Michael Niet zo sterk hoe je over de VVD achterban schrijft. Als ik iets dergelijks over Volt of een andere progressieve partij zou schrijven, zou je me waarschijnlijk weer van feitenvrij onderbuikgepraat beschuldigen.
Maar goed, dat Yezilgöz deze verkiezingen niet overleeft als partijleider lijkt me inderdaad duidelijk. En terecht; ze heeft tactische blunders gemaakt en is zeer zwak in debatten.
Dan nog zie ik voor de VVD zeer weinig voordeel bij het in een kabinet stappen. En het gaat er dan niet om wat jij of ik graag zouden zien, maar wat voor de partij zinvol is.
Ze zijn inderdaad nodig voor het vormen van een centrumkabinet; een kabinet van CDA, GL/PvdA en D66 zal links-progressief uitpakken. Laat ik het met een beetje goede wil centrum-links noemen.
Als de VVD in onderhandelingen over zo’n kabinet stapt, moeten ze in eerste instantie uitleggen waarom ze dat tóch doen. Vervolgens zullen ze op veel punten moeten toegeven. Als ze écht nodig zijn, kunnen ze hun huid duur verkopen en misschien wat belangrijke punten binnenhalen, maar het is maar helemaal de vraag wat daar uiteindelijk van overblijft. Zeker gezien de verhoudingen in de Kamer, waar voor veel economisch-rechtse punten geen meerderheid meer zal zijn en de cultureel-rechtse punten waarschijnlijk door de PVV worden afgeschoten, want ‘te soft’.
Hoe dan ook zie ik dat scenario tot verlies leiden bij de komende verkiezingen, die al heel snel zijn (misschien hebben we wel eerder gemeenteraadsverkiezingen dan een nieuw kabinet).
Voor de VVD is het waarschijnlijk veel aantrekkelijker om te zeggen: “de kiezer heeft ons afgestraft, we gaan de oppositie in (dat is overigens ook de plek waar Timmermans ons het liefste ziet, heeft hij gezegd). Laat Timmermans en Bontenbal het maar over links proberen.” Je ziet dat een dergelijk scenario voor het CDA ook prima lijkt te hebben gewerkt.
Zou een links minderheidskabinet waarin Timmermans per onderwerp in de Kamer naar meerderheden moet zoeken niet meer recht doen aan de te verwachten uitslag? Dan wordt voor de rechtse kiezers die nu op Wilders stemmen hopelijk ook duidelijk dat een PVV-stem geen zin heeft; zij stemmen de volgende keer dan hopelijk op een constructieve partij.