Ik zie het ook niet slecht in voor TVL in 2030.
Een overname door Plopsa hoop ik niet, Plopsa heeft toch wel een aardig andere visie dan TVL, en een hoop van die eenheidsworst overal hoeft t van mij niet te worden.
broodje123 Ze hebben 50 miljoen schuld. Ze willen heel veel nieuwe themagebieden, maar zelf hebben ze vrij weinig kapitaal. Op een gegeven moment kan je niet nog meer lenen en kom je in die negatieve spiraal. En 50 miljoen schuld betaal je niet eventjes makkelijk af
Die 50 miljoen vind ik niet heel schokkend, ik heb het al vaker geschreven, de stap die Toverland moest zetten in 2018 was gewoon een grote dure stap, nieuw entree gebied, met alles erop en eraan, nieuw themagebied, nieuwe attracties en nieuw restaurant is best fors in 1 jaar, maar het maakt ze wel meteen volwaardig wat het ervoor niet zo was.
Verder is een deel van die leningen in een obligatie vorm, en ja, er zijn vorig jaar nieuwe obligaties uitgegeven, maar die zijn om oude duurdere leningen af te lossen en opnieuw te financieren, dat is erg slim en snel verdient.
broodje123 Ze proberen nog steeds voor ''iedereen'' te zijn en vooral concurent voor de Efetling te worden. Ze proberen in dezelfde vijver te vissen, maar als iemand anders daar een monopoly positie in heeft
Vreemde doelgroep. Ze richten zich op families met jonge kinderen, terwijl Toverland vrij veel attracties waar veel lengte eisen aan zitten heeft. Daarbij komt ook nog bij dat het aanbod aan het scheefgroeien is met zoveel achtbanen.
Misschien moeten ze zich focussen op tieners, vraag even aan Walibi hoe dat gaat 😆
Maar zonder gekheid, als je je niet op families mag mikken dan kan je vrij weinig meer.
Toverland zelf zegt zich overigens vooral de richten op families met kinderen die met hun ouders en opa en oma een bezoekje komen brengen, enige wat je kan zeggen idd is dat ze voor die doelgroep een vrij stevig achtbaan portfolio hebben staan, maar aan de andere kant zijn t wel banen die indruk maken en echt wel een uitstraling geven.
Lengterestricties zie je natuurlijk al heel snel ontstaan tegenwoordig, als een Bob nu opnieuw gebouwd zou worden met een keuring zou daar ook opeens een redelijke lengte restrictie aangezeten hebben.
broodje123 Ze willen verblijfsrecreatie toevoegen, terwijl ernaast een van de grootste vakantieparken van Nederland licht, de schatberg. Dan is het toch niet logisch om verblijfsrecreatie toe te voegen, terwijl het park eigenlijk nog niet eens dagvullend is
Er liggen ook 2 Centerparcs parken om de hoek van de schatberg.
Je kan dus ook stellen dat het een populaire regio is om te verblijven en dat kan dus best een goede kans zijn om juist een meer totaal ervaring te bouwen. Je ziet dat het bij een hoop andere parken ook werkt, ondanks dat er bij WDW duizenden hotelkamers beschikbaar zijn van derden blijft Disney toch nog steeds zijn eigen aanbod uitbreiden, en de gasten houden ervan.
Fatouche Ik denk dat de komende jaren cruciaal zijn voor Toverland. De banken zullen naar mijn verwachting niet meer bepaald in de rij staan voor verdere financiering van Toverland-projecten als eerdere investeringen niet worden terugverdiend. En ik denk niet dát die terugverdiend zullen worden, door een blijvend gebrek aan aanbod in gezinsattracties en nu niet de mogelijkheid daar voldoende in te investeren. Uitbreidingen in bijv Phantasialand en de Efteling zullen hen de komende jaren inhalen.
Waarom zouden banken niet in de rij staan?
Voor zover bekend heeft Toverland de leningen gewoon netjes betaald zoals ze met hun verstrekkers afgesproken hebben, en hebben over 2018 nog winst overgehouden, oke, we kennen de 2019 cijfers nog niet, maar op t moment is er geen aanleiding om te denken dat dit niet wederom van toepassing is.
En sterker nog, eind 2019 hebben ze een duurdere lening tegen lagere rentes opnieuw weten te financieren dmv een nieuwe obligatie ronde, die al voor de einddatum alweer vergeven was, oftewel, de financiers stonden wel in de rij om het park te financieren... letterlijk....
Phantasialand zet ook toffe dingen neer de komende tijd, maar ik vind die grotendeels niet dezelfde doelgroep hebben, FLY zal nu niet echt t gemiddelde family+ gezin trekken.
Progress op de fora werden Port Laguna en Avalon extreem positief ontvangen. Begrijpelijk, want een uitbreiding van die omvang zien we niet vaak in Nederland. Maar al vrij snel daarna werd het stil... nauwelijks tripreports of discussies. Er was een opleving aan de start van seizoen 2019 en met Halloween, maar dat was het ook wel. Verder lees ik hier zelden over Toverland. Gebrek aan interesse of is er gewoon niets nieuws te melden?
het recente bericht op Looopings over de personeelskleding waarvan de broeken niet voldoende slijtvast bleken. Kan gebeuren natuurlijk. Maar blijkbaar worden er geen nieuwe broeken besteld; nieuw personeel moet nu zelf voor een passende broek zorgen. Budgetkwestie?
Mwa, als ik kijk naar hier op PPC komt Toverland geregeld voorbij, veel meer als een hoop andere middelgrote parken waaronder het door sommige geclassificeerd word, daarnaast in mijn dagelijks leven merkte ik ook dat Toverland bekender werd, gewoonweg omdat mensen er dingen over vroegen.
Alles aan de Efteling-media-meetlat leggen is niet heel reëel, de Efteling hoeft maar een scheet te laten en het haalt al allerhande bladen, die hebben gewoonweg een luxe positie in Nederland.
Phantasialand, Plopsaland de Panne of Moviepark hoor ik in verhouding veel minder over hier.
De broekenkwestie is raar, maar het kan ook andere redenen hebben, daarnaast weten we niet wanneer er nieuwe broeken komen? misschien is de maatregel wel een tijdelijke overbrugging oid, maar om nu te zeggen in een miljoenen bedrijf dat je daarmee meteen een "teken" hebt gaat me wat ver.
Johan Zelf zou ik iets zoals midway mania of maus au chocolate al een toffe toevoeging vinden. Maar ook een normale shooter kan best.
Als ik kijk naar onszelf en onze kinderen vermaken wij ons al jaren in toverland. En nog steeds hebben ze net zoveel plezier in de hallen als in de grote attracties.
Dat zou idd een toffe uitbreiding zijn die prima in TVL zou passen ja!
Verder hier het zelfde hoor, wij vermaken ons altijd meer dan prima in heel TVL.