JeepeeB Die hele mondkapjesdiscussie zou volgens mij heel anders zijn als Jaap van Dissel destijds had gezegd dat ze wel bijdragen aan het verlagen van het aantal besmettingen maar dat ze niet zaligmakend zijn.
Dat klopt zeker. Maar geen enkele maatregel is van zichzelf zaligmakend en dan komt daar ook nog eens een factor draagvlak en uitvoering bij waar je als beleidsmaker ook geen invloed op hebt. Het beste kan ik dit uitleggen met het volgende plaatje:
Het Zwitserse kaasmodel. Waarbij elke maatregel weer een stuk bescherming biedt, maar geen enkele maatregel perfect werkt. Daar komen de ratten bij die extra happen uit de maatregelen halen doordat ze met desinformatie, complottheorieen, corona vermoeidheid en vaccinatie resistentie door het virus extra gaten in de kaas veroorzaken.
Jaap van Dissel is een wetenschapper optima forma. Zijn uitspraken in het licht van de wetenschap kloppen nog steeds; maar waar Van Dissel geen rekening mee hield zijn draagvlak en uitvoering van de op dat moment al ingestelde maatregelen. Daar komt bij dat mensen niet zo goed snappen dat je in een pandemie flexibel moet leren dansen met de kennis die je hebt. Iets dat je normaliter nauwelijks hoeft, want als de overheid A zegt dan is dat voor jaren het beleid vervolgens. Maar nu moet diezelfde overheid A zeggen, schakelen naar B, C en D en misschien toch weer terug naar A. Daardoor kan het gebeuren dat mensen de overheid ineens onbetrouwbaar vinden, omdat ze hadden gezegd dat we nooit naar A terug gaan. Communicatief valt er genoeg te leren over de laatste twee jaar, maar ik had gehoopt dat het lerend vermogen van de mens zelf ook wat hoger had gelegen de laatste twee jaar.