Jules Dat mensen kwaad zijn over gemiste begrafenissen en nu dit, dat snap ik zo goed, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen ook heel anders gereageerd hadden als 't weer om boze boeren ging en niet om Black Lives Matter.
Als het om boze boeren was gegaan was deze hele demonstratie waarschijnlijk al bij voorbaat verboden geweest. Men vindt in zo’n geval altijd wel een reden.
De duizenden mensen op terrasjes en in pretparken die je noemt hebben zich over het algemeen wél aan de anderhalve meter gehouden. En: ze hebben waarschijnlijk niet collectief lopen roepen en zingen, zoals vanmiddag op de Dam is gebeurd. Het is steeds duidelijker dat dat de verspreiding versnelt (zie de grote aantallen besmettingen in zangkoren).
In het begin van de coronacrisis is er die ‘applaus voor de zorg’ actie geweest. Iedereen die wilde nam daaraan deel vanuit zijn tuin of vanaf zijn balkon. Waarom konden de organisatoren van deze demonstratie niet ook een vorm verzinnen die wél aan de corona-regelgeving voldoet? Tegen ondernemers wordt al wekenlang geroepen dat ze creativiteit moeten tonen en het beste van de situatie moeten maken; in mijn ogen geldt voor organisatoren van demonstraties hetzelfde.
Daar komt nog bij dat voorman Afriyie iedereen die kritiek heeft op de gang van zaken maar even racisme in de schoenen schuift (check zijn twitteraccount maar). Hij toont daarmee nul inlevingsvermogen in wat mensen de afgelopen tijd te verwerken hebben gehad, lichamelijk, financieel en emotioneel. En doet daarmee precies wat hij de gemiddelde Nederlander verwijt.
Dit is nu gebeurd en niet meer terug te draaien. Halsema mag zich politiek verantwoorden en dat zou wel eens de laatste keer voor haar kunnen zijn.
De organisatie heeft voor de komende dagen vervolgdemonstraties aangekondigd in de andere grote steden. Hier zal men ongetwijfeld beter opletten, ik neem aan dat ze ook wel in de gaten hebben dat hun boodschap op deze manier totaal overschaduwd wordt. Ik hoop wel dat ze het fatsoen hebben om excuses aan te bieden voor de manier waarop dit vandaag gegaan is.
Ons rest dan af te wachten wat de gevolgen van deze demonstratie gaan zijn. Hopelijk gaan we geen nieuwe besmettingspiek zien; als dat wel gebeurt hoop ik dat het mogelijk is na te gaan of de demonstratie de oorzaak is geweest of iets anders. Het zou economisch rampzalig zijn als de nieuwe versoepelingen al snel weer moeten worden teruggedraaid vanwege deze Amsterdamse miskleun (en over de medische gevolgen heb ik het dan nog niet eens).