The_Real_Infernape Dit zal misschien wat te ver gaan, maar zou je daar niet ook een categorie voor kunnen maken om dergelijke attracties ook wat meer in het zonnetje te zetten? Misschien iets zoals "Single scene rides". Ik weet dat ik de meeste achtbanen die ik nog niet heb gedaan maar wel ken, heb leren kennen door RCDB. Ik denk dat dit ook wat meer zou helpen om attracties zoals Jungbrunnen als must do te bestempelen, mocht je een keer in Tripsdrill komen.
Met 'Single scene rides', krijg je dus het probleem dat elke rit in een karretje door een grot heen al meteen als entry zou komen te staan. In de Maximus Blitz Bahn ga je door een kippenschuur heen, maar is dit stukje nou eigenlijk echt een vermelding op de database waard? Wereldwijd zijn er honderden vergelijkbare voorbeelden te geven. Wij zijn van mening dat als je dit gaat doen, het einde zoek is. Daarom hebben we bepaald dat er minimaal twee scènes in het ritsysteem moeten zitten. Daardoor vallen helaas attracties als Jungbrunnen en Baron 1898 af.
Nu kan je je afvragen waarom we niet een uitzondering maken voor deze attracties, want de scenes van Jungbrunnen en Baron 1898 zijn wel écht scenes te noemen. Maar het probleem is dan dat het een gevoelskwestie gaat worden. Als we Baron 1898 meenemen, moet Fénix dan ook? En de Maximus Blitz Bahn? Waarom wordt voor A wel een uitzondering gemaakt en B niet? Wie bepaald deze uitzondering?
Momenteel hebben wij het gevoel dat we met onze 'regels' een heldere afweging maken tussen wat wel en wat niet telt. Daardoor vallen er een aantal attracties af die zeker de moeite waard zijn, maar iedereen die onze regels omtrent classificering volgt, zou in staat moeten zijn om te beoordelen of een attractie telt als dark ride, semi-dark ride of helaas af valt en iedereen zou (in theorie) tot dezelfde conclusie moeten komen. Vaak is het (willen) afwijken van de notering op de database een gevoelskwestie (zoals @QDude24 met Area 51, want volgens onze regels valt hij helaas in de Semi-Dark Ride categorie).
The_Real_Infernape Ik vind het "dark" stukje in darkride dan ook wat ongelukkig, want dat zou attracties volledig in de buitenlucht ook uitsluiten, en hoewel ik nog niet een rondrit attractie ben tegengekomen die én goede thematisatie heeft én volledig buiten is, is het niet onmogelijk om het goed aan te kleden.
Dan kom je uit op aangeklede rit-in-een-karretje of boottocht. Daar kan ik wel een paar voorbeelden van geven hoor: El Loco in Drievliet, Jungle Mission in Bellewaerde of Le Pays des Contes de Fées in Disneyland Parijs. Deze vallen echter buiten de scope van onze website en zijn geen dark rides.