Walibi is een gesloten bedrijf en dit soort informatie van hoeveel tickets er precies zijn gekocht vinden zij gevoelig gezien ze beursgenoteerd zijn.

  • msnguy heeft hierop gereageerd.

    Convival Het is dan aan Walibi om een lek wat wordt gemeld zo snel mogelijk te bespreken met de leverancier en de melder i.p.v. dreigen met aangifte doen. Dat is uiterst onprofessioneel, zeker van een parkdirectrice!

    Zoveel aandacht vragen om iets wat niet eens een datalek is, vervolgens een belachelijke tegenreactie krijgen. Ze passen wel bij elkaar.

    Tja, bepaalde sites zijn erg goed in het opkloppen van niet-nieuws 😎😜

    Inmiddels heeft Walibi aangifte gedaan richting de melder van het “lek”. En zo heeft Walibi het voor elkaar dat iemand die enkel wilde waarschuwen dat de omzet op straat ligt is opgeblazen tot een chantage verhaal. Walibi doet dingen soms heel goed, maar hier struikelen ze echt royaal.

    • Zingo heeft hierop gereageerd.

      Michael Het wordt ook op andere grote sites als Tweakers opgepakt, de PR shitstorm is het niet waard denk ik.

      Als ik het verhaal lees heeft Walibi in de communicatie steken laten vallen bij de originele melding. Als er al iemand aangesproken moet worden dan is het de lakse manager welke dit niet meteen goed verwerkt en terug gecommuniceerd is. Maarja, Walibi zal wel een goede reden hebben om te denken dat dit een goede manier van werken is. Ben er maar zeker van dat de komende tijd voor meer inbraak pogingen zullen plaatsvinden.

      • Tonnie heeft hierop gereageerd.

        Dat is het hele punt. Die data leidt niet tot een hack poging. Het geeft inzicht in eventuele verkoopcijfers van een van de verkoopkanalen die Walibi hanteert. That’s all.

        • Zingo heeft hierop gereageerd.
        • Njit vindt dit leuk.

          Michael Klopt, het is ook geen hack, het zijn geen persoonsgegevens of wat dan ook. Het is wel erg slordig van de bouwer en het is goed dat Walibi daarop gewezen wordt. De reactie is wel alle normen te buiten en niet erg sterk van Masha.

          • Njit vindt dit leuk.

          Op diverse nieuwssites staat de “hacker” nu beschreven als afperser. Is dat even fijn geregeld van Walibi...

          • Marvin heeft hierop gereageerd.

            Zingo Als ik het verhaal lees heeft Walibi in de communicatie steken laten vallen bij de originele melding.

            De orginele melder heeft het imho ook niet heel handig aangepakt en ging omdat Walibi niet handig reageerde zelf op een onhandige toon de media opzoeken.

            Beide partijen hebben gefaald en verloren.

            Piet_Verdriet Misschien had hij dan zelf de media niet moeten gaan opzoeken? Beide partijen hebben het onhandig aangepakt, het beste zou zijn als ze elkaar opbellen, sorry zeggen en verder gaan met hun ding doen.

            Viel wel te verwachten.
            Nos.nl had het overigens ook gisteren al vermeld.

            verder blijft mn mening t zelfde, beide kanten hebben gefaald in dit verhaal.
            maar het lek an sich blijft een beetje een non-lek wat eigenlijk deze ophef niet waard is.

            • Njit vindt dit leuk.

            Er is weer een update: Walibi doet toch geen aangifte tegen melder van datalek

            Pretpark Walibi doet toch geen aangifte tegen de ontwikkelaar die het bedrijf wees op een datalek en daarbij om vrijkaarten vroeg. De directrice accepteerde de excuses van de man dat zijn verzoek opgevat kon worden als afpersen.

            Meer hier:
            https://tweakers.net/nieuws/158776/walibi-doet-toch-geen-aangifte-tegen-melder-van-datalek.html

            Logische beslissing 🙂

            Dit figuur heeft ook ooit bij de Efteling lekken gevonden. Die hebben dat destijds netjes intern opgelost. Al is het voorval van Walibi misschien een storm in een glas water, de reactie van Walibi is weer lekker ontactisch dat het zo groot wordt uitgemeten in de media.

            • Jules heeft hierop gereageerd.

              Vriend_van_de_club Dit figuur heeft ook ooit bij de Efteling lekken gevonden.

              Sterker nog, ik zag comments dat iemand hem wees op een huidig probleem met data in de Efteling. Klaarblijkelijk kun je de link die je krijgt om je onridefoto's aan 't einde van de dag te zien aanpassen en gewoon de foto's van anderen op andere dagen downloaden. Lijkt me niet de bedoeling.

                Jules Klaarblijkelijk kun je de link die je krijgt om je onridefoto's aan 't einde van de dag te zien aanpassen

                Waarschijnlijk ook weer een externe partij. Waarom maakt men toch steeds van dit soort knullige oplossingen 🤔🙄

                • Jules heeft hierop gereageerd.

                  Jan van Kampen heeft de Efteling tegenwoordig gewoon als klant. Hij doet regelmatig security checks in digitale oplossingen van het park. En is ook betrokken geweest bij de interactie van kniezende kniesoor.

                  Njit Waarschijnlijk ook weer een externe partij. Waarom maakt men toch steeds van dit soort knullige oplossingen 🤔🙄

                  Ik heb onlangs voor mijn werkgever leiding gegeven aan een ontwikkelingsteam dat de overstap regelde van een extern (maar 'op maat') gebouwd systeem naar een database binnen een van de bekendste database providers ter wereld (SalesForce). Het was echt extreem ongemakkelijk, want mensen die betrokken waren bij 't originele systeem moesten nu schoorvoetend toegeven dat zelfs 't uitladen van de bestaande data niet zo makkelijk was als ze hadden doen voorkomen. We hadden ook wekelijks een quasi nieuwe variant op dit gesprek: "Dit was makkelijker in 't oude systeem." "Ja, maar iedere gebruiker had in jouw versie dan ook ten onrechte toegang tot die data." Heerlijk gênant.

                  Jules dit is een probleem wat bij heel veel onride foto systemen van toepassing is.
                  Door de hoeveelheid data en de intervallen zijn de URLs vrij gemakkelijk te raden.