Een week lang vertoeven in Singapore, Shanghai Disneyland & meer!

Drie landen, vier pretparken, 26.000 km vliegen & een hoop moois er tussenin! Dit prettig gestoorde idee ontstond slechts 2 weken voor vertrek. Singapore stond al lange tijd op het verlanglijstje om te bezoeken. En toen ik tegen een erg mooi en gunstig geprijsd vliegticket aanliep kon ik de verleiding niet weerstaan om te boeken.

Woensdag 6 juni vertrok ik vanaf Schiphol. China Eastern Airlines en Shanghai Airlines brengen mij met 21 uur reistijd van Amsterdam naar Singapore met een tussenstop van 4 uur in Shanghai. Ik had mijn twijfels over vliegen met een Chinese maatschappij, maar op zich vloog het prima en zonder vertragingen.

Ik landen rond een uurtje of 3 ’s middags. Singapore binnen raken gaat snel en zonder problemen. Changi is meerdere malen uitgeroepen tot beste vliegveld ter wereld en dat is zeker te merken.

De metro is lekker vlot en kan je praktisch overal binnen het land brengen. En als er geen metro is, rijd er meestal wel een legertje aan bussen rond om je op je plek van bestemming te brengen.

Het was ook een eerste kennismaking met de zeer strenge regels in Singapore waar het gaat om vervuiling. Kauwgom is bijvoorbeeld totaal verboden in Singapore. Er is een 500 SG$ (300 euro) boete als je eet of drinkt in de metro, ook op het station zelf. Eigenlijk van de gekke, maar het helpt blijkbaar wel. Je moet er wel even aan wennen, want heb mijzelf een paar keer betrapt dat ik gedachteloos gewoon een slokje dronk in de metro. 😃 Ergens ook niet gek als je je bedenkt dat het 30 graden was…

De eerste avond duik ik een paar uurtjes Chinatown in, wat slechts een paar bushaltes verderop lag..

Twee tempels bezocht, een Hindoeïstische en een Boeddhistische. Heel mooi en rijkelijk gedecoreerd met tal van grappige/gekke beelden. Ook waren er straten na straten met allerlei kraampjes, leuke kleine goedkope winkeltjes en eettentjes waar ik wat leuke souveniertjes en andere dingen heb gekocht.

Ik had een hotel geboekt in het zuiden van de stad. Het hotel was simpel en de kamer klein, maar het voldeed prima en was schoon. En gelukkig niet heel duur, voor de prijs had ik niks te klagen.
Voornaaste punt om voor dit hotel te kiezen was omdat het in de buurt van Vivo City en Harbour Front MRT station is. Mensen die Singapore kennen zullen weten dat dit het startpunt is om het eiland van Sentosa te bezoeken.

En zoals jullie ongetwijfeld ook weten bevind zich op Sentosa sinds 2010 Universal Studios Singapore. :C Het laatste Universal Studios park in de wereld welke ik nog moest bezoeken! Het recept is dus bekend. Maar de uitwerking in Singapore schijnt wel iets anders te zijn dan de andere parken. Ik was dus razend benieuwd naar dit park. Gaan jullie mee naar binnen?

De dag begint zeer regenachtig, er was een flinke wolkbreuk boven het park wat er voor zorgde dat alle buitenattractie’s pas 1,5 uur na parkopening geopend werden. Maar toen het zonnetje eenmaal door brak ging alles gelukkig vlot open.

Ja, Battlestar Galatica. Stiekem 1 van de hoofdredenen om het park te bezoeken. En deze baan stelde zeker niet teleur. De banen zijn soepel en er zit een lekkere pace in. Het is fijn om eindelijk te kunnen doen waar Vekoma tegenwoordig zo goed in is, meer van dit in de buurt van Nederland graag!

Helaas is een ritje duelleren zeer zeldzaam. Ik heb het tijdens mijn 1,5 dag durend bezoek aan het park slechts 5x gezien. Gelukkig zat ik in 1 van die ritjes in de Cylon baan, waardoor ik gelukkig wel de volledige ervaring heb kunnen meemaken. :C De operations bij deze twee banen was in de ochtend/begin middag echt verschrikkelijk ondermaats voor een Universal park, en de helft van de capaciteit die richting de Express pass gaat is ook niet echt bevorderlijk. Over een rijtje personen van misschien 45 meter heb ik een uur gewacht bij Cylon, de Human baan was nog langer. Slechts 1 trein en een dispatchtijd soms wel 8 minuten…. De operators waren in ieder geval flink aan het aankloten… Gelukkig stond bij Cylon in de middag wel een tweede trein op de baan en hadden de operators wat peper in hun reet gekregen. Human bleef wel de gehele dag met slechts 1 trein draaien. (En dan is van duelleren natuurlijk helemaal geen sprake meer)

Gelukkig was het park tot 22u geopend en na 20u vrijwel uitgestorven. Toen beide banen vele keren achter elkaar kunnen doen zonder wachtrij. 🙂 Human is de familie baan. Human wordt vaak omschreven als wat zwakjes, maar eerlijk gezegd vond ik het echt een prima achtbaan als je bekijk dat het een familie baan is. Heerlijke soepele bochtjes en de launch is fantastisch. Cylon de thrill baan. Cylon heeft dezelfde fantastische launch en zet daarna een solide rit neer. De vijf inversie’s worden lekker genomen, met als hoogtepunt de looping rond de uitgang van het station. En allemaal uiteraard botersoepel en in Vekoma’s heerlijk zittende treinen.

Net naast Battlestar ligt 1 van de beste darkrides ter wereld. Praktisch wachtrijloos staat hij op mij de gehele dag te wachten. Wat wil je nog meer? :C Ik ben fan van Transformers the Ride en vind hem zeker beter dan Spiderman. Tof dus om deze weer te kunnen doen!

Universal Studios is gebouwd rondom een (klein) centraal meer. Dat vind ik altijd een fijne park layout. Zoals je ziet is het geen groot park, alles ligt dicht op elkaar. Maar dat maakt het wel lekker knus.

Over knus gesproken. Slechts 20 meter afstand van het Sci-fi City coastergeweld ligt het Egyptische themagebied. Een groter contrast kan je bijna niet hebben. Je kan hier Revenge of the Mummy vinden. Een kopie van dezelfde attractie in de USA. Ja, het blijft een fijne achtbaan.

Shrek heeft in Singapore een groot eigen themagebied gekregen.

De laatste toevoeging aan het park was de Puss in Boots Giant Journey achtbaan. Ja wat moet ik er van zeggen, mijn verwachtingen waren van te voren erg laag. Dus mij viel hij wel mee. Leuk baantje voor de familie, grappig verhaaltje tijdens de rit. Prima familie attractie.

Lopen we naar de andere kant van het gebied vinden we Enchanted Airways. Een middeleeuwse vliegmaatschappij met de humor van Shrek in achtbaan vorm? Gegarandeerd succes!

Ik waggel een klein stukje door richting Madagascar. Het is wederom een klein gebiedje, maar het doet zijn werk. De darkride is zeer leuk vormgegeven, maar overal bekroop mij het gevoel dat Universal hier meer van had kunnen maken. Maar absoluut een leuke meepakker!

Ja, na een halve dag in het park doorgebracht te hebben vond ik het eigenlijk een heel leuk park. Dus tijd om een abonnement te halen! Met mijn mooie universal pasje mag ik nu tot december onbeperkt het park in. Gelegen op slechts 10500 kilometer van mijn huis, het verste pretpark wat ik tot nu toe bezocht heb. 😃 Nee, ik wou graag later in de week nog een middagje naar het park als ik weer op Sentosa was. En een abonnement was de goedkoopste optie, want voor slechts 24 SG$ (15 euro) bijbetalen mocht ik mijn dagticket upgraden naar deze seizoenspas. En het gaf ook nog eens 10% korting op eten, drinken en souvenirs in het park. De helft van de prijs heb ik dus alleen al met die kortingen terugverdiend. 🙂

Geen Universal park zonder Jurassic park. Ze hebben besloten hier de derde hangende achtbaan van het park neer te zetten, want van dat type hadden ze er nog niet genoeg. 😃 In tegenstelling tot Orlando mogen volwassenen er hier wel zonder problemen in. En met de SRL was de wachtrij wederom steeds gereduceerd tot enkele minuten. De rit was verrassend leuk en de laatste helix gaf nog aardig veel G-krachten.

De bootjesrit langs de dino’s is hier een Havema rapid. Leuke nieuwe manier om de rit mee te maken! Hij is niet super nat, maar precies nat genoeg dat het nog prettig blijft. Er zitten een paar milde, maar toch leuke, afdalingen in het baan. En een grote drop op het einde. Een ritje in het donker is ook zeker aan te raden, ik vond het in de avond een compleet andere ervaring.

Waarom ze besloten hebben de relatief oude watershow en film Waterworld in dit nieuwe park te plaatsen in voor mij een raadsel. Maar mijn voetjes waren wel moe ondertussen en het blijft een vrij vermakelijk showtje. Willen ze trouwens ooit toch Harry potter nog gaan bouwen in dit park, dit is de plek. Want nergens is uitbreidingsruimte zonder dat er iets gesloopt moet worden. En dat is dan ook direct het enige wat ik eigenlijk gemist heb ik dit park, die fantastische Harry Potter and the Forbidden Journey.

[/url]

De avond valt en het park loopt leeg. Waar in de middag voor vele toppers nog een uur wachtrij stond, is het nu gereduceerd tot direct instappen. Tijd voor rerides!

Dit Universal Park is mij eigenlijk heel goed bevallen. Het is het jongste telg uit de familie en heel anders dan de andere park. Het voelt veel minder massaal, het is lekker knus en voelt als een meer lokaal park bij je om de hoek. Maar wel met de wereldtoppers als Tranformers, Battlestar, Mummy en Jurassic park.

Maár, het is van de vier Universal resorts wel het minste park. Dat maakt het absoluut niet slecht. Maar die andere parken zijn gewoon zó goed dat deze er niet overheen gaat. 🙂 Ik kan het aantal unieke attractie voor dit park zeker wel waarderen, zoals Madagascar, Puss in Boots en met kop en met schouders er bovenuit Battlestar Galactica!

Is dit het einde van het TR? Absoluut niet. 😉 Dit was pas de eerste dag! Tijd voor nog meer tofs in Azië!

Dag drie in Singapore breekt aan! De metro brengt mij in 30 minuten naar Tampines MRT station. Daar probeer ik de juiste bus te vinden, maar opteer toch snel voor de taxi. Het is toch nog maar een klein stukje naar de eerste bestemming van vandaag en ook in Singapore zijn taxi’s goedkoop.

Ik wordt afgezet bij het Changi Ferry Terminal. Daar in een Bumboat (goedkoop en karakteristiek/charmant ferry bootje) gestapt om een stukje zee over te steken richting het eiland Palau Ubin.

Ik had van te voren gelezen dat dit het enige stukje van het land is waar niks is gemoderniseerd en ze nog steeds de bebouwing hebben als 50 jaar geleden. Daar was niks van gelogen, ik kwam aan in een klein leuk charmant dorpje waar elk gebouw leek alsof het met een klein zuchtje wind kon instorten.

In het dorpje huurde ik een mountain bike voor omgerekend een paar euro om de rest van het eiland te ontdekken. Het hele eiland is een beschermd nationaal natuur park. Het was echt een fantastisch mooie fietstocht door de jungle. In het begin van de route waren er nog geasfalteerde wegen, maar al snel werden dat dirt roads en kleine bos paadjes.

Ik ben diverse keren wilde apen tegen gekomen, zo ontzettend leuk en schattig om te zien in het wild!

Toen ik aangekomen was aan het oostelijkste deel van het eiland moest ik de mountain bike laten staan en een stuk verder te voet. Ze hadden een wandelpad aangelegd boven de zee en door de mangrove. Super mooi om te zien, ik heb er meer dan een uur gewandeld.

Het was laag water dus dichtbij de kust kon ik honderden klein krabbetjes over de zeebodem zien lopen welke in en uit hun hol doken. Het leek wel whac-a-mole, heel grappig gezicht.

Ik was op ongeveer 120km boven de evenaar. Het is dus het gehele jaar tropisch warm met ongeveer 30/32 graden Celsius elke dag en een hoge luchtvochtigheid. Seizoenen kennen ze niet. Fijne temperaturen voor een paar dagen en prima uit te houden, maar gelukkig kennen wij in Nederland ook nog winter. 😉 Anyway, toen ik deze toren van 30 meter hoogte beklommen had kon ik wel een slokje water gebruiken. Maar het uitzicht was het zeker waard!

Nadat het rondje klaar was ben ik weer terug op de fiets gestapt richting het dorpje via een andere route. Ik kwam weer langs dikke jungle, ook een paar mooie meertjes en andere prachtige natuur!

Ik heb in totaal ongeveer 12 kilometer gefietst, maar door de temperaturen, de dirt roads en hoogteverschillen was dit best zwaar! Maar ik had het voor geen goud willen missen, dit natuurpark was het hoogtepunt van de reis voor mij!

In de namiddag ben ik naar de Marina Bay gegaan, dat is zegmaar het stadscentrum van Singapore. Hier ben ik eerst gaan kijken bij de pitstraat van het Marina Bay Circuit waar de F1 gereden wordt elk jaar in september. Die gaat door de straten van Singapore en de rest van het jaar is dat dus gewoon vrij toegankelijk. Leuk om even overheen te wandelen een stukje. Helaas was de start/finish afgesloten ivm het feestje wat Trump en Kim later in de week gaven in Singapore.

Direct naast het circuit ligt de Singapore Flyer, met 165 meter hoogte het op 1 na grootste reuzenrad ter wereld. Die moest ik uiteraard bezoeken! Het uitzicht over de stad en de haven was echt fantastisch mooi.

Een ritje (1 omwenteling) duurt 30 minuten. Het uitzicht was top!

Ik ging erin met zonsondergang, omdat het zo dichtbij de evenaar ligt gaat de zon veel sneller onder dan in Nederland. Toen ik instapte was het dus nog licht, toen ik uitstapte was het donker.

Een hele mooie ervaring om vanaf zo’n locatie en met zo’n uitzicht de zonsondergang te bekijken.

De nacht is gevallen. Tijd om de Marina te bekijken. De Helix bridge geeft een wonderschoon uitzicht op het beroemde Marina Bay Sands Hotel.

Een stukje verder wandelen bracht mij bij Gardens by The Bay. Een prachtige botanische & futuristische tuin in het hart van de stad.

Het was echt magisch mooi om hier ’s avonds te lopen omdat alles sprookjesachtig verlicht was. Ik werd er helemaal blij van.

Het mooiste van de tuin waren de Supertree’s. Grote metalen bomen van 25 tot 50 meter hoog welke gebruikt worden als verticale tuinen met tal van exotische planten. Fantastisch mooi uitgelicht.

Je kon er ook in. Maar gezien de wachtrij meer dan een uur bedroeg heb ik daarvoor bedankt.

Na Gardens by the Bay liep ik even richting het Marina Bay Sands hotel. Hier liep ik toevallig tegen een mooie en grote water & lichtshow aan. Hij werd blijkbaar elke avond gehouden en duurde 20 minuten, perfect om even te zitten en uit te rusten. Toffe voorstelling en een leuk onverwacht extraatje!

De dag afgesloten bij de Merlion, een standbeeld van de mythische beschermer van de stad. Het woord is een samentrekking van Mermaid en Lion, en zo ziet het beeld er dus ook uit. 😃

Deze dag sightseeing in Singapore was echt geweldig. Zoveel toffe dingen gezien en gedaan. Singapore vond ik echt een hele mooie stad, overal ziet het er goed uit, veel stadsparken overal en de mensen zijn netjes en aardig. Het is ook heel erg schoon overal. Het is makkelijk mijn favoriete Aziatische stad geworden.

Zondag begon de dag met een busreisje richting Maleisië. Ik werd opgepikt bij de Singapore Flyer, dat gaf mij de kans de Marina ook nog bij daglicht te zien. 🙂

Na de formaliteiten bij de grens (was op de heenweg zo gepiept, weer een mooie extra stempel in het paspoort) was de bus snel bij de eerste bestemming van de dag, Legoland Malaysia! Omdat dit zo dichtbij de grens lag met Singapore wou ik het graag even bezoeken en de achtbanen meepakken, en dan had ik weer een nieuw land bezocht natuurlijk.

Alweer het zesde Legoland park welke ik bezoek. (na Denenmarken, Duitsland, Florida, California en Dubai) Heb je 1 Legoland bezocht heb je ze eigenlijk allemaal wel bezocht. Toch heb ik hier nog langer rondlopen dan gedacht, was best een leuk park. Het aanbod was diverse en overal werd goed doorgewerkt.

Het zag er ook allemaal puik uit. En de Maleisische mensen waren erg aardig. Het is naar onze standaard (En Merlin/Legoland standaards) ook erg goedkoop. Ik had een maaltijd met vis, aardappeltjes, 500cl drankje, ijsje & cheesecake voor omgerekend nog geen 6,50 euro. Goede deal! Zelfde gold voor de souvenirs in het park, behalve de legosets welke wel dezelfde prijzen waren als in Europa.

Hey, hier was ik zojuist nog. :C

Miniland was groot. 😉 Buiten dat een groot deel natuurlijk Maleisië en Singapore vertegenwoordigde waren alle landen uit Zuid-oost Azië wel vertegenwoordigd in dit mini land.

Na Legoland nog een kort bezoekje aan het naastgelegen winkelcentrum. Hier merkte ik pas echt hoe spot goedkoop Maleisië is. Lekker inkopen gedaan. Vervolgens heb ik een taxi gepakt richting Danga Bay en Jahor Bahru omdat ik nog wel iets meer van het land wou zien dan alleen Legoland. haha. 😉

Zoals dit, het paleis van de Sultan. Helaas kom je niet veel verder dan de indrukwekkende poort.

Aangekomen in Danga Bay bleek het locale pretparkje nog gesloten te zijn en pas te openen over iets meer dan een uurtje. Maar niet getreurd, want na een foto rondje door het park heb ik een mooie wandeling langs het water gemaakt.

Dit was heel rustgevend. Zonsondergang bekijken in een rustige baai met helemaal niemand verder in de buurt. Echt 1 van de plekken waar je alleen komt als je een pretpark fan bent, anders zou je als toerist dit soort fantastische onontdekte plekken nooit tegen komen.

Eens kijken of er al leven te vinden is in het park. Maar 15 minuten voor opening zijn er buiten een paar Pokemon Go-Zombie’s weinig mensen te vinden. Ik zou toch niet voor niks hierheen gekomen zijn?

Maar na goed zoeken komt er een operator wat attractie’s openen. Het duurde nog flink lang voordat ik daadwerkelijk in een attractie kon stappen. Openingstijden moet je hier meer als richtlijnen zien… Toen had ik dus operators, maar niemand in het ticket hutje. Alle medewerkers wezen naar elkaar en niemand was echt bereid mij verder te helpen. Uiteindelijk de manager te pakken gekregen en uitgelegd dat ik nu toch eindelijk wel in een achtbaan wou stappen. Gelukkig, dit was mogelijk!

Het park had twee achtbanen. De eerste baan is een Zamperla Dubble Helix. De baan was indoor en had naast een achtbaan operator ook een aparte lichttechnicus voor de effecten in de baan! 😃 Ik heb mij echt dood gelachen. Met iets heel simpels hebben ze echt een plus gegeven aan deze verder simpele baan.

Daarna de Family Coaster van bovenstaande foto. Na weer een praatje met de manager mocht die open. Tja, crappy. Maar daarvoor kom je ook naar Azië natuurlijk. 😃

Hop hop in de taxi, verder Jahor Bahru in. Even kort het centrum ingegaan maar daar was helaas minder te beleven dan gedacht. Niet heel erg, want het was toch al laat aan het worden en tijd om terug de grens over te gaan naar Singapore.

De grens terug over was echt een, hoe zullen we het netjes zeggen, ‘bijzondere beleving’. Er stonden duizenden mensen bij de grensovergang te wachten. Eerst om Maleisië uit te komen, daarna voor een bus om over de brug over het water te komen, en vervolgens weer voor de Singaporese immigration. Daarna was er weer een mega rij voor bussen. Daar had ik echt geen trek meer in, dus een taxi gepakt naar het dichtbijzijnste MRT station. Het heeft mij meer dan drie uur gekost om de grens over te steken. En toen nog een uur met de metro naar het hotel. Ach, het was ook een nieuwe ervaring zullen we maar zeggen. Maar ik was blij toen ik om middernacht eigenlijk mijn bed bereikt had!

Maandag was alweer mijn laatste dag in Singapore. Na het inpakken van de koffer begon de dag met een ritje in de kabelbaan naar het Mount Faber national park. Ook de kabelbaan vertrok vanuit Vivo City, maar dan wel een etage of 15 boven de grond! Hij gaat namelijk dwars door een gebouw.

Ik ben wel aardig wat kabelbanen gewent uit de alpen. Maar deze was zeker 1 van de meest bijzondere die ik gedaan heb.

Het was een mooi natuur park met fijn uitzicht over de stad. Maar na een half uurtje was ik er wel uitgekeken.

Hop hop terug de kabelbaan in, ditmaal richting de andere kant. Op naar Sentosa, want daar is nog meer te bezoeken!

Ow hallo daar bekend pretparkje van eerder deze week. :C

Het eiland is heel groot en uitsluitend ingericht voor plezier en vertier. Een waar vakantie paradijs.

Stop 1 op het eiland is de Skyline Luge. Een rodelbaan met een parcours over asfalt!

Van dit type rodelbaan bestaan er maar enkele in de wereld en is alleen te vinden in Nieuw-Zeeland, Canada, Singapore en Zuid-Korea. De baan bestaat uit vier verschillende parcours waarin je onderweg de vrije keuze heb om een route te kiezen.

Je krijg een typisch rodel sleetje onder je kont, alleen dan met een stuur voorop. En je moet een helm op. Omdat er relatief veel ruimte is heb je als je snel gaat weinig last van langzame personen voor je. Je stuurt er simpelweg omheen. 😉 Deze baan was echt een hele toffe ervaring, moeten ze ook naar Europa brengen!

Ik loop een stuk verder en kom in een tropisch paradijs terecht.

Waar kan je een nog groter vakantie gevoel krijgen dan hier?

Hier op deze foto, in het ronde hotel op de berg, werd 15 uur nadat ik deze foto gemaakt had wereldgeschiedenis geschreven. Zoals iedereen ongetwijfeld op het nieuws gezien heeft hebben de Verenigde Staten en Noord-Korea in Singapore topoverleg gehouden tussen Trump en Kim Jong-un. Dit was dus toevallig tijdens/de dag na dat ik in Singapore was. Echt heel apart om mee te maken. Er waren overal nieuws camera ploegen van over de hele wereld. Ik heb ze gezien uit Japan, China, USA, Duitsland en zo door… Het was uiteraard zwaar beveiligd, met veel militaire voertuigen die over het eiland rond reden en een marine schip wat voor de kust lag. Maar als bezoeker aan het eiland had ik er eigenlijk helemaal geen last van en kon ik alles bezoeken wat ik van plan was. Bijzonder om mee te maken!

Ze hadden de lokatie wel goed uitgekozen. Het was echt een tropisch paradijs met parel witte stranden, een blauwe zee en een idyllisch eilandje erbij. Was prachtig om een wandeling over het strand te maken. Helaas had ik geen tijd over om te gaan zwemmen in zee, anders had ik het zeker even gegaan.

Met een tweede kabelbaan naar de andere kant van het eiland gegaan voor wat sightseeing. Maar na een korte stop weer terug de kabelbaan in, want….

Ik wil Universal Studios nog een paar uurtjes in! Ja, als je toch een abonnement heb moet je hem wel gebruiken…. 😉

Deze topbaan nog een tweetal keer meegepakt. En eigenlijk alle toppers van het park nog een keer kunnen doen. Het was wel iets drukker dan afgelopen vrijdag, maar met de SRL was alles alsnog goed te doen.

Spaghetti Space Chase is echt een geniale kinderattractie welke ook voor volwassenen humor is om te doen.

Na een rondje Universal Studios is het na een allerlaatste ritje in Transformers om 19u tijd om mijn koffer op te gaat halen bij mijn hotel. Rond 23u staat namelijk het vliegtuig van China Eastern Airlines alweer klaar om mij met een (korte) nachtvlucht naar Shanghai te brengen. Om 4.45u ’s morgens land ik in Shanghai. Ik heb wederom een overstap op Pudong Airport, deze keer van ruim 19 uur. Klinkt als de hel? Nou, dat valt best goed mee, want gelukkig is er in de buurt van het vliegveld entertainment voorzien.

Slechts 12 uur tijd zit er tussen deze foto en de vorige foto uit Universal Studios Singapore. In nog geen halve dag heb ik mij 5000 kilometer noordelijker verplaatst naar de entreepoort van Shanghai Disneyland! :C :C Belachelijk, geschift & idioot, ik weet het. 😃

Ja, dat was dus de reden om met de Chinezen te vliegen. Deze belachelijk lange overstaptijd gaf mij precies genoeg tijd om een volledige dag door te brengen in Shanghai Disneyland! Bovendien kan je een Visa on arrival krijgen in China als je binnen 144 uur weer doorvlieg naar een bestemming buiten China. Geen visum aanvragen perikelen nodig dus deze keer. Na even opfrissen en omkleden op het vliegveld, en wat dextro naar binnen werken voor broodnodige energie, was ik klaar voor vertrek richting Disneyland.

Het is 6.45u ’s ochtends als de taxi mij af drop bij het park. In ieder ander park zou je op dat tijdstip zowat alleen voor de poort staan, met misschien de nachtbewaker als enige gezelschap. Niks is minder waar in Shanghai Disneyland. Op dit vroege uur van de dag hebben zich al honderden bezoekers verzameld voor de poorten van het park. (de foto laat slechts eenvierde van de bezoekers zien!) En dan moet de eerste metro van de dag nog aankomen om 7.05u. Het park opent officieel om 8u zijn poorten, maar de eerste gasten worden al binnen gelaten om 7.20u.

Over de beveiliging gesproken. Ik heb nog nooit in mijn leven zoiets disney onwaardigs gezien als de beveiliger van deze wachtrij voor de beveiliging. Met haat in de ogen werd er tegen gasten geschreeuwd door een beveiliger en mensen werden ruw handig geduwd en tegen gehouden door hem. En dat was niet eenmalig. Toegeven, het leek wel een stampede uit de Lion King in die wachtrij. (het was in de rij naast mij) Maar deze Castmember had duidelijk zijn lesje ‘magie creëren’ nog niet gehad. Nu zal het een incident zijn geweest met deze bepaalde castmember, want de wachtrij waarin ik stond werd wel normaal gewerkt. Maar het bewijs maar weer dat het twee jaar na opening nog steeds een zooitje is bij de entree van dit park. En dat is jammer.

Maar goed. Ik was zelf om precies 8 uur binnen na de lange wachtrij voor de beveiliging. Gelukkig was er geen rij voor de entreepoort zelf. Ja, tof, binnen een jaar tijd bezoek ik gewoon twee keer Shanghai Disneyland! :C Dat had ik zelf absoluut niet verwacht. Maar soms weet je niet hoe dingen lopen he. 😛 Vorig jaar was het park goed bevallen. En ik ben benieuwd of het deze keer even goed bevalt!

Alle ellende van de entree vergeet je spontaan als je dit ziet. I Love Disney. :L

Wat vorig jaar ook goed bevallen is, is de Premium Access Fastpass. Een flink bedrag (89 euro, ruim meer dan de entree prijs en al 20 euro duurder dan vorig jaar) moet je er voor neertellen. Maar het was wederom elke euro waard. Het beloofde namelijk netzoals vorig jaar een drukke dag te worden, de temperaturen lopen alweer richting de 30 graden en ik heb afgelopen nacht slechts 3 uurtjes geslapen in een vliegtuig stoel. Het stelde mij dus in staat gewoon een super relaxte dag te hebben, waarbij ik kon doen en laten wat ik wilde zonder in te zitten over mega wachtrijen van 2,5 uur voor Soarin’ en Roaring Rapids.

Ja mensen, TRON. :C Wat blijft deze baan toch verschrikkelijk goed.

Eén van Disney’s en Vekoma’s meesterwerkjes hoor. De baan zet gewoon precies de juiste sfeer met een prachtig interieur.

De motor positie blijft leuk. Over de dag verspreid heb ik toch stiekem weer best wat ritjes gedaan. Ik heb ook een ritje gedaan in de sitdown coach, bij twee treinen is de laatste coach een normale zittende kar voor mindervalide bezoekers. Maar als je er om vraag mag je hem ook gerust proberen. Geeft de rit een heel ander perpectief en ritervaring. Je heb namelijk een soort birdeyesview over de trein voor je neus. Grappig en leuk gezicht!

Ze hebben (helaas) in de wachtrij sinds vorig jaar aardig wat verandering doorgevoerd. De gratis kluisjes zijn weg en je tas moet nu mee naar binnen. Dit komt omdat het nieuwe fastpass systeem je verplicht je telefoon mee te namen naar binnen om te scannen. Vlak voordat je de attractie in stap moet je je tas deponeren in een bak/winkelwagen bij een Castmember. Die rijden de bak/winkelwagen vervolgens naar het uitstapstation. Hierdoor ontstaan er opstoppingen bij het groupen en je heb een klein legertje aan castmembers nodig voor alle bagage.

Ook is de SRL om een onbegrijpelijke reden veranderd. Als single rider moet je nu eerst een stuk normale wachtrij wachten. Je melden bij een castmember vlak voordat je het gebouw in gaat. Die laat je vervolgens via de Castmember booth (van de foto hierboven) en een stukje Fastpass wachtrij richting de Single Rider wachtrij. Dit allemaal terwel de oorspronkelijke SRL gewoon er nog ligt en begint bij de ingang!! Al deze onzinnige stappen en extra wachten zijn dus voor niks.

Vorig jaar nog in aanbouw gezien en nu sinds april dit jaar geopend, Toy Story Land! Broodnodig had dit park extra attractie’s nodig. Of deze drie de oplossing waren laat ik even in het midden, maar de Chinese bezoekers staan er vrolijk 1,5 uur voor in de rij. Feestelijk bedankt als ik met een half uurtje in Pirates kan zitten.

Het gebied ziet er wel puik uit, van de drie Toy Story landen welke ik tot nu toe bezocht heb is dit wel de mooiste. En er staat een nieuwe achtbaan in dit parkdeel, welke uiteraard wel bezocht moest worden.

Ik kwam vrolijk aanlopen bij de premium access ingang van Rex’s Racer. Deze attractie heeft namelijk een fastpass ingang exclusief voor betaalde fastpassen, iets wat ik nog nooit eerder gezien had in een Disney park. Er waren echter problemen volgens de Castmember met mijn fastpass en ik werd verwezen naar de gastenservice bij de ingang van het park…. Daar aangekomen legde ze mij uit dat de ‘Premium access for all rides’ welke ik gekocht had dus betekend ‘Premium access for all rides, maar dan wel even zonder Rex’s Racer wat we niet vertellen.’ Ja, dat vond ik niet leuk natuurlijk. Anders had ik er vanmorgen wel heengelopen toen er nog maar 15 minuten wachtrij stond, inmiddels stond er 100 minuten op de klok. Of ik even nogmaals 16 euro wou bijlappen voor alleen Rex’s Racer was hun oplossing. Ehem, ik heb al 89 euro neergeteld, dus nee? Verkoop het dan niet als premium access voor alle attractie’s en verberg niet in de kleine lettertjes dat jullie nieuwste achtbaan er niet bij zit. Uiteindelijk liet Disney zich gelukkig wel van zijn beste kant zien en mocht ik een andere fastpass omruilen voor Rex’s Racer. Buzz eruit, Rex erin. 🙂 Eindgoed, al goed.

De achtbaan is natuurlijk het bekende recept uit Parijs en Hong Kong. 1x doen voor de bingo en snel vergeten.

Ow, hallo daar giraffe! Deze keer de tijd gehad om ook de kleinere attractie’s te bezoeken. Zoals het Alice labyrint.

Mooi labyrint en netjes bijgehouden, al kan je meer spreken over een walkthrough. Het was fijn rondlopen.

Rustig wandel ik verder naar de andere kant van het park. De bergpieken en skeletrotsen lachen mij al toe!

Ook goeie middag meneer kameel!

Roaring Rapids is 1 van mijn favoriete waterattractie’s. En daarin ben ik niet de enige, want deze attractie trekt steevast meer dan 2,5 uur wachtrij elke dag.

De rit is lekker nat, maar gelukkig niet doorweekt zoals vorig jaar. En de thematisatie blijft echt super op die berg. Helaas deed de dino het niet. De dino is de nieuwe yeti aan het worden want volgens mij doet de mega animatronic het al een lange tijd niet meer. Ik mag dus eigenlijk wel van groot geluk spreken dat ik hem vorig jaar wel werkend heb gezien.

Iets waar ik vorig jaar ook niet aan toegekomen was en dit jaar wel de tijd voor had, is het Challenge Trail at Camp Discovery! Deze klim attractie is echt ontzettend tof om te doen. Je kan zelf kiezen welke moeilijkheidsgraad je pakt. Al is de moeilijkste nog steeds niet heel erg moeilijk. Hij is ook langer dan gedacht.

Vanaf bovenaan de berg op de Challenge Trail kan je pas echt goed de enorme grote zien van Shanghai Disney Resort.

Een andere publiekslieveling is Soarin’ around the World. En ook ik kan dit vluchtje rond de wereld goed waarderen. En als je het even lief vraagt aan de castmember, mag je ook nog op de beste plek van het hele theater zitten. Midden boven. 🙂

Shanghai Disneyland heeft in het verleden veel last gehad van fastpass handelaren. Om dit voor eens en altijd een halt toe te roepen is er in Shanghai een eigen variant van Fastpass+ ingevoerd. Alle fastpasses en entreetickets kunnen nu gereserveerd worden via de app. Alles is gelinkt aan je entreeticket dus een fastpass is niet meer overdraagbaar. Je hoeft ook niet meer in een mega rij te staan om een papieren kaartje op te halen, want dat doe je gewoon op je mobiel.

In de ochtend had ik nog geen werkende wifi. Dus ik ging naar de enige en laatste werkende fastpass machine in het hele park in Adventureland. Ik vroeg aan de Castmember naar de fastpass automaat en die was verrast dat ik er überhaupt naar vroeg. Maar hij nam mij graag even mee naar achteren waar ik een fastpass kon reserveren voor Tron. (naast premium fastpass kopen kan je natuurlijk ook nog gebruik maken van de gratis variant)

Iedereen in China heeft een smartphone, werkelijk waar iedereen. Dit systeem werkt dus ideaal. het is wel lastiger als toerist zonder wifi en zonder chinees telefoonnummer. Maar na een paar pogingen had ik van een Castmember bij de guest service een Castmember logincode gekregen welke het de gehele dag goed gedaan heeft. Vanaf toen stonden dus al mijn premium access fastpasses en gratis fastpasses op mijn telefoon en kon ik daar alles regelen en boeken.

Het is nu wel een stuk eenvoudiger geworden om een fastpass te bemachtigen. Daardoor waren om 10.00u alle fastpasses in het gehele park al vergeven! Gelukkig had ik er 1 voor Tron en Buzz bemachtigd.

Je duwt je telefoon (of papieren entreekaartje, dat werkt als backup bij een lege telefoon ook nog steeds) in de paal en de QR code wordt gescand. Het lampje licht groen op en de castmember krijgt de foto van jou te zien om vast te stellen dat jij ook bij deze fastpass hoort. Dan mag je doorlopen!

Het systeem werkte echt fantastisch en was bijna even fijn als in Walt Disney World. Een hele goede verbetering van het resort.

De man waarmee het allemaal begon. 🙂 Met dank aan een hele lieve castmember heb ik bovenstaande “Storytellers’ beeld nu in het klein thuis staan. Er was een beperkte oplage verkocht en ze hadden alleen nog maar de showmodellen in de winkel staan. Ze hebben het halve magazijn voor mij overhoop gegooid en er tóch nog eentje gevonden, waarschijnlijk de laatste in het hele resort werd erbij gezegd. Zo aardig en goede service!

Zootopia! Characters zijn in tegenstelling tot de andere Aziatische Disney resorts niet heel erg in trek in Shanghai. Dus met nauwelijks wachtrij kon ik gezellig op de foto met Nick!

Pirates of the Caribbean - Battle for the Sunken Treasure :L Wat was ik blij en gelukkig dat ik deze attractie weer vele malen heb mogen doen. Een modern meesterwerk van WDI. Het ritsysteem is fenomenaal, de thematisatie uitzonderlijk en de gehele beleving meesterlijk. Als er 1 attractie mijn favoriet is in het resort, is het wel deze.

En het gebied waarin de attractie zich bevind is ook werkelijk waar schitterend uitgevoerd.

Hey ho, hey ho, off to Seven Dwarfs Mine Train we go! Deze speels bewegende achtbaan uit de creatieve breinen van WDI en Vekoma blijft erg leuk.

En thematisch is de attractie gewoon perfect afgewerkt.

De avond valt over Shanghai Disneyland. Een park komt dan op een hele andere manier tot leven. Ik vind het altijd mijn favoriete moment van de dag in een pretpark. 🙂

Ik heb nog twee premium access fastpasses bewaard speciaal voor een ritje op Tron en Seven Dwarfs in het donker!

Het is een geweldige beleving om onder het verlichte dak door te schieten bij Tron.

Ik was echt de hele dag vrolijk en in mijn nopjes, dat doet Disney gewoon met mij. 😃 Shanghai Disney Resort is echt een geweldig mooi park, maar wel een park met een handleiding om er een optimale en fijne dag te hebben. Het resort was, over het algemeen gesproken, al een stuk beter dan vorig bezoek.

20.30u sluit het park en dat komt perfect uit. Ik moet namelijk om 21u op het vliegveld zijn wat een half uurtje rijden is met de taxi. Ik heb dus exacte een volledige dag in Shanghai Disneyland kunnen besteden, en dat zonder extra hotel of visum kosten. Ja, perfect verliep het. Slapen doen we thuis wel weer he. 😃 😛 Misschien vragen jullie je af of ik verder niks heb gemist in de rest van Shanghai? Nou, in 2017 heb ik dus al twee weken in Shanghai en de rest van China gereisd. Dit 1 daagse bezoekje was dus echt een extraatje op de terugreis.

Na een fantastische dag vol met leuke attractie’s en belevingen stapte ik om middernacht dus weer in het vliegtuig. Na 12 uur vliegen landen ik vroeg in de ochtend van 13 juni op Schiphol. Het was een hele leuke, bijzondere en spontane reis. Want een maand geleden had ik nog geen flauw idee dat ik überhaupt naar Singapore zou gaan. Maar spontaan zijn is het leven is leuk!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van het lezen van dit knotsgekke avontuur. Reactie’s zijn altijd erg leuk!

Simon

Tof report Simon! Dankjewel! En jeetje wat een horror daar aan de entree...

Toffe reis heb je gemaakt zeg! Leuke TR om te lezen, dank voor het delen hiervan 👍
Ik vond Disneyland Shanghai echt een enorm leuk park met toffe rides, weer bijna heimwee 😉

Wat een prachtig verslag met mooie foto's en leuke omschrijvingen Simon! Het stuk over Shanghai Disney is de ultieme voorpret voor mijn volgende tripje. Vooral het stuk over Universal Singapore vond ik erg interessant. Op de een of andere manier lijkt dit park me, mede door de knusse opzet, extreem boeiend 😀 Bedankt voor alle tijd die je erin gestoken hebt, het was een plezier om te lezen!

• Simon heeft hierop gereageerd.
  • Simon vindt dit leuk.

ppc-anoniem-1 Toen ik het weer terug las was het ook weer voorpret van mijn alweer derde trip naar Shanghai Disneyland komende juni. 😁 Universal Singapore is cute, leuke attractie's en prima park. Voelt als het Universal Park bij je om de hoek, dus zonder het massale van de parken in de USA en Japan.

Tof verslag!
    Heb Universal in Singapore al 2x mogen bezoeken en mij aardig vermaakt daar. De 2e keer was alleen een Halloween avond maar ik vind het park persoonlijk wel te klein, aan de andere kant maken ze er wel aardig goed gebruik van.

Mocht ik voor m'n werk nog eens naar Singapore moeten ga ik ook eens kijken of ik zo een overstap weet te fixen in Shanghai 🤣😎

Volgens mij heb ik dit verslag al eens gezien, maar door de lengte laten liggen en nooit meer aan toe gekomen. Was even lezen, maar een heerlijk uitgebreid verslag weer. Wel een heerlijk contrast met wereldparken als Universal en Disney inclusief drukte en dan zo'n uitgestorven stadsparkje.

Bedankt voor het verslag.

Ik wil terug naar Shanghai enkel en alleen voor Disneyland. Het park daar is zoooo fijn! 🙂

Mooi TR! Hoor wel vaker dat Battlestar Galactica het goed doet met de nieuwe treinen, kon ik niet zeggen van de oude 4 zits 🤣

Goed TR hoor! Lekker gelezen over mooie parken aan de andere kant van de wereld.

Ron Ik dacht inderdaad hetzelfde....deze foto's ken ik al 😂 Maar evengoed mooie foto's!

Mooi tripreport, thanks voor het delen!

Wat een heerlijk TR Simon! Ik ben nog nooit in die hoek van de wereld geweest maar het ziet er tof uit! Bedankt voor het plaatsen 👍🏻