Progress Dan wordt voor de rechtse kiezers die nu op Wilders stemmen hopelijk ook duidelijk dat een PVV-stem geen zin heeft;
Goh, als je dat als kiezer na 2 jaar chaos, ruzie en stilstand nog steeds niet in de gaten hebt, dan is de hoop wat mij betreft verloren.
Een minderheidskabinet van GL/PvdA + CDA + D66 kan volgens de laatste peilingen rekenen op 65 zetels. Dan moet het kabinet dus per onderwerp ten minste 10 zetels vinden, wat betekent dat voor alles wat volgens de VVD en NEE21 riekt naar linksigheid ten minste drie (!) kleinere partijen tevreden gesteld moeten worden. 't Is in zo'n constructie nogal een klus om het land weer een beetje op de rails te krijgen na de puinhopen van diezelfde VVD.
Ik zag in m'n fantasie eigenlijk wel voor me hoe de VVD na 29 oktober Hypocreşilgöz aan de kant zou schuiven en de volgende leider in zou zien dat GL/PvdA + CDA + D66 + VVD uiteindelijk toch de meest logische en stabiele combinatie lijkt. Maar nu bijvoorbeeld Brekelmans de woorden van zijn lijsttrekker herhaalt en die andere drie partijen een 'links blok' vindt ( 🥲 ), wordt die kans helaas steeds kleiner.
Soit, de komende verkiezingen gaan volgens mij niet over het schoolpleinspelletje wie met wie wil, niet over de keuze waar je 100.000 woningen per jaar wil bouwen, niet over de kwestie of je werk of bezit wil belasten, niet over de vraag hoeveel migranten je precies bij de grens wil tegenhouden en zelfs niet over wat je de beste oplossingen voor de komende klimaatcrisis vindt. Nee, de komende verkiezingen gaan over nóg veel grotere zaken. De vraag die eenieder op 29 oktober in het stemhokje moet beantwoorden is namelijk: wil je in een democratische of in een naar fascisme neigende toekomst leven?
Ik hoop van ganser harte dat we met z'n allen kiezen voor democratie en onze verworven vrijheden niet vrijwillig weggeven. Want weet: fascisme begint in het stemhokje. En als de pijlers onder de democratische rechtstaat stapje voor stapje sneuvelen, dan verdwijnen die vrijheden één voor één. Zeker, in eerste instantie alleen de vrijheden van migranten... maar uiteindelijk die van iedereen.