Ik ben in september/oktober twee weken in Spanje geweest. Mijn avonturen in Tibidabo en Terra Mitica heb ik uitgebreid beschreven, mede omdat je van die parken maar weinig recente tripreports online kunt vinden en veel mensen er nooit zijn geweest. Dat is bij PortAventura wel anders. Dit park staat al meer dan 20 jaar aan de top van de Europese pretparken. Ik was er zelf ook al eerder geweest, maar besloot nu om weer twee dagen naar het park te gaan. Een uitgebreid TR heb ik niet gemaakt, maar ik wil jullie mijn foto's en ervaringen toch niet onthouden.
Zondag 21 september word ik wakker in Barcelona en ga ik vroeg mijn bed uit, op naar PortAventura! Drie keer per dag gaat er een trein vanuit Barcelona. Ik neem de eerste, die me rond tien uur afzet bij het park. Vanaf daar loop ik in een paar minuten naar hotel El Paso. Dit viersterrenhotel kwam bij de hotel roulette naar voren. In november kocht ik tijdens de Black Friday aanbiedingen een goede deal: voor 110 euro slaap ik een nacht in dit viersterrenhotel, inclusief twee dagen toegang tot het park. Technisch gezien had ik voor hetzelfde geld zelfs nog een tweede persoon kunnen meenemen, maar dat is me niet gelukt. In mijn eentje is het nog steeds een mooie aanbieding. In het hotel haal ik mijn toegangskaartjes, verder zie ik er zo vroeg op de ochtend nog niet veel van. PortAventura roept!

Welkom bij PortAventura!
Ik heb gelezen dat het park last heeft van slechte operations. Lange rijen, inefficiënt personeel, veel focus op voordringpassen. Gelukkig is het vandaag niet heel druk en het park maakt een betere indruk dan verwacht. En het ligt er mooi bij! Ik vind het wel onhandig dat een deel van de attracties later opent en dat er bij Uncharted al een rij van 2,5 uur staat bij opening… Gasten van sommige hotels mogen eerder naar binnen, maar dat geldt volgens mij niet voor El Paso. Al weet ik dat eerlijk gezegd niet zeker. Er is in het hotel in ieder geval niets over te vinden.

Dit uitzicht blijft fantastisch natuurlijk.

11 minuten na opening en er staat al 2,5 uur? Meh.

Pfff. Hier ga ik niet bij aansluiten.

Verrassing: het park is al in Halloweensfeer! In het hele park was de decoratie al aangebracht en ik vond dat leuk gedaan.

Vaak is het in lijn met het themagebied!

Ik ben eerder in Port Aventura geweest, maar een paar attracties heb ik toen niet kunnen doen. Een daarvan is de Sesamstraat shooter. Super leuk om in Sesamstraat op zoek te gaan naar het koekje. Dat vinden meer mensen, de attractie is behoorlijk populair en heeft geen hoge capaciteit. Verspreid over twee dagen kan ik hem wel meerdere keren doen.

Hij staat voor mijn gevoel eigenlijk net buiten het kindergebied, maar het speelse zie je er nog wel leuk in terug.
Templo del Fuego staat heel erg hoog op mijn verlanglijstje. Ik lees hier al twintig jaar over… maar de vorige keer was hij dicht. Nu kan ik er eindelijk in en ik vind hem heel tof! Na al die jaren is het nog steeds indrukwekkend. Ook al leek één effect het niet te doen, ik vind dat deze attractie weinig aan kracht verloren heeft. Later hoor ik van @Thijs dat er veel meer niet werkte, maar dat is mij dus niet opgevallen.

Eindelijk in de rij en wat ziet dit er allemaal tof uit.

Inimini horeca review: de burrito's uit het afhaaltentje in de buurt van Templo del Fuego, naast Huracan Condor, vallen tegen. Je kunt ze beter in het restaurant ertegenover halen.
De laatste nieuwe attractie is ook daadwerkelijk nieuw in het park. Uncharted: ik vind hem teleurstellend. “Doe maar alle gimmicks uit de catalogus en plak ze aan elkaar”, dat gevoel krijg ik. Want meer dan dat is het niet! Het is niet donker genoeg in de hal waardoor je al ziet wat er gaat komen en de aankleding is heel beperkt. De wachtrij wel gethematiseerd, maar daarna houdt het op. Was halverwege de bouw het geld op? We hebben 45 tot 60 minuten gewacht, dat was lang genoeg. Een volgende keer wacht ik niet weer zo lang denk ik. En ik schrijf we, want ik kwam bekenden tegen! @Thijs en @A_J liepen ook in het park. Super gezellig! We zijn samen begonnen in Uncharted en zijn daarna verder met z’n drieën door het park gegaan.

Het hele park lag er heel netjes bij vond ik. Ik heb veel kritische geluiden gelezen de afgelopen maanden, maar het viel me reuze mee. Wel zie je dat het oog voor detail minder is dan vroeger. Zo hebben de borden naar Uncharted wel dezelfde kleur en vorm, maar de kleur en het lettertype van de tekst komen dan weer niet overeen...
De weersvoorspelling voor vandaag was niet goed, maar tot het einde van de middag weten we het droog te houden. Dan valt er een flinke regenbui, waardoor we niet nóg een rondje in Stampida doen. Die vond ik trouwens nu leuker dan een paar jaar geleden, grappig hoe de ervaring van een achtbaan kan wisselen. Over achtbanen gesproken: dit park heeft toch wel echt een prachtige én fotogenieke collectie staan. Genieten jullie even mee van het uitzicht?

In de regen verlaten we het park. Samen met Thijs en AJ loop ik richting Salou, waar zij slapen. Ik ben nog nooit in Salou geweest en wil het wel eens zien. Het is net zo erg als ik verwacht had... Wat een treurigheid! Daarna wandel ik weer terug, het is een half uurtje lopen vanaf het strand naar het park. Best ideaal gelegen dus!

Een blauwe lucht levert meestal mooiere foto's op, maar zo in de wolken is het uitzicht over het mediterraanse deel van het park ook mooi.

Ik weet het niet zeker, want er zijn zoveel mooie plekjes in dit park, maar ik denk dat dit zicht vanuit Polynesië toch wel het allermooiste is.

Er kwam zelfs een regenboog tevoorschijn!

Ons gezelschap deze dag. Ik heb de hele vakantie overigens niet meer zoveel kleren aangehad... maar met dank aan deze regenbui heb ik mijn jas en poncho niet voor niets meegenomen naar Spanje!

Even tussendoor een sfeerbeeld uit Salou.

Fantastische bestemming als je van strand, zee en betonnen sfeerloze kolossen houdt.
Ik ga nog weer terug naar de parken, want ik heb ook toegang tot Ferrariland. Dat park ging pas om 17 uur open en toen regende het nog. Red Force deed het daarom niet, maar inmiddels is het opgedroogd en ik ben precies op tijd voor de heropening van Red Force. Toch wel heel tof om in het donker dit mee te maken! Ik zit helemaal voorin, ik krijg zelfs een speciaal brilletje op en dat is wel prettig tegen de wind die met deze snelheden in je gezicht blaast.

Woei! Ik loop niet vaak om 20:13 uur een park voor het eerst die dag binnen.
Dit is in het donker wel heel tof.
Bingo had ik hier nog niet, want de vorige keer dat ik in PortAventura was, was Junior Red Force nog nét niet open. Nu doe ik hem wel. Hoppa! Daarna vind ik het mooi geweest, het was een lange dag met ruim 23.000 stappen. Wel een heel geslaagde dag!

Hij gaat héél snel.
Maandag 22 september start ik de dag met een uitgebreid ontbijt. Voor 13 euro eet ik in het hotel van het uitgebreide ontbijtbuffet. Lekker op zijn Spaans, met onder andere churros en tortilla. Prima deal! Kijken jullie mee naar het hotel?

Om nom nom.

Mooi zwembad. Jammer dat dit 's ochtends officieel nog niet open is.

Zwemmen met uitzicht op Red Force is immers extra leuk.

De ingang van het hotel. Het viel mij een beetje tegen, ik werd later deze maandag een stuk gastvrijer ontvangen in een tweesterrenhotel dan in El Paso. Ik vind het bijvoorbeeld storend dat er geen fatsoenlijke gratis bagageopslag is via de receptie, maar dat je koffers en tassen een stuk verderop moet achterlaten in een (betaald) kluisje, zonder dat daar een medewerker bij in de buurt is om om hulp te kunnen vragen. De kluisjes waren in het hotel overigens wel goedkoper dan bij het park, voor € 3,50 lagen mijn spullen er een dag. Tip als je met de trein aankomt en nog bagage kwijt wil voor je het park in gaat. ;-)
In het park doe ik relaxed wat attracties waar ik nog zin in heb. Niet alles is vandaag open; Uncharted blijkt al vroeg te sluiten voor onderhoud en Templo del Fuego is weer dicht. Toch vermaak ik me prima.

Hoera, vandaag schijnt de zon!

Dragon Kahn ligt er nog net zo mooi bij.

Deze heb ik overgeslagen...

Deze deed ik wel. En dan valt ook het niveau van de aankleding op, met alle details op de achterwand.... Dit is prachtig gedaan.

Vrolijke Halloweenaankleding in het Mexicaanse deel.

Dit uitzicht blijft gek: de 'muur' van Uncharted met daarbovenuit het waterpark.

Dit vind ik ook gek. En stom.

Dag mevrouw.

Lekker weer, dus ik ben vrijwillig in deze rapid gegaan. Leuk!

Met blauwe lucht toch nóg mooier dan met een grijze lucht. Aan Furious Baco was verder overigens niets moois te vinden. Wat een martelwerktuig, ik was me onderweg alleen maar aan het afvragen hoe lang het nog ging duren voordat ik hieruit kon ontsnappen. Au.

Natuurlijk ging ik nog weer op koekjesjacht!

Dit wordt af en toe een scarezone, maar ik heb geen acteurs gezien.

Nog wat laatste achtbaanfoto's...

Ik kan hier geen genoeg van krijgen.
Om vijf uur sta ik bij Ferrariland om nog een keer Red Force te doen. Veel mensen zijn me voor, maar de technische dienst niet. Pas rond twintig over vijf begint de attractie voorzichtig aan te draaien… Ik wil iets na zessen de trein naar Tarragona hebben, dus uiteindelijk geef ik het op. In dit tempo wordt amper de fast pass rij weggewerkt, laat staan dat er veel beweging zit in de normale rij. En er is meer leuks te doen in Spanje!

Pfff, wat een mensen.

Doei PortAventura!
Mocht je nu in september in de buurt van PortAventura zijn... houd dan in de gaten wanneer het feest is in Tarragona. Want hoewel ik enorm heb genoten in het park, vond ik dat stiekem nog veel spectaculairder dan twee dagen PortAventura. Dus om af te sluiten daar ook twee foto's van:

Ik heb me goed vermaakt in PortAventura. Het park lag er veel beter bij dan verwacht, de collectie attracties is en blijft super, en dan het zonnetje er nog bij... Over een jaar of vijf maar weer deze kant op!