Hmm.. Doet me denken aan onze Japan Trip.
Vliegtuig vertrok om 10:15 van schiphol. Niet bijster vroeg dus, máár: Je moet er wel 3 uur op voorhand zijn.
Denk je dat ik op tijd op schiphol kon komen met het OV?? écht niet!
"Maar je woont ook in een uithoek" zeggen ze dan.
Okee.. Prima: Destijds werkte ik nog voor een bedrijf met hoofdkantoor in Utrecht. Ik kon de auto mooi (gratis) op Leidsche Rijn parkeren. Utrecht.. HÉT OV knooppunt van Nederland.
Denk je dat ik op tijd op schiphol kon komen met het OV?? Nog steeds niet.
"Ja maar er rijden de hele nacht door treinen vanaf Utrecht Centraal (en nog een paar andere grote steden)" Word er dan geroepen.
Ja, natuurlijk.. maar ik moest van Leidsche Rijn komen. Dat is weliswaar maar één halte, maar dat maakte het dus onmogelijk.
En dan vraag ik je: Wie woont er daadwerkelijk dusdanig dichtbij Utrecht Centraal dat dit station nut heeft voor reizigers die naar Schiphol willen (want daarvoor rijdt die trein)?? Dat getal is verwaarloosbaar. Aan de ene kant heb je de Jaarbeurs liggen, aan de andere kant een winkelcentrum. En in het algemeen: Veel kantoren rondom. Daarbuiten zit je eigenlijk al meteen (veel) te ver om met koffers te gaan zeulen.
En is Utrecht centraal bereikbaar met de auto? Nou nee, het centrum van Utrecht is een nachtmerrie voor autoverkeer. Kun je er (tegen redelijk tarief) parkeren voor 3 weken. Ab-so-luut-niet!. Wat heb je dan aan dat treinstation?? (dan hebben we het er nog niet eens over dat dit station voor een enorme Bottleneck zorgt op het moment dat er ergens een probleempje is).
Grofweg dezelfde situatie geldt voor de andere grote steden waar de trein de hele nacht door naar Schiphol to rijdt.. al wonen daar wellicht net iets meer mensen rondom het station, het blijven aantallen waarvoor je geen trein kunt laten rijden. Als er al een parkeerplaats bij een station is, is het dusdanig onbetaalbaar dat je beter de VIP parking bij Schiphol zelf kunt nemen.
En dan vragen ze zich af waarom er zo weinig mensen het openbaar vervoer gebruiken.. Nou, ik weet wel waarom. Het werkt prima binnen een stad of als je van stadscentrum naar stadscentrum moet, maar daarbuiten totaal niet.. Ohja: en zelfs binnen de meeste steden moet je nog steeds niets een beetje aan de vroege kant of een beetje aan de late kant willen gaan doen, want dan houdt het ook op.
Het is een utopie om te denken dat OV buiten de steden op een efficientie kan werken zoals binnen een stad (Dat lukt zelfs in Japan buiten Tokyo ook niet). Daarvoor is het te duur. Maar zorg dan dat men met de Auto tot bij een treinstation (of busstation of whatever) kunt gaan en daar gratis kunt parkeren om zo verder te reizen. Dat kan prima ergens aan de rand van een stad zijn vanwaar je dan met een lokale lijn naar het grote station en/of het centrum van de stad in kunt en laat dan alleen die lijnen ook in de nacht draaien (desnoods als belbus) zodat mensen daadwerkelijk die nachttreinen kunnen gebruiken.