Jules Ikzelf ben de afgelopen maanden nadat de grenzen terug opengingen al twee keer uit de USA (één keer Los Angeles en één keer Orlando) teruggekeerd naar België via Frankfurt (met Lufthansa). Voor Duitsland is het inderdaad zo dat transitpassagiers (en ik vermoed dat jouw mama dan ook tot deze categorie behoort) inderdaad enkel een bewijs van dubbele vaccinatie moeten hebben en geen test.
De regels van je final destination blijven echter geldig: als Belg moet je je bij terugkomst in België uit de Verenigde Staten nog steeds laten testen. Maar die test mag je dus bij aankomst doen en hoef je niet bij vertrek te doen; vandaar dat ik me dus bij terugkeer geen zorgen hoefde te maken over een af te leggen test in de USA. Ik weet niet hoe het zit voor Nederlanders bij terugkeer in Nederland, maar best effe checken dus.
Een vriend van me vloog enkele weken terug uit Orlando naar Brussel via Amsterdam en omdat hij de tussenlanding maakte in Amsterdam moest hij dus wél in de USA nog een negatieve test ondergaan om het vliegtuig op te geraken. Dat was bij hem geen probleem, maar het werd finaal wel nipt omdat zijn eerste vlucht naar Atlanta door het slechte weer werd omgeleid naar een andere luchthaven. Daardoor zou hij zijn connecting flight naar Amsterdam hebben gemist en was hij verplicht om een - nieuwe - negatieve test af te leggen voor zijn nieuwe vlucht de dag nadien naar Amsterdam, omdat die testen blijkbaar maar beperkt geldig zijn. Finaal is 'ie toch nog via Parijs in Brussel geraakt i.p.v. via Amsterdam en was de paniek overbodig. Maar je ziet dat je werkelijk met alles rekening moet houden tegenwoordig bij reizen en dat - als je via een ander land naar de USA vliegt - het van transitland tot transitland verschilt van wat de regels zijn.
En om het nog wat complexer te maken: de horeca regels in Duitsland (en daar behoort, als je tot de gelukkigen behoort, ook toegang tot de business lounges op luchthavens bij) verschillen nog eens van regio tot regio. Voor toegang tot de lounges op Frankfurt Airport is of een negatieve test vereist of een bewijs van boosterprik terwijl in München een gewoon dubbel vaccin al volstaat.