Leuk topic! Ik heb wel een rijbewijs, maar geen auto. Ik doe dus bijna al mijn vakanties met het OV en heb zo al heel wat pretparken bezocht.
Ik ben zelf vorig jaar begin september twee weken naar Spanje geweest en heb toen PortAventura, Terra Mitica en Tibidabo bezocht. Dat was een heel toffe trip! Ik ben eigenlijk van Barcelona tot Alicante langs de kust gereisd en heb onderweg niet alleen deze pretparken bezocht, maar ook heel toffe steden en mooie dorpjes. Ik viel ook nog eens met mijn neus in de boter qua reisperiode: ik kwam op meerdere plekken in allerlei lokale festiviteiten terecht. September kan ik dus echt van harte aanraden voor een tripje naar Spanje.
Ik was al wel eerder in Barcelona en Madrid geweest en dat zorgde er wel voor dat ik deze trip plande zoals ik het nu had gedaan. Ben je nog niet eerder op deze plekken geweest, dan zou ik meer tijd uittrekken voor Barcelona en dan zou ik misschien niet langs de kust verder reizen, maar doen wat Steven al aanraadt:
Steven Spanje kan je ook breder trekken dan enkel Port Aventura en Tibidabo. Je kan je halverwege je vakantie verplaatsen naar Madrid, ook geweldige stad, en daar Parque de Attractions en Parque Warner meepakken! Kan je heen vliegen op Barcelona en terug op Madrid.
In September zijn de temperaturen in Spanje vaak ook weer even beter uit te houden.
Madrid was namelijk óók heel leuk en de parken daar zijn ook goed te doen met OV. Ik was eind september 2023 in Parque de Atracciones (al in Halloweentheming, heel apart) en Parque Warner Madrid. Met dat laatste park en PortAventura heb je in één trip dan wel echt twee absolute topparken in Europa te pakken. Mooie combi dus! En in Spanje ook heel goed te combineren met de prachtige steden daar.
Mochten jullie geen (of niet zoveel) zin hebben in cultuur en liever het ene pretpark na het andere doen, dan is het advies van Liampie trouwens ook een heel goed idee. Een interrailticket is dan misschien nog wel een goede praktische tip. Mijn ervaring na veel met de trein door Europa gereisd te hebben:
- OV in Frankrijk is vrij duur maar verder prima. Als je vroeg je tickets boekt, dan is het wat betaalbaarder. Treinen zijn soms vertraagd maar niet veel vaker dan in Nederland en dan is het personeel redelijk behulpzaam, zeker als je wat Frans spreekt. Zodra je buiten de grote steden komt wordt het OV snel minder. Er zijn pretparken die grote delen van het jaar niet bereikbaar zijn met OV. Mocht je naar Parc Asterix gaan: het is handiger om vanaf vliegveld Charles de Gaulle de shuttlebus te nemen dan vanuit Parijs-centrum.
- Italië en Spanje: prima treinen! Let op dat er (anders dan in Nederland en België) meerdere maatschappijen zijn. Dat geldt trouwens ook voor Frankrijk. In Italië heb ik wel een keer een staking meegemaakt waardoor er nauwelijks een trein reed. Mocht je dat overkomen: Blablacar was een prima alternatief dat hier vrij veel gebruikt wordt. Ik ben toen met een vriendelijke Italiaan meegereden van Genua naar Milaan. De treinen rijden niet altijd even vaak als dat wij gewend zijn. Van Barcelona naar PortAventura gaat er bijvoorbeeld volgens mij maar 3 keer per dag een directe trein. Check dat vooraf goed!
- Duitsland: stel je in op (veel) vertraging, dan valt het wel mee. Treinen rijden in theorie vrij vaak maar in de praktijk valt er veel uit en wat er rijdt, is vaak ook vertraagd. Plan dus niet te strak. Ik ben al een keer 's avonds laat gestrand in Mönchengladbach, op weg naar huis. Denk dan niet dat je iets hebt aan Deutsche Bahn of aan NS International, die lieten me als vrouw alleen gewoon op het station staan. Overkomt je dit? En had je wel een valide ticket geboekt maar mis je buiten jouw schuld een overstap? Boek dan gerust een hotel, ik heb uiteindelijk m'n geld terug gekregen. En slapen moet je toch 🙂
- Zwitserland: mocht je er doorheen komen... Treinen zijn stipt (behalve als het de internationale trein is die uit Duitsland komt), maar wel kneiterduur. Alles in Zwitserland is kneiterduur trouwens. Wel een mooi land, maar qua prijs/kwaliteitverhouding lekker in Italië blijven.
- Polen: verrassend goed OV. Treinen zijn betrouwbaar; ik heb wel eens een nachttrein begin januari genomen van Krakau naar Szczecin (dat is grofweg het hele land door). Het sneeuwde enorm, maar we kwamen gewoon stipt op tijd aan. Op een gegeven moment lagen we onderweg zelfs voor op schema. Het hele land is ook veel leuker dan ik had verwacht. Wroclaw, Warschau en Krakau zijn echt leuke steden en vanuit Krakau is een tripje naar Energylandia snel gemaakt. Maar: dat kunnen jullie ook altijd nog in een weekendje doen. Prima nachtleven ook in Krakau trouwens 🙂
@Liampie heeft vast ook nog wel aanvullingen op dit lijstje en praktische tips.
Heel veel plezier met plannen! Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen 🙂
coasterkabouter Er naar toe rijden duurt ook bijna 6 uur. Als je met 4 bent is de autotrip natuurlijk veel goedkoper.
Super goed advies aan iemand zonder rijbewijs... Eerste bericht niet goed gelezen? 🙂