Joell Ik dacht dat ze het vreugdevuur niet meer zouden doen gezien de stikstofproblemen?

Sowieso is dat pas van toepassing wanneer het bestemmingsplan doorgaat en ze gaan bouwen.
Wanneer de stikstof besparingen dan tegen blijken te vallen is dit nog een noodmaatregel die toegepast kan worden.
Dus in principe gaan ze gewoon door de komende jaren.

Michael Bij het Vreugdevuur op het Steenbok Plein kom je tijdens het begin van de Winter Efteling de Harmonie van Drie tegen. Later deze winter maken zij plaats voor de Max & Moritz Musiker. Dit trio vertelt op muzikale wijze over de streken van de broertjes Max & Moritz.

Jürgen Freilich is nu permanent uit het zicht?

Njit Jürgen Freilich is nu permanent uit het zicht?

Die was in de winter altijd al druk met andere dingen denk ik, want die is nog nooit in de winter aanwezig geweest voor zover ik weet.

Michael Jaaaren geleden begonnen in de Winter Efteling volgens mij, dacht 2008 ofzo.

• Njit heeft hierop gereageerd.

RickMarkestein begonnen in de Winter Efteling

Van Eftelpedia: https://www.eftepedia.nl/lemma/J%C3%BCrgen_Freilich

Het Efteling-publiek kon voor het eerst kennismaken met Freilich tijdens de Winter Efteling 2007-2008 in zijn Salzburgershow, gehouden midden in het 'SalzburgerLand-Dorp' op het Steenbokplein. Het was een tie-in bij de musical The Sound of Music die vanaf die zomer zou gaan spelen in het Efteling Theater: samen met het publiek bracht Freilich de bekende nummers ten gehore van deze musical die zich uiteraard afspeelt in Salzburg.

De show sloeg aan en kwam terug tijdens de Winter Eftelingen van 2008-2009 en 2009-2010.

Njit Jürgen Freilich is nu permanent uit het zicht?

Voor zover ik weet heeft René zelf ook aangegeven dat Jürgen Freilich geschiedenis is nu Bobsleevereniging de Steenbok geen bestaansrechten meer heeft. Ik vond het ook al een uitgemelkt typetje die enkel in de eerste (winter)jaren echt leuk was.

Zoals ik gisteren al tegen mijn vriendin zei: Voor het entertainment hoef je niet meer naar de Efteling te gaan. Ik mis de winters van 2002-2009, met altijd wel vernieuwend entertainment. Dat kinderkoor doet me niks en de lichtpuntjes mogen na minstens 12 jaar ook wel eens vervangen worden.

Ik vrees nu nog meer het ergste voor de zomeravonden volgend jaar... De Efteling is qua entertainment echt totaal de weg kwijt, terwijl zelfs Slagharen en Duinrell gevarieerder entertainment bieden. Raveleijn en Aquanura mogen van mij ook wel een totaal andere show (erbij) krijgen na al die jaren...

• Njit vindt dit leuk.

Doe gewoon eens wouden aan kerstbomen, kilometers lampen, tonnen nepsneeuw, mooie kerstmarkt en een hoop entertainment het park in!
        En gluhwein uit een goede formaat mok ipv zielig plastic glaasje. (Milieu, duurzaam!)

Winterse sfeer is zo beperkt in het park, 6- ervaring wat mij betreft... op een spaarzame winterse sneeuwdag na dan.

En binnen horeca. Dat mist het park zo ontzettend. Een beetje drukke dag in de winter is de hel om even op te kunnen warmen...

De Winterse Illusies op Villa Volta is ook echt uktgemolken he. Hoe lang draait die al? 10 jaar?

• Joell heeft hierop gereageerd.

Gatekeeper minstens zou ik zeggen. Ik herinner mij nog dat ze ooit projecties hadden op de Vliegende Hollander en bij spookslot. Als is die bij Villa Volta het meest gelukt.

Ik vond die in het Spookslot ook altijd erg leuk, heerlijk subtiel in die tunnel.

• Joell heeft hierop gereageerd.
          • Joell vindt dit leuk.

Arathonk ik heb ze nooit in het echt gezien maar altijd de video’s bekeken en zag er wel goed uit. Was echt Eftelings vond ik. Niet te in your face zeg maar. Maar zoals je zegt lekker subtiel.

Zo'n bandenglijbaan als in Phantasialand (hebben ze hem nog) is toch ook eigenlijk een must have.
            Daarnaast omhelst de Nederlandse winterse traditie ook net wat meer dan alleen Unox.

• Tim heeft hierop gereageerd.

Vele parken puilen uit in het naseizoen. Halloween lokt veel mensen en lijkt met het jaar populairder te worden. In Kaatsheuvel lijkt het deze weken relatief rustig. De Efteling deelt dit jaar zelfs gratis kaarten uit aan Efteling medewerkers ... zien ze daar niet dat het park iets mist in deze periode?! Iets dat mensen trekt?!

Het winterseizoen wordt ook met het jaar schraler. Elk jaar weer hetzelfde feestje, maar dan net iets minder. Op een gegeven moment moeten ze dat toch ook in de bezoekersaantallen merken?

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Frank Op een gegeven moment moeten ze dat toch ook in de bezoekersaantallen merken?

Aan de ene kant zou je zeggen dat ze het merken gezien de kortingsacties voor het naseizoen. Die zijn eigenlijk vrij ongebruikelijk, aan de andere kant is een Disney in Parijs toch wel t voorbeeld van hoe een matige versie van je product kan neerzetten en gasten "toch wel blijven komen"

Eftelflags
                  Precies.

En dan was er pas al een vrij brede 20% kortingsactie.
                  dat hebben we lang niet gezien bij de Efteling.

Dus dat geeft toch wel vraagtekens.

Relatief rustig? Dat viel dit weekend toch wel mee hoor. Zo ging de wachttijd van Droomvlucht enkel in de avond onder het halfuur. Rustig kan je dat niet noemen. Of een Halloween event meer bezoekers zou trekken, betwijfel ik. Mensen associeren het merk Efteling niet met enge scares.

Tim Of een Halloween event meer bezoekers zou trekken, betwijfel ik. Mensen associeren het merk Efteling niet met enge scares

Er zijn zoveel manieren om dit sfeervol aan te pakken zonder direct 'eng' te lijken.

Tim Of een Halloween event meer bezoekers zou trekken, betwijfel ik. Mensen associeren het merk Efteling niet met enge scares.

Bij Halloween in de Efteling denk ik meer aan een manier zoals Europa-Park (overdag) en Disneyland dit doen: happy Halloween voor de hele familie. Laat alle slechteriken door het Sprookjesbos lopen, Ijzige Ijsbrand terug bij het Spookslot, in Ruigrijk een "scarezone" met een enge Willem van der Decken, bij Droomvlucht wat trollen buiten en bij Villa Volta kun je de videomapping techniek gebruiken die toch al 10 jaar uitgemolken wordt in de winter.