Zo, deze discussie maakt nogal wat los...
@Michael, ik begrijp dat je veel passie hebt voor Toverland, maar ik zou het wel prettig vinden als we hier respectvol naar elkaar over kunnen praten... Je kan in mijn beleving soms nogal heftig reageren en dat kan de sfeer hier negatief beinvloeden.
Ontopic:
Michael Het wordt pas een probleem als de groeiprognoses die zijn gemaakt niet gerealiseerd gaan worden.
Je hebt helemaal gelijk. Als de groei de komende jaren doorzet, hoeft de grote schuld geen probleem te zijn. Mijn verwachting is echter dat de groei niet genoeg zal doorzetten, omdat het aanbod dus niet voldoende is voor de doelgroep. En omdat er onvoldoende budget beschikbaar komt voor én nieuwe uitbreidingen én goede marketing.
Michael De huisbankier is de Rabobank en die lijkt vooralsnog gewoon mee te gaan.
Dit nieuws had ik even gemist, heeft de Rabobank toegezegd ook in de toekomst nieuwe investeringen voor Toverland te blijven financieren? Dat zou goed nieuws zijn! Dat zou er dan wel op wijzen dat TL goede cijfers en vooruitzichten heeft voor de komende jaren.
Tonnie Waarom zouden banken niet in de rij staan?
Voor zover bekend heeft Toverland de leningen gewoon netjes betaald zoals ze met hun verstrekkers afgesproken hebben, en hebben over 2018 nog winst overgehouden, oke, we kennen de 2019 cijfers nog niet, maar op t moment is er geen aanleiding om te denken dat dit niet wederom van toepassing is.
Natuurlijk betalen ze netjes volgens de regels. Maar dat wil niet zeggen dat een bank dan maar meteen nog een lening geeft. Dan moet het wel de verwachting zijn dat je ook die lening terug kan betalen (naast de andere afbetalingsregeling die al loopt). Maar goed, blijkbaar hebben ze dat met de Rabobank kunnen regelen.
Michael Phantasialand doet niet aan uitbreidingen. Die zijn bezig met vervangingen.
Ok, je hebt gelijk. Ik doelde meer op dat ze nieuwe attracties te bieden hebben; Rookburgh en FLY kun je vervanging noemen maar zie ik toch als uitbreiding op het aanbod. Ze zullen het in het tempo waarin ze bouwen waarschijnlijk wel onbeperkt kunnen doen, er zijn altijd wel oudere attracties aan vervanging toe.
Michael Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat de directeur van het park er nog steeds zit, in elk ander commercieel bedrijf had de directeur allang het veld kunnen ruimen als de enige opdracht die je hebt op deze manier gerealiseerd wordt.
Mwoah, andere discussie, maar: ik denk niet dat het 'de enige opdracht' is die Fons Jurgens heeft. Ik denk dat de groei in bezoekers en omzet die de Efteling de afgelopen jaren heeft doorgemaakt best verklaart waarom hij er nog zit. Natuurlijk is het bestemmingsplan een tegenvaller, maar de jaren die ze moeten wachten vullen ze nu best goed op met vervangingen (cq. nieuw aanbod).
Michael omdat de stikstok problemen niet voldoende zijn opgerekt om ook de bouw van dit soort projecten toe te staan.
Ik dacht dat daarmee wel rekening was gehouden, toch? Gezien alle plannen die in het uiterste geval oa het stoppen met kampvuren tijdens de WE inhouden. Misschien iets voor het reeds bestaande topic over het bestemmingsplan.
Michael Aan de andere kant, iedereen die Fenix ziet vraagt aan mij keer op keer hardop af of dit echt wel in Nederland is.
Da's niet zo best. Als het goed is zouden ze weten dat het in Toverland is...
Michael maar niet dat ze achterlijk zijn op financieel gebied.
Niemand zegt dat ze 'achterlijk' zijn. We zetten vraagtekens bij hun visie in deze branche en de manier waarop ze hun keuzes maken. Mensen kunnen veel financiële ervaring hebben en know-how van een bepaalde sector; dat zegt niet dat ze geen verkeerde beslissingen kunnen nemen.
Michael Dus daar heb ik vooralsnog meer vertrouwen in dan het nieuwe bestemmingsplan van De Efteling, om een willekeurig iets te noemen.
Dit is een belangrijk puntje voor je, blijkbaar. Stel dat de RvS wél akkoord geeft op het bestemmingsplan van De Efteling, hoe zie je de toekomst van Toverland dan voor je? Even positief?
Tonnie families met kinderen die met hun ouders en opa en oma
Attracties waar deze drie generaties samen in kunnen/willen zijn echt op één hand te tellen, volgens mij. Waarom dan toch niet die B&M enkele jaren uitgesteld en Merlin's Quest een grotere en meer spectaculaire darkride gemaakt? Het verhaal is nog steeds dat de (financieel zeer kundige) Jean Gelissen dat de beste keuze vond...
Op wie? Slechts een deel van de doelgroep kinderen/ouders/grootouders.
Tonnie Alles aan de Efteling-media-meetlat leggen is niet heel reëel, de Efteling hoeft maar een scheet te laten en het haalt al allerhande bladen, die hebben gewoonweg een luxe positie in Nederland.
Maar het is de grootste concurrent van Toverland, dus is het juist relevant om die meetlat erbij te pakken. Ik hoop ten minste dat Toverland dat zelf ook steeds doet, een grote speler zijn is immers hun ambitie.
Tonnie misschien is de maatregel wel een tijdelijke overbrugging oid, maar om nu te zeggen in een miljoenen bedrijf dat je daarmee meteen een "teken" hebt gaat me wat ver.
Juist dat dit in een miljoenenbedrijf gebeurt, is raar. De investeerders staan immers in de rij, toch?