Japio helemaal mee eens. Ik vind het Noorse idee enorm afgezaagd. Hoewel het vast en zeker mooi kan worden uitgevoerd versterkt de Efteling zijn identiteit er niet mee. Ik vind de Efteling veel meer geschikt voor de kleine verhalen en vertellingen, in lijn met het Sprookjesbos, en lokale verhalen als Villa Volta en de Baron. Geen bombastische pompeuze mythen. Dat kan prachtig in Piekeriaanse of Toneriaanse stijl uitgevoerd worden, dan is het alleen in stijl Eftelings, maar de kern, het vertellen van 'sprookjesachtige' verhalen ontbreekt gewoon. Joris en de draak zit dat wat dit betreft al op het randje. Daarnaast zou je met een Indonesisch thema prima een brug kunnen slaan naar niet westerse verhalen.
Als bonus, niet onbelangrijk, sluit de Python perfect aan op een Indonesisch thema. Het station kan hierdoor gethematiseerd worden, maar ook het hele terrein zou ingericht kunnen worden als jungle met watervallen en wilde dieren en mysterieuze tempels. Waardoor één van de zwakke plekken in de Efteling (Python terrein is toch veel te themaloos) kan worden opgelost.
Met de verhalen van Kantjil ben ik minder bekend (ik heb ze uiteraard wel even opgezocht), waardoor ik moeilijk kan inschatten of dit het beste thema is voor een (hopelijk moderne) log flume. Maar het klinkt wel als een onderwerp waar de Efteling iets mee zou moeten kunnen. Persoonlijk hoop ik op tenminste één echt spannende drop, die de gemiddelde drop van een gemiddeld pretpark wel wat overstijgt. Uiteraard binnen het niveau familiethrill ride, maar toch wel ook echt met de thrill van een gave (steile/hoge) drop.
@Anubite haha het zal wel veel te kostbaar zijn, maar als de Efteling echt aan themagbieden wil werken zou dat perfect zijn om de Pagode te plaatsen in het Indonesische themagebied.