Ik keur de demonstratie op de Dam nergens goed of af, ik reageer enkel op jouw statement dat jij als witte man geen racisme in dit land ziet. Als je niet kijkt, zul je het inderdaad niet zien. Je commentaar op de twee krantenkoppen die ik naast elkaar zette toont vervolgens aan dat je het vermoedelijk onbewust ook niet lijkt te wíllen zien, want zulke inconsistenties en belabberde journalistiek vallen bijna altijd in het nadeel van zwarte mensen uit. Kijk en je zult zien.
Overigens gaat dat kijken verder dan krantenkoppen. Ik citeer graag de conclusie van een degelijk onderbouwd artikel uit De Groene van twee jaar geleden: "Racisme is inderdaad een ‘hard woord’, maar wel een woord dat meer omvat dan brandbommen op een moskee of de blinde haat die loskomt bij de discussie over Zwarte Piet. Het institutionele racisme waar veel activisten zo fel tegen strijden is minder zichtbaar, maar daarom niet minder ingrijpend. Sterker nog, het raakt direct aan de bestaanszekerheid van meer dan twee miljoen Nederlanders. Het is een vorm van racisme die, aldus het Wikipedia-lemma, tot uiting komt in ongelijkheid van onder meer ‘wealth, income, employment, housing, political power and education’. Wie de cijfers en statistieken bekijkt, kan er niet omheen: Nederland is inderdaad ‘best wel’ racistisch."
Bron (en leestip!): 'Goede bedoelingen zijn niet genoeg’, onderzoek door Rasit Elibol en Jaap Tielbeke voor De Groene Amsterdammer.
Jammer dat je dat niet ziet!