ArcovandenBroek Oke, ik benoemde honderden. Het blijken er duizenden te zijn. Maar door de griep hebben we nooit overvolle ziekenhuizen en IC's gehad. Althans, het zal wel druk geweest zijn, maar nooit drukker dan de laatste twee jaar. Ik denk dat een groot deel van deze overledenen thuis is gestorven. In 2011 verloor ik mijn achtjarige neefje aan de gevolgen van de griep. Hij was aan de betere hand maar plotseling stierf hij in de armen van zijn oma.
Waar we niet meer in terecht moeten komen is dat je door COVID geen afscheid meer kunt nemen van je dierbaren. In het eerste jaar van de pandemie was het bijvoorbeeld in Moordrecht echt ernstig. Elke week een aantal sterfgevallen, alleen al in de Molukse wijk. Vanwege de maatregelen, konden niet eens hele families afscheid nemen van hun dierbaren. Ja, via een livestream van een uitvaart. Dat is natuurlijk zeer pijnlijk. Maar daar hebben mensen behoorlijke trauma's door opgelopen.
Ik ben benieuwd of de mensen die hier het hardst roepen dat COVID een griep is, of mensen die een reactie geven als: "we moeten het maar beschouwen als een griep", zelf weleens iemand hebben verloren aan de gevolgen van COVID? Is er hier iemand die doodziek is geweest door COVID en er nu ook zo makkelijk over praat? Misschien voelen jullie het verdriet niet. Misschien weet je helemaal niet hoe ziek je er van kan worden. Misschien vinden jullie het normaal dat er oversterfte heerst. Ik weet niet, maar zo makkelijk kan men echt niet denken over COVID.