Marco dat er meer getest moet worden.
Moet lijkt me een beetje extreem, ik kan me voorstellen dat zoals je verderop ook noemt, dat ze nu wel meer capaciteit hebben om te testen en dus adviseren dat je bij de klachten die je noemt ook kan testen, omdat dat ook symptomen van corona zijn.
Marco Ik vind het een goede zaak, lekker snel die parken open zonder al teveel maatregelen. En dat er mensen zijn die lopen te piepen dat de grondrechten geschonden worden hiermee, lekker laten piepen. Een pretpark is een commercieel bedrijf en geen sociale instelling. Die kunnen goed zelf beslissen wat voor deurbeleid er gehanteerd wordt. Ik zie het een beetje als een club waar ik niet met gabbernikes binnenkom.
Op zich is het ook een goede zaak. Ik vind het prima als ze mensen weigeren die niet aan kunnen tonen dat ze gevaccineerd/getest zijn, of een goede reden hebben om niet gevaccineerd/getest te zijn. Want daarmee kun je beter controleren wat je in het park hebt rondlopen. Maar ik zelf zou nu nog niet naar een park gaan als ze een negatieve test vragen. Ik zou zelf alsnog niet een test gaan doen als het alleen is voor een dagje pretpark en ik geen last heb van medische klachten, want dan houd ik toch een plek bezet van iemand anders die misschien wel wil testen vanwege klachten.
Voor nu zit het me gewoon moreel niet lekker. En ik heb ook het idee dat dit zou aanmoedigen om meer te testen zonder klachten, dan krijg je situaties die we een paar maanden geleden zagen toen er mensen gingen plezier-testen (of hoe ze het ook noemden), natuurlijk heb je in vergelijking met toen wel een reden om te testen, maar het is geen medische reden. Maar goed, misschien dat mijn mening hierover veranderd wanneer je ook zonder klachten kan testen en ze aangeven dat dat prima is.
The_Bullgod Maar of dit voor de teststraten problemen op gaat leveren, geen idee. Ik denk namelijk niet dat echt de gehele bevolking op de zelfde tijd naar de pretparken en dierentuinen willen, als deze weer open zouden mogen.
Dat weet ik ook niet. Maar ik herinner me nog goed wat voor virtuele wachtrij er stond toen de Efteling weer open ging in mei, en ik zie dat weer gebeuren. Als al die parken nu allemaal testen zouden eisen van al hun bezoekers, dan kan ik me voorstellen dat dat meteen een groot aantal extra testen zijn. Op dit moment is het aantal testen per dag gemiddeld 42.416 volgens het RIVM. Stel dat alle parken weer opengaan, met de voorwaarde dat je een negatieve test moet laten zien. Dan zit je volgens mij al gauw aan 20.000 extra testen per dag, ook als de meeste mensen besluiten om toch thuis te blijven. Dit cijfer is natte vingerwerk natuurlijk, maar het gaat over alle bezoekers van alle parken bij elkaar opgeteld.