Recap: gehuurd busje, twee vriendinnen, veel tweedehandswinkels, drie weken, kamperen, Zweden. Zie ook deel 1: Liseberg TR.
De bus met alle tweedehands rommel en het gros van onze reisspullen parkeerden we aan de rand van de stad bij werd aan de rand van de stad geparkeerd, bij Södertalje. Hier tikte ik op de valreep nog een fantastisch ladekastje op de kop, maar ook deze bleef in de bus. De trein naar de stad was een prachtige introductie van Stockholm, want na een tunnel rijd je ineens dwars door het oude centrum (Gamla Stan) heen. Ik zag een overvloed van statige gebouwen en water. Wat een uitstraling!

Bij het verlaten van het station ziet Stockholm er echter anders uit; eerst een soort Hoog Catharijne (zoals vóór de verbouwing), en daarna buiten een brede en drukke straat met grote gebouwen, met daardoor de allure van een wereldstad. Weer verderop was het een retrofuturistisch jaren ‘60-paradijs, met op elkaar gestapelde laagjes stad strak uitgevoerd in beton, staal en glas. Hoewel er veel wijken zijn die historisch aandoen, voel je in de gehele stad dat deze in het midden van de twintigste eeuw in bloei heeft gestaan. In z’n Scandinavische vorm is het modernisme stiekem best fascinerend. Ook de verbinding met het water is prominent. De stad bestaat uit vele (schier)eilanden, verbonden met bruggen en pontjes. De oevers zijn lang, en veelal bezet met steigers, boten en andere nautische elementen.

Er zijn vele routes naar Gröna Lund. Over land, over water, of over allebei. Ik kies voor de mix. Via het schiereiland Blasieholmen en het daaraan met een brug verbonden eiland Skeppsholmen sta ik tegenover Gröna Lund, waar een pontje heen vaart. Het was een tactische keuze om juist hiér op te stappen, want de pont vaart eerst een heel stuk terug naar Gamla Stan, en daarna pas naar Gröna Lund. Een omweg, maar wel een omweg met een fantastisch uitzicht. Stockholm is minder plat dan ik me had voorgesteld, en dat zorgt voor een fantastische skyline. Het vele water in Stockholm zorgt ervoor dat de stad groot aanvoelt, alle stadsdelen liggen immers wat verder uit elkaar. Midden op het water ben je op afstand omringd door elegante gebouwen met torens en koepels die over de heuvels heen zijn gedrapeerd. Wát een allure! Ik zou bijna willen zeggen dat Stockholm is wat Parijs wil zijn.

Het enthousiasme over de architectuur moet even ingeruild worden voor enthousiasme over ordinair pretparkgeweld. Gröna Lund staat er natuurlijk om bekend dat het erg klein is, maar je voelt het pas echt als je er rondloopt. Het park doet me denken aan die youtubefilmpjes waarin willekeurige objecten onder een hydraulische pers worden gelegd, waarbij het nu de beurt was aan een Walibi Holland om tot een klein propje ineengedrukt te worden. Wonderlijk.

Spaghetti! Tel de achtbanen.

Verticaal.
Van de vele achtbanen in het park waren er twee gesloten. Uiteraard Jetline tot mijn grote verdriet (maar geen verrassing natuurlijk), maar ook Insane, de Intamin ZacSpin. Iets minder verdrietig. Ik verwachtte de langste wachtrij bij Vilda Musen, dus dat werd mijn eerste attractie van de dag.
#301 Vilda Musen
Het is een Gerstlauer Bobsled, maar de facto is het een wilde muis met een afwijkende layout. Ik vond ‘m heel leuk! Unieke en verrassende layout, en fantastisch uitzicht. Goedgekeurd!

Als B&M-fanboy is het een wonder dat ik niet als eerste de B&M ben ingestapt, zeker omdat ik onderweg naar Vilda Musen door de baan en langs de ingang heen liep. In mijn hoofd voelde ik de wachtrijen voor de andere achtbanen oplopen, maar toch koos ik ervoor op eerst het Monster te bedwingen...

#302 Monster
Goed nieuws, ik kon vrijwel direct instappen voor de front seat! Slecht nieuws, daardoor had ik amper oog voor de thematisering, want die is verrassend prima te noemen! Een beetje onsamenhangend, want dit thema verwacht je niet bij de naam, maar in het station hangt de sfeer van een retro wereldtentoonstelling. Dit is best smaakvol uitgevoerd. Top.

De achtbaan zelf is ook geweldig. Ik zou ‘m qua omgeving willen vergelijken met terrain coasters als Nemesis en Black Mamba, waarbij het landschap hier vervangen is door een stedelijke omgeving. Een Grand Canyon van baksteen, staal en geglazuurde tegels. En hier kegel je dan doorheen via krappe bochten, krachtige inversies en enkele airtimemomentjes. De baan had langer mogen zijn, maar ik denk dat ze alles eruit gehaald hebben wat erin zit. Op een bepaalde manier een meesterwerk. De wachtrijen bleven kort vandaag, dus ik heb vele ritten mogen maken. Monster verveelt niet.

#303 Kvasten
Best leuk, niet zo bijzonder. Het idee van een suspended coaster is top maar de potentie wordt niet waargemaakt.

Via een brug heeft Gröna Lund nog een tweede deel van het park. Dit gebied is iets luchtiger opgezet, en de focus ligt op kinderattracties. Hier bevinden zich twee achtbanen.

Dit is hoe ‘iets luchtiger’ eruit ziet in Gröna Lund.
#304 Nyckelpigan
Er zijn van die momenten dat je als achtbaanfan twijfelt aan je waardigheid, bijvoorbeeld als je tussen de gezinnetjes staat te wachten voor een Zierer Tivoli Small. Maar ik heb voor hetere vuren gestaan, en Nyckelpigan kan afgevinkt worden.

#305 Tuff-Tuff Tåget
Wat IS dit? Een Zamperla Mini Mouse, blijkbaar. Dit is een niveautje onder de Tivoli Small, en een oprekking van de definitie van een achtbaan. Ik maak me klaar voor weer een auto-masochistische ervaring, maar op de een of andere manier voel ik me niet bekeken, en het is een van de minst vernederende kinderachtbaanervaringen in de recente geschiedenis. Echt beter wordt de baan er niet van, maar ik wil wel een opvallend aspect van de rit uitlichten. Door de extreem kleine radius van de bochtjes in combinatie met de manier waarop de trein werkt zorgt ervoor dat je bij elke richtingsverandering het gevoel hebt om je eigen as te draaien. De slinger die je hierbij krijgt is te vergelijken met die van de klassieke Swing Mill zoals je oma die vroeger op de kermis kon tegenkomen - maar dan de light versie. Hoop tekst voor zo’n karige k*tbaan eigenlijk, we gaan door.

Dit zijn de mascottes van Gröna Lund blijkbaar? Tampons? Ik heb geen idee.
Terug naar het hoofddeel van het park!

Uitzicht op onder anderen een fort.

Uitzicht naar rechts. Achtbanen.
Vanwege het risico op rugletsel heb ik altijd de neiging houten achtbanen tot wat later op de dag te bewaren. Nu was het echter tijd geworden om me aan Twister te wagen. En net toen ik een halve minuut in de wachtrij stond sloot de achtbaan en barstte de hemel open met een bak water maar je maar één ding tegen kan zeggen: “U”. Gelukkig is dat een kort woord, want zo snel als de regen kwam, zo snel vertrok ie weer. De sfeer bleef nog even grimmig met wat onweersgeluiden, maar dit gerommel maakte na een minuut of tien weer plaats voor achtbaanlawaai. De wachtrij was door de regen gehalveerd, dus netto was er geen tijd verloren gegaan. Overigens: in de wachtrij zijn vele posters te zien van beroemde houten achtbanen over de hele wereld. Leuk voor achtbaanfans om als checklist te dienen tijdens het wachten!
#306 Twister
Het is moeilijk te bevatten hoe klein en compact deze achtbaan is, zelfs als je eromheen loopt. Je kan er een uurtje naar staren, maar dan heeft het baanverloop nog steeds verrassingen. Het is een leuke vlotte mix van heuveltjes en bochten. De stoelen zijn erg gelukkig erg comfortabel, want anders zou je er denk ik met blauwe plekken uitkomen. Twister is wat mij betreft een succes.

Ik weet niet wie deze knul is, maar hij staat goed op de foto.

Er is meer te doen in Stockholm. In de drie dagen die we in de stad doorbrachten stonden er onder meer vele wandelingen, een een boottocht door de omgeving en het Vaasa-museum op het programma. Dames en heren, mis dit museum niet! Het museum draait volledig om een opgedoken 17e-eeuws scheepswrak, en dit maakt onwaarschijnlijk grote indruk als je ernaast staat. Wat een kolos, en wat een vakmanschap. Foto’s schieten tekort.

Op de laatste dag gingen mijn vrienden op zoek naar elanden in Djurgården, terwijl ik alvast de trein pakte richting een andere plek met dieren, tevens de locatie van de volgende camping. Details van deze bestemming laat ik nog even in het midden, ik sluit dit TR graag af met sfeerimpressies uit de stad zelf, want in mijn laatste uurtjes in Stockholm verkende ik op de valreep Gamla Stan. Ook hier hangt weer een compleet andere sfeer, die van een 17e-eeuwse havenstad. De kleuren zijn overwegend, geel, bruin en zwart. Met weinig fantasie kun je je al inbeelden dat het destijds druk was met kooplieden en matrozen, temidden van touwen, kisten en ratten, met flauw lantaarnlicht dat afketst op natgerende kinderkopjes. Wat een sfeer weer. Stockholm is een stad met vele gezichten, en allemaal zijn ze aantrekkelijk.

Nog een keer van een afstandje…

Dit ben ik vlak nadat ik de vorige foto had gemaakt.

En van een nog grotere afstand. Vaarwel!
Eerdere verslagen
2022
🇩🇪 Holiday Park, 🇩🇪 Tripsdrill, 🇫🇷 Nigloland (10 augustus 2022), 🇫🇷 Parc Asterix (11 augustus 2022), 🇫🇷 Parc du Bocasse (12 augustus 2022), 🇧🇪 Walibi Belgium (15 augustus 2022), 🇧🇪 Plopsaland De Panne (19 oktober 2022)
2023
🇮🇹 Gardaland (26 april 2023), 🇵🇱 Energylandia (14 augustus 2023), 🇵🇱 Legendia & 🇦🇹 Wiener Prater (15/16 augustus 2023), 🇮🇹 Mirabilandia (22 augustus 2023), 🇩🇪 Europa Park (24 augustus 2023), 🇩🇪 Legoland Deutschland (23 oktober 2023)
2024
🇩🇪 Skyline Park (5 mei 2024), 🇮🇹 Fiabilandia (9 augustus 2024), 🇦🇹 Wiener Prater (19 & 20 augustus 2024), 🇩🇪 Bayern-Park (24 augustus 2024)
2025
🇪🇸 Parque de Atracciones de Madrid (27 april 2025), 🇪🇸 Parque Warner Madrid (30 april 2025), 🇪🇸 Monte Igueldo (2 mei 2025), 🇫🇷 Jardin d'Acclimatation (5 mei 2025), 🇩🇪 Hansa-Park (10 juni 2025), 🇸🇪 Liseberg (9 augustus 2025)