in verpleeghuizen en aantal besmettingen in Nederland begint gigantische proporties aan te nemen. Ruim 35% verschil. Hoewel de wetenschap (Het RIVM in dit geval) nog aan het uitsluiten is dat andere factoren dit getal beïnvloeden (zo werkt wetenschap) staat het zo goed als zeker vast dat dit komt dankzij het uitstekend functioneren van de vaccinatie.
Met een mooi plaatje erbij als onderbouwing.
Positief nieuwtje 2:
Sinds donderdag is het Janssen vaccin goedgekeurd. Ontwikkeld en gemaakt in Leiden en daarom oprecht Hollands trots te noemen. Heeft alle eigenschappen om snel deze pandemie achter ons te laten: werkt op mutaties, werkt met 1 dosis, op koelkast temperatuur en het mooiste is dat deze farmaceut in de VS inmiddels samenwerkt met andere partijen om de productiecapaciteiten flink te vergroten. Als alles mee zit kan Europa er vanaf april ook mee vaccineren, maar de echte winst komt in mei en juni waarschijnlijk pas voor Europa.
Positief nieuwtje 3:
Nederland krijgt de komende twee weken 200.000 extra vaccins van Pfizer. En hoewel we dus de komende twee weken een zelfde hoeveelheid vaccins van AstraZeneca niet kunnen zetten betekent dit wel dat we sneller de doelgroep van 75-79 kunnen vaccineren zodat we ook sneller aankomen bij de lagere leeftijden. Dat is belangrijk omdat we nu richting de leeftijden gaan die veel ziekenhuisopnames veroorzaken en we straks dus ook die druk daar zien verlichten.
en omdat ik toch in een lekkere flow van positief nieuws zit, nummertje 4:
We hebben inmiddels ruim 9% van de bevolking een eerste prik gegeven en 3% is volledig gevaccineerd. Onze weg uit de pandemie gaat dus uitstekend ondanks dat, zoals elke strategie trouwens, dat met vallen en opstaan gebeurd. De leercurve is stijl, maar niet onmogelijk en we hoewel we een valse start hadden qua beginsnelheid hebben we de inhaalslag naar de middenmoot gemaakt. En gezien onze complexiteit hoe wij in dit land zorg hebben geregeld is dat meer dan prima.