Vorige week was ik in Madrid. Dagje Toledo, dagje sightseeing in de stad, dagje Segovia en Avila én twee dagen pretpark. Om te beginnen: Parque de Atracciones, vorige week zondag. Het park gaat pas om twaalf uur open dus ik kan uitslapen. Ik slenter wat rond, haal broodjes bij 100 Montaditos (100 verschillende stokbroodjes, op zondag maar een euro per stuk) en neem dan de metro naar het park. De reis gaat soepel dus ik ben er rond kwart voor twaalf. Als er een rij wordt gevormd, sta ik vooraan en ik huppel daardoor als een van de eerste mensen het park in.
De ingang. Beetje basic. Die witte klodders zijn spinrag dat al op de poort is gehangen voor Halloween
Er wordt heel netjes een rij gevormd, niets geen gedrang ofzo. Daar zijn Spanjaarden verrassend netjes in. Ik sta nagenoeg vooraan, jeej!
Als het park open gaat, rennen deze kids hard voor me uit. Succes jongens, zó fanatiek ben ik nu ook niet meer. Of ik word oud, dat kan ook.
Herfst theming
Deze staat er het hele jaar door. Wat mooi dat het park zo de herinnering aan een oude ride in stand houdt
Ik had vooraf op de kaart gekeken en de meest spectaculaire attracties, waaronder Abismo, zouden bij de ingang linksaf moeten zijn. Tot mijn verrassing loop ik dan echter langs het kindergebied. Nickland ziet er leuk uit, maar ik zoek het oranje van Abismo. Opeens komen me ook mensen tegemoet lopen en dan begint het te dagen: er zijn twee ingangen! Een voor het OV en een met de grote parkeerplaats. Oh. Shit. Maar niet getreurd: ik zit alsnog in het eerste Abismo treintje. Wat een gave baan! Onderweg naar boven vraag ik me even af waarom ik dit ook al weer vrijwillig doe, maar zodra we niet meer op de kop hangen weet ik het weer. Wat vet! Mijn hoogtepunt is de heuvel waarop je heerlijke airtime hebt. Tof!
Waarom doe ik dit?
Oh ja omdat het heel erg leuk is! Woeiiii
Woei! Dat gebouw midden onder, daar kom ik trouwens zo nog op terug.
Als ik eruit kom, maak ik direct nog een ritje. Ik heb gezien dat er maar één operator is die deze achtbaan bedient. PdA staat bekend om slechte operations en dit is er een voorbeeld van. Echt veel mensen passen niet in één ritje en met één operator duurt het wel even voordat er een nieuwe trein vertrekt. De wachtrij zal wel flink oplopen...
Als je uit Abismo komt, kun je zo doorrollen naar de wachtrij van Tarantula. Helaas zit dat er vandaag niet in: deze is stuk en blijft de hele dag gesloten. Jammer, het leek me een leuke baan!
Sip. Extra sip is dat er ook de hele dag niet aan de baan gewerkt is waardoor ik al snel ook niet meer de hoop had dat hij nog open zou gaan.
Uitgebreide Halloweentheming hier, daarmee pakt het park best uit. Verder ziet de aankleding van de meeste attracties er nogal karig uit.
Op naar Tornado dan maar. Een SLC met nogal creatief ingepakte loopings. Genoeg supports in ieder geval... Ik ben niet zo'n fan van dit soort achtbanen en dat is volledig toe te schrijven aan El Condor. Ik zet me daarom schrap alsof het El Condor is, maar dat blijkt nergens voor nodig. Tornado is een soepele baan. Er zitten wel wat rammeltjes in ('s ochtends minder dan 's avonds, of dat lag misschien aan de plek waar ik zat?) maar totaal niet pijnlijk. Ik lees op RCDB dat hij is ontworpen door Werner Stengel, dat speelt vast mee. Opvallend detail: normaal gesproken zit er nog een riempje tussen je benen bij deze schouderbeugels. Niet bij Tornado: er is wel een riempje, maar die zit aan de buitenkant van de trein. Al met al duurt het even voordat ik een ritje maak want er wordt ook hier niet echt het vuur uit de sloffen gelopen door het personeel. Gelukkig is de rij nog kort.
Deze supports zijn, ehm, bijzonder
Wie eerder dit TR van Marvin las weet het: deze baan draait alleen met genoeg mensen. Dat was deze middag zeker geen probleem, er stond een flinke rij, maar toen ik erin ging was het nog lekker rustig. De lengterestrictie is voor lange Nederlanders overigens ook pittig: boven de 1.87 mag je er niet in. Daarvoor zeggen ze wel sorry, dat dan weer wel...
Rare riempjes aan de zijkant. Deze foto is voor de treintjes-nerds.
En deze voor iedereen die van achtbanen houdt.
Met een treintje erin ziet zo'n looping er al wat normaler uit.
Up next: Tifon. Het lijkt best op een achtbaan, maar is het niet, zo'n DiskOcoaster. PdA heeft de goedkoopste variant gekocht, bezuinigd op de aankleding en ook de wachtrij moest zo goedkoop mogelijk. Een veehok zonder schaduw dus. Als iedereen eruit stapt, verwacht ik dat ik kan instappen. Haha, niets is minder waar. De operator gaat eerst doodgemoedereerd het zonnescherm uitdraaien bij zijn huisje. Dat had natuurlijk ook prima gekund terwijl de attractie draait... Kenmerkend voor de operations en de werklust van het personeel, dat wel.
Sfeervolle wachtrij, heel fijn ook in de brandende zon. Tegen dat ik instapte stond de eerste slinger trouwens vol, het bleef niet de hele dag zo rustig.
Woeiii
Oh ja. Theming. Ik had het er al eerder over: het is er, afgezien van Halloween-aankleding, nauwelijks. Ze kwamen alleen een Eifeltoren tegen... Wat moet je er mee? Nou, zet hier maar neer.
In de categorie 'ronduit treurig, ga je schamen' vallen trouwens de toiletblokken bij Abismo, die van wat foto's hierboven.
Dit zou in een gevangenis toch niet misstaan?
Het enige vrolijke aan deze foto ben ik
In deze hoek van het park, Maquinismo, staan met drie achtbanen en diverse pittige kleinere attracties als een topspin en een droptoren de meest spectaculaire attracties van het park. Ik laat de overige kleinere attracties hier nu voor wat het is en ga de rest van het park verkennen. Ik realiseer me dat ik bijna alles al gezien heb tijdens mijn haastige wandeling naar Abismo. Het park is kleiner dan verwacht, al staan er genoeg attracties om ruimschoots dagvullend te zijn voor een gemiddelde bezoeker.
De ingang naar het themagebied
Ook in Maquinismo: de droptoren. Ik heb 'm niet gedaan: er was maar één bank (vier bakjes!) open en dus zelfs toen er maar een man of twintig in de rij stond, vond ik de rij te lang.
Poging tot mooie aankleding van het park. Deed me erg aan mijn eerste gefröbel in RCT denken. Dat is geen compliment.
Op naar het Naturaleza-deel.
Deze snoepwinkel zag er wel mooi uit. Die bleek dan ook niet van het park te zijn, maar van een keten die al z'n winkels zo aankleedt. Er zit er ook één in het centrum van Madrid.
Aan het dagvullende programma draagt Vertigo zeker bij. 40 minuten staat er op het bord... En wat een pech, want dat sta ik ook echt wel te wachten. Is deze muis het waard? Dat niet. En eigenlijk is het al helemaal niet de moeite waard om zolang in een veehok door te brengen. Gelukkig met schaduwdoeken, maar toch.... De rij is een stuk korter geworden als ik instap en dat is mede te danken aan het personeel. Er staan twee dames, in tegenstelling tot bij de andere attracties, en die werken nog door ook. Het ritje wordt extra leuk door het gezinnetje dat bij me komt zitten. De moeder zit naast me en gilt het uit. Ze vindt het echt niet zo leuk, tot groot vermaak van de vader en hun zoontje. Ik probeer m'n gezicht in de plooi te houden maar zij maakt deze saaie muis toch een heel stuk leuker.
Vertigo
Deze wachtrij is weer een veehok, maar gelukkig met schaduwdoeken. Het is heerlijk weer vandaag.
Ik mis nog één grote attractie: TNT Tren de la mina. Een onvervalste mijntrein met zelfs enige thematisering. Niet veel, dat zeg ik er direct bij. Leuke baan, maar niet spectaculair.
Zowaar: thematisering. Nu ik erover nadenk heb ik ongeveer alle aankleding in het park wel op de foto gezet... alles om een goed beeld te geven van het park he.
Nog meer aankleding en een blik op de baan
Van de wachtrij werd je niet vrolijk. De lengte viel gelukkig reuze mee.
Deze waterbaan sloeg ik over. Mensen kwamen er vrij doorweekt uit. Zó warm is het nou ook weer niet.
Nu ik de hoogtepunten gehad heb, wil ik eigenlijk de kiddies gaan doen. Respectievelijk 25 en 40 minuten wachten laten me dat plan nog eens heroverwegen. Ik ga eerst maar eens wat infills doen. De Zeppelin monorail, topspin, frisbee, zweefmolen... er staat genoeg leuks! Ik geniet van het zonnetje en de prima sfeer in het park.
35 minuten wachten? Ik loop wel even door.
Het kindergebied. Veel attracties, bekende gezichten, lekker felle kleuren. Helemaal top!
Blije gezichten in deze leuke attractie. Zelf niet gedaan, iets met niet van waterattracties houden.
Leuke interactie tussen de mensen die er wel in gingen.
In de Zeppelin. Er was geen bankje vrij in de schaduw dus toen ging ik maar hierin.
Leuke rit hoor, ik had het naar m'n zin.
Uitzicht op die RCT-waterpartij.
Zweefmolen. Niet gedaan, hoogtevrees.
Topspin: wel gedaan. Lekker intens programma. Hier staat hij trouwens te wachten op passagiers, niet echt populair op een dag waarop het niet heel druk is.
En toen ik toch bezig was met kotsrides deed ik deze ook maar direct. Ik vind het leuk.
Ook doe ik dan toch de kiddies: Paw Patrol oftewel La Patrulla Canina in het Spaans (verrassend pittig en daardoor nogal schokkerig) en de Padrinos Voladores (leuk, je voelt echt dat de bakjes schommelen). Drie rondjes in beide, je moet er even op wachten maar dan heb je wel waar voor je geld. Dat gevoel kreeg ik niet bij de Aladdin simulator: daar kon ik zonder te wachten instappen en alsnog voelde ik me bekocht. De banken trillen een beetje op random momenten terwijl ik kijk naar matige animaties van een vliegende Aladdin en de geest.
25 minuten wachten voor een kiddie, hmmmm...
Hij is ook niet heel spectaculair.
Bijna de hele rit in twee foto's gevangen.
Maar ik ging er toch maar in! Paste net. En dat met mijn korte beentjes. Succes voor iedereen die hier bingo wil halen en die wel langer is dan 1.70.
Woei daar gaan we.
Deze foto was speciaal voor de vierjarigen in mijn vriendenkring.
Heeft gewerkt: nu willen ze ook een selfie kunnen maken én in deze achtbaan. Toen ik zei dat Madrid wel ver was, kreeg ik te horen dat je er gewoon met het vliegtuig naar toe kunt. Wijsneuzen. Maar dat terzijde.
Ik ging ook hierin. Was leuker.
Deze vlag is mooier en beter dan de ride zelf
De belangrijkste attracties zijn daarmee wel aan bod gekomen. Er is meer: er is ook entertainment. Zo wil ik Dancing Queen, de ABBA show, niet missen. En ik moet zeggen: dit is een show van verrassend hoge kwaliteit. Hij duurt bijna drie kwartier en is daarmee een ingekorte versie van de Mamma Mia musical. Die ga ik binnenkort zien in Nederland en dan betaal ik er 60 euro voor, dus dit is een goede deal. Toch zou ik het bezoeken van deze show alleen aanraden als je echt goed Spaans spreekt. Alle liedjes zijn vertaald… Een kleine tegenvaller, maar omdat mijn Spaans redelijk is vermaak ik me alsnog prima.
Er is nog een show die ik wel wil bezoeken en dat is de show El Palenque. Ik doe dat niet alleen: tijdens het eten kom ik twee Nederlanders tegen waarmee ik aan de praat raak. Samen kijken we naar deze show. Tegen een mooie achtergrond (stoelen heeft dit theater gek genoeg niet, iedereen staat te kijken en daardoor zien de achterste mensen niet zoveel) voert dezelfde cast als bij de Abba-show een toneelstukje op. Iets met een herberg en een snode huurbaas. Het is allemaal oppervlakkig, voorspelbaar en heel erg veel Spaans. Deze kun je overslaan.
Best een leuk decor.
Na 'een hele achtbaanrit in twee fotos'....
...is dit 'een hele pretparkshow' in twee foto's.
Eten deed ik trouwens in het restaurant ernaast. A la carte: voor 19 euro heb ik een glas tinto de verano (Spaanse zomerwijn) met een burger. De kwaliteit is goed, al is de burger nog wel erg rood. Voor mij had hij meer doorbakken mogen zijn. Maar als je iets anders wil eten dan friet en even rustig wil zitten, kan ik dit restaurant aanraden. Opvallend vond ik de grote hoeveelheid alcohol in het aanbod. Verschillende bieren en wijnen, op meerdere plekken viel me dat al op. In Nederland zie je dat niet. Het past ook binnen de cultuur; ik zag niemand dronken rondlopen. De prijzen zijn in de horeca erg schappelijk overigens.
Omdat het niet supermegadruk is (gezellige bedrijvigheid zou ik het noemen), is veel horeca gesloten. Dit ziet er wel jammer uit naast een mega picknickweide.
Ik had zin in ijs. Jammer dan: ook geen ijsjes hier.
Nu we toch in dit horeca-intermezzo zitten: ik vond de prijzen voor eten en drinken echt heel redelijk. Tinto de Verano voor de prijs van een colaatje, dan weet ik het wel hoor (oké als het 4,50 zou zijn, zou ik het ook wel weten).
Dit buffet leek me wel wat. Helaas: alleen open tussen 13:15 en 16:00 en vandaag helemaal gesloten.
In het donker maken we nog een ritje in Abismo en Tornado. Tof! Zo leuk zelfs dat we nog een ritje Tornado doen. Het park loopt nu leeg dus wachttijden zijn er niet echt meer. Bij Tornado is het dan wel de vraag of er genoeg mensen zijn om alle stoeltjes te vullen. Gelukkig lukt dat nog net. En wat gaaf om vanuit Abismo alle lichtjes in het centrum van Madrid te zien! Parque de Atracciones ligt zo dichtbij het centrum dat je vanuit het Koninklijk Paleis het park kunt zien liggen. En andersom lukt dat dus ook.
Uiteindelijk is het om half tien tijd om PdA achter me te laten. De afsluitende show (iets met een dj die de ontwikkeling van de muziek laat zien) sla ik over. Ik heb me bijna tien uur in het park vermaakt. Dat komt ook doordat ik allerlei infills heb gedaan en twee shows heb gezien, maar het is dus zeker een dagvullend park.
Wil ik hier snel weer naar toe? Dat niet, eerlijk gezegd. De attracties zijn nu niet bijzonder genoeg en het park als geheel mist eigenlijk ook karakter. Het personeel sjokt vaak maar wat rond, sommige delen (de wc's!) zien er treurig uit en de aankleding van het park is zo karig dat het anno 2023 eigenlijk niet meer kan. Ik had geluk dat het Halloween seizoen bijna begint, want daardoor verdrievoudigde de aankleding in het park (afgezien van het kindergebied). Ik heb geen bingo omdat Tarantula dicht was, maar die kan ik wel missen en is geen reden om snel terug te gaan. Ondanks deze kritische noten heb ik echt een leuke dag gehad, dat wel. Maar ik vermaak me ook prima een dag in Hellendoorn zonder dat ik daar elk jaar naar toe wil, en dat park heeft met minder attracties toch een sfeervollere uitstraling. Er staan namelijk best veel attracties in PdA en zeker het Nickelodeondeel ziet er leuk uit. Maar om nog eens terug te komen, moet er voor mij wel iets bij. Daar lijkt ruimte voor te zijn: vanaf de "metro-ingang" naar rechts ligt een enorme picknickweide. Daar kan prima een attractie staan. Misschien nog een echt spectaculaire achtbaan of een darkride? Een goede aanvulling is nodig voordat ik nog eens terugkom.
Op weg naar huis ben ik best moe, maar het is zo gezellig in de stad. Er is volop leven! Real Madrid speelt tegen Atletico Madrid en ik duik dus toch nog even een kroegje in om aan de bar met een glas wijn de wedstrijd te zien. Gezellige afsluiting van een heerlijke dag.