Halsema pushte gisteren bij Op1 enorm dat "ze deze aantallen niet verwacht hadden" en "dat ze dit echt niet konden weten" en "het toen te laat was", en dat beeld bleef ze maar neerzetten
Het risico op problemen bij het grootschalig ingrijpen lijkt me idd wel reëel, dat zie je namelijk bij alle grote demo's die ze eerder beeindigen... aan de andere kant hadden ze ook prima moeite kunnen doen met de organisatie "jongens, we stopen er nu mee, t is niet meer veilig" of gewoonweg de toegang tot de dam afsluiten...
Het vondelpark weten ze ook elke keer af te sluiten als het te druk is, dus waarom dit nu niet geprobeerd werd is onduidelijk.
Wat het grootste probleem denk ik voor Halsema gaat zijn is dat zij maar blijft pushen niets fout gedaan te hebben, want ze kon nooit weten dat dit groter dan 250 man ging worden, ze bleef dit alleen maar pushen bij op1.
Maar is dat wel echt zo? Schijnbaar was het op social media in de ochtend al duidelijk dat dit veel groter ging worden, daarnaast zie je in een hoop wereldsteden buiten de USA ook al dat dit grote demonstraties opleverde, dus waarom zou het dan in Amsterdam niet meer dan 250 man worden.
Het enige wat nu lijkt te gebeuren is dat ze de schuld wat lager in de verantwoordelijkheids-boom probeert weg te schuiven om haar eigen straatje schoon te vegen, maar ik ben benieuwd of dit gaat lukken.
Michael Meint Nee, zo werkt dat niet. Je kan op privé terrein niet op deze manier worden bekeurd. Mijn opmerking dat een gesloten bar privé terrein is weet ik niet zeker. Maar dat lijkt me een realistische aanname omdat je niet zomaar naar binnen kan en het establishment gesloten was.
Er zijn de afgelopen weken meerdere boetes uitgeschreven op privéterrein, en er zijn ook meerdere samenkomsten op privéterrein ontbonden, dus dit zou in theorie prima beboet kunnen worden.