@Quefox_ Betere bereikbaarheid met het OV heb je geen zak aan als het onbetaalbaar duur is.
Publiek geheim is dan ook dat de O in OV al vele jaren niet meer voor openbaar staat. Onbetaalbaar, onbetrouwbaar, onveilig en onhygiënisch, al naar gelang de situatie op dat moment.
Men kan wel blijven hameren op het OV, maar feit is dat het voor heel veel mensen geen realistisch alternatief is om tal van redenen. Als ik naar mezelf kijk: Haarlem-Efteling met de auto is circa een uur en twintig minuten. Met het OV komt daar minstens 50% aan reisduur bij en dat is in het scenario dat alles voorspoedig gaat onderweg en dan reken ik de wandeling van een kwartier hier naar 't station nog niet eens mee. En dan de kosten: 106,40 euro retour met z'n tweeën, tussen de pyjamapakken en ander tuigh in de tweede klas, met muziek en TikTok op luidsprekers, uitpuilende vuilbakken, klevende vloeren, ramen waar je niet meer doorheen kunt zien, sanitair wat je als weldenkend mens niet eens in overweging neemt en NS personeel wat schittert door afwezigheid omdat men zit te Netflixen in de onbediende cabine achterop de trein. En dan als kers op de appelmoes nog een ellenlange busrit...
Voor een dergelijk bedrag kan ik in alle comfort, rust, hygiëne en vrijheid met de auto minstens twee en wellicht zelfs drie keer heen en weer rijden inclusief het parkeren.
@Michael Zolang ze de omzet moeten halen uit vijf miljoen unieke bezoekers zijn repeterende abonnementhouders het minst aantrekkelijk als je naar omzet kijkt denk ik.
Ik denk dat het gros van de abonnementhouders de omzet in de horeca en winkels nog aardig opkrikt, dit in tegenstelling tot schoolreisjes en het Albert Heijn kortingsvolk dat massaal met de bolderkarren en bammetjes komt opdraven en verder geen cent uitgeeft.
Maar goed, dit alles past in mijn ogen in het ongekende wanbeleid dat men sedert 2025 voert: massale bomenkap (staat ook lekker haaks op het hele stikstof gebeuren), vernietiging van het Sprookjesbos, plaatsen van infills, virtuele wachtrijen, fors stijgende horecaprijzen met fors dalende kwaliteit en aanbod, veganzooi opdringen, scheiding in de abonnementsvormen, verwerpelijke samenwerkingen met commerciële partijen als RTL, etc. etc. etc. Ik had persoonlijk nog een laatste doodsteek nodig om m'n abonnement te beëindigen en ik denk dat dit 'm gaat worden!